Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Mosty ze względu na ich trwałość w krajobrazie stają się punktami odniesienia w różnych aspektach, w tym w szczególności społecznym, architektonicznym i estetycznym. Można mnożyć przykłady opisanych sytuacji, są to np. Tower Bridge, Puente del Alamillo, Pont Saint-Bénézet (d’Avignon), Karlův most czy Ponte Sant’Angelo. Jednakże celem analiz w niniejszym artykule są mosty zajmujące skrajnie marginalną pozycję do wymienionych sławnych mostów. Są to małe mosty przez rzeki Konotopa i Piwonia w miejscowości Parczew na Lubelszczyźnie. Lokalna społeczność dostrzegła konieczność zmiany z szarej monotonii na formy bardziej atrakcyjne o indywidualnych cechach. Jeśli istniejące mosty będą zadbane, zaaranżowane, przez podkreślenie istotnych linii silną lub delikatną barwą, nawiązanie do otoczenia przez zharmonizowanie lub przez utworzenie lokalnej dominanty. Wiele już zrobiono, kilka zaniedbanych obiektów oczyszczono, odnowiono, zmodernizowano balustrady i pomosty, uporządkowano stożki skarp, zadbano o wyraźną kolorystykę elementów. W referacie przedstawiono wszystkie mosty w mieście, ale także w okolicach Parczewa, z tego względu, że te obiekty funkcjonują w świadomości mieszkańców. Dotyczy to tak mostów drogowych jak i kolejowych. Podano zamieszczono skrótowo ich charakterystyki użytkowe, historię i subiektywne oceny estetyczne. Aplikacją ujętej powyżej koncepcji jest projekt niewielkiej kładki dla pieszych w trzech wariantach, przy czym poza względami wytrzymałościowo-funkcjonalnymi podstawowym zadaniem projektanta było stosowanie rozwiązań prostych i wizualnie interesujących, cokolwiek by to nie znaczyło.
Karas S. History of sustainable bridge solutions. Chapter 1, Structural Bridge Engineering, In-Tech, (2016) 1–24. https://doi.org/10.5772/63461
Google Scholar
Horoch E., Koprukowniak A., Szczygieł R. Dzieje Parczewa 1401–2001. Urząd Miasta i Gminy Parczew, Parczew–Lublin 2001. http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/plain-content?id=387 [12.07.2017].
Google Scholar
Karaś S., Kossowski G. Nasunięcie przęsła Vierendeel’a w Lublinie. Przegląd Komunikacyjny 4 (2013) 16–24.
Google Scholar
Wasiutyński Z. O architekturze mostów. PWN, 1971.
Google Scholar
Łagoda G., Łagoda M. Aspekt estetyczny kształtowania obiektów mostowych. Drogi i Mosty 1 (2004) 55–86.
Google Scholar
Karaś S., Oskędra B., Skulski B. Nowy most łukowy w Szczebrzeszynie. MOSTY 6 (2015) 22–25.
Google Scholar
Dębiński M., Jukowski M., Karaś S., Kowal M., Leniak-Tomczyk A. (Ed.: Karaś S.). Aesthetics of road structures. Politechnika Lubelska, 2016. http://www.bc.pollub.pl/dlibra/docmetadata?id=12857&from=publication. [12.07.2017].
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.