Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Racjonalny recykling nawierzchni asfaltowych jest bardzo ważny zarówno ze względów ekonomicznych jak i ekologicznych związanych z ochroną surowców naturalnych takich jak asfalt czy kruszywo mineralne. Kraje przodujące w dziedzinie drogownictwa dążą do maksymalnego powtórnego użycia granulatu asfaltowego w produkcji nowych mieszanek mineralno-asfaltowych. Niestety w Polsce sytuacja jest zupełnie odmienna, a wykorzystanie destruktu asfaltowego w Polsce jest bardzo ograniczone. Najczęściej sprowadza się do utwardzania poboczy lub wykonania warstwy podbudowy MCE. Zastosowanie materiału z recyklingu do mieszanek mineralno-asfaltowych często ogranicza się do dozowania na zimno w niewielkich ilościach. Ograniczenia te wynikają z wielu czynników, jak na przykład: braku doświadczenia wykonawcy i wyposażenia wytwórni mas w odpowiednią instalację, braku przyzwolenia inwestora, warunków przetargowych, obawy o niejednorodność materiału i wielu innych. Artykuł poświęcony jest projektowi badawczemu InnGA, którego podstawowym celem jest opracowanie mieszanek mineralnoasfaltowych o możliwie maksymalnej zawartości granulatu przy zachowaniu odpowiednich właściwości mieszanki. Realizacja projektu i publikacja jego wyników ma na celu upowszechnienie wiedzy w tym zakresie wśród inwestorów, projektantów i wykonawców.
Piłat J., Radziszewski P. Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa 2010.
Google Scholar
Kossakowski M. Recykling jako wyzwanie techniczne i ekonomiczne przyszłości, Drogownictwo 9/2005.
Google Scholar
Rolla S. Recykling po polsku, Drogownictwo 4/2000.
Google Scholar
Iwański M. Chomicz A. Właściwości recyklowanej podbudowy z asfaltem spienionym. Drogownictwo 9/2011.
Google Scholar
Iwański M. Chomicz-Kowalska A. Experimental study of water and frost resistance of foamed bitumen mixes in the cold recycling technology. Paper No. P5EE-357. 5th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Istanbul, 2012.
Google Scholar
Iwański M, Buczyński P. Zastosowanie pyłów mineralnych w technologii recyklingu głębokiego na zimno z asfaltem spienionym. Drogownictwo 5/2013.
Google Scholar
Wymagania techniczne – WT-2 „Mieszanki mineralno-asfaltowe 2014”, GDDKiA, Warszawa 2014.
Google Scholar
Scholz T.V. Preliminary Investigation of RAP and RAS in HMAC. Oregon Department of Transportation. 2010.
Google Scholar
Sybilski D. O potrzebie stosowania destruktu asfaltowego w Polsce, Drogownictwo 1/2011.
Google Scholar
Sybilski D. Konstruktywny destrukt, Polskie drogi 5/2010.
Google Scholar
NCHRP No. 253. Recommended Use of Reclaimed Asphalt Pavement in the Superpave Mix Design Methods: Guidelines. TRB National Academies, Washington 2001.
Google Scholar
Król, J., Włodarski, P., Jackowski, Ł. Właściwości mieszanek mineralno-asfaltowych ze zwiększoną ilością granulatu asfaltowego. Drogownictwo 11/2014, str. 373-379.
Google Scholar
Radziszewski P. Zmiany właściwości lepkosprężystych lepiszczy modyfikowanych i mieszanek mineralno-asfaltowych w wyniku procesu starzenia. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok 2007.
Google Scholar
Al-Qadi I.L., M. A. Elseifi, and S. H. Carpenter, Reclaimed Asphalt Pavement – A Literature Review, Research Report FHWA-ICT-07-001, Illinois Center for Transportation, University of Illinois at Urbana-Champaign, Illinois, 2007.
Google Scholar
Maupin, G.W., Jr., S. D. Diefenderfer, and J. S. Gillespie, Evaluation of Using Higher Percentages of Recycled Asphalt Pavement in Asphalt Mixes in Virginia, Report No. VTRC 08-R22, Virginia Transportation Research Council, Charlottesville, VA, June 2008.
Google Scholar
McDaniel R.S., Shah A., Huber G.A., Gallivan V.L. Investigation of Properties of PlantProduced RAP Mixtures. Paper No. 07-2855. TRB Annual Meeting 2007.
Google Scholar
Kim, S., Sholar G. A., Byron T., Kim J. Performance of Polymer Modified Asphalt Mixture with Reclaimed Asphalt Pavement. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. Vol 2126. 2009. Pp. 109-114.
Google Scholar
Gaweł I., Jerzykiewicz W., Niczke Ł. Dodatki zwiększające odporność asfaltów na starzenie. Zagadnienia materiałowo-technologiczne infrastruktury i budownictwa. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej Białystok 2008, str. 17-22.
Google Scholar
Tran N., Taylor A., Willis R. Effect of rejuvenator on performance properties of HMA mixtures with high RAP and RAS contents. NCAT Report 12-05. Alabama 2012.
Google Scholar
Arnold J.C., Nölting M., Riebesehl G., Denck C. Unlocking the full potential of reclaimed asphalt pavement (RAP) – high quality asphalt courses incorporating more than 90% RAP; A case study. Paper No. O5EE-187. 5th Eurasphalt & Eurobitume Congress, Istanbul, 2012.
Google Scholar
McDaniel R.S., Kowalski K., and Shah A., “Evaluation of Reclaimed Asphalt Pavement for Surface Mixtures”, Publication FHWA/IN/JTRP-2012/03. Joint Transportation Research Program, Indiana Department of Transportation and Purdue University, West Lafayette, Indiana, 2012. doi: 0.5703/1288284314665, 43 pages.
Google Scholar
Kowalski K. J., McDaniel R. S, and Olek J. „Influence of Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) on Surface Friction”, Transportation Research Board 89th Annual Meeting, Washington D.C., January 2010.
Google Scholar
Asphalt in figures 2013, EAPA 2014, www.eapa.org.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.