Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Mosty podwieszone to piękne konstrukcje, które dzięki swoim gabarytom
oraz kształtom wprawiają w zachwyt nie jednego obserwatora. Zaprojektowanie takiego
obiektu jest nie lada wyzwaniem dla projektantów. Konstrukcje te muszą przenosić duże siły
wynikające z obciążeń eksploatacyjnych, zmian temperatury oraz pochodzących z parcia
wiatru. W dzisiejszych czasach, każdy most podwieszony i wiszący musi zostać poddany
specjalnym analizom, które zagwarantują jego bezpieczne użytkowanie. Projektant nie może
dopuścić do sytuacji, która miała miejsce 7 listopada 1940 r. w północno-zachodniej części
Stanów Zjednoczonych Ameryki w miejscowości Tacoma, gdzie doszło do katastrofy budowlanej
mostu wiszącego. Konstrukcja uległa zniszczeniu w wyniku zbieżności częstotliwości
drgań własnych giętnych i skrętnych przęsła oraz zbyt małej sztywności przęsła. Autorzy
poniższego artykułu dokonują analizy modalnej Mostu Solidarności w Płocku. Wspomniana
konstrukcja jest najdłuższym obiektem podwieszonym w Polsce oraz jednocześnie najdłuższym
mostem podwieszonym na świecie z przęsłem podwieszonym w jednej osi do pylonów
kolumnowych zamocowanych w pomoście. Dodatkowo autorzy przeprowadzili analizę
statyczną w celu weryfikacji przemieszczeń pionowych i poziomych konstrukcji, wynikających
z różnych kombinacji obciążeń zmiennych.
Biliszczuk, J. (2005). Mosty Podwieszone Projektowanie i Realizacja. Warszawa: Arkady.
Google Scholar
Biliszczuk, J. (2007). Podwieszony most przez Wisłę w Plocku. Płock, Warszawa, Łódź, Wrocław: DWE.
Google Scholar
PN-EN 1990 Eurocod 0. Podstawy projektowania konstrukcji.
Google Scholar
PN-EN 1991-1-4: Oddziaływania na konstrukcję. Oddziaływania ogólne – oddziaływania wiatru. PKN Warszawa 2005.
Google Scholar
PN-EN 1991-2 Eurocod 1 Oddziaływania na konstrukcję Część 2 Obciążenia ruchome mostów.
Google Scholar
PN-EN 1993-1-11 Eurocod 3 Projektowanie konstrukcji stalowych. Konstrukcje Cięgnowe. PKN Warszawa 2008,
Google Scholar
PN-85/S-10030 Obiekty mostowe. Obciążenia.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.