Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Road schemes are linear in nature, which makes the investment process exceptionally difficult and complex, requiring the involvement of large human potential, time-consuming and very expensive. One road investment is subject to numerous consultations, requires many different studies, collecting a huge amount of opinions as well as approvals and obtaining a number of decisions. Currently without including in the project some solutions that would both guarantee minimal influence of the investment on the environment and ensure the efficiency of local ecosystems it is impossible to obtain the positive decision concerning the condition of the environment, which would allow the realisation of the project. An engineer of the 21st century apart from providing the right construction of a given structure, which ensures that this structure is secure, functional, resistant and has architectural merit, must also take into consideration local environmental conditions. The engineer has to ensure that the environment may function without any obstacles and the species may migrate without restraint. To do this, an engineer needs to have clear guidelines concerning both the project and its realisation. The article contains the general form of these guidelines.
Design team of General Directorate for National Roads and Motorways under the supervision of Wiktorowicz, K. Stadia i skład dokumentacji projektowej dla dróg i mostów w fazie przygotowania zadań (Stages and Parts of Design Documentation for Roads and Bridges at the Tasks Preparation Phase), Order No 17 of the General Director for National Roads and Motorways (GDDKiA) of 11 May 2009 as amended, Warsaw.
Google Scholar
Dyrektywa Rady 79/49/EWG z dnia 2 kwietnia 1979 r. w sprawie dzikiego ptactwa (Dz. Urz. UE L 103 z 25.04.1979 str. 1, z późn. zm.).
Google Scholar
Dyrektywa Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory (Dz. Urz. UE L 206 z 22.07.1992 z późn. zm.).
Google Scholar
Leniak-Tomczyk A., Gazda L., Łagoda G.: Мостовые сооружения как инструмент охраны окружающей среды, Scientific International Conf. on Bridges Structured, Kiev, 2007, pp. 15-24.
Google Scholar
Leniak-Tomczyk A., Łagoda G., Wiadukt w Calabrii jako przykład innowacyjnych rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym Wiadukt w Calabrii jako przykład innowacyjnych rozwiązań w budownictwie komunikacyjnym, Budownictwo i Architektura 13(1) (2014), pp. 157-166
Google Scholar
Jedrzejewski, W., Nowak, S., Kurek, R., Mysłajek, R.W., Stachura, K., Zawadzka, B. Animals versus Roads. The Methods of Limiting the Negative Impact of Roads on Wild Animals Populations, issued by Zakład Badania Ssaków Państwowej Akademii Nauk, Białowieża, 2006.
Google Scholar
„Katalog drogowych urządzeń ochrony środowiska” stanowiący załącznik do Zarządzenia Nr 58 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa 2002.
Google Scholar
Leniak-Tomczyk A., Łagoda G. Środowiskowe uwarunkowania realizacji inwestycji drogowych w Polsce (Environmental Determinants of Road Construction Process in Poland). Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 2010, ISSN 1643-1618, Drogi i Mosty No 2/2010, pp. 31-52.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.