Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Artykuł oparty jest na pierwszych doświadczeniach z korzystania
z nowych technologii projektowych. W artykule analizuje się możliwość zastosowania
odpowiednich narzędzi i metod zarządzania, które mają na celu doskonalszą ochronę
środowiska przyrodniczego i ludzi w budownictwie komunikacyjnym. Zastosowanie dwóch
technologii: projektowania (BIM) i zarządzania projektem oraz procesem budowy (Lean
management) powinno mieć za zadanie poza minimalizacją błędów i kosztów efektywniejsze
podejście do spraw ochrony środowiska i ochrony zdrowia ludzi. Autorzy opisują nową
koncepcję wskazując na możliwość połączenia systemów BIM oraz Lean management
w jeden system, który powinien zostać dodatkowo rozbudowany o zagadnienia środowiskowe
(eLBIM) zwłaszcza w przypadkach lokalizacji obiektów budownictwa komunikacyjnego
w terenach wrażliwych przyrodniczo i społecznie.
Arayici Y., Coates P., Koskela L., Kagioglou M., Usher C., O’Really K. Technology adoption in the BIM implementation of lean architectural practice. Elsevier 2010.
Google Scholar
Bohatkiewicz J. Nowe tendencje i trendy w projektowaniu dróg. Seminarium SITK Oddział w Białymstoku. Augustów, 2010 r. (materiały niepublikowane).
Google Scholar
Building Information Modelling. Industrial strategy – government and industry in partnership. HM Government, 2012.
Google Scholar
Bhargav D., Kubler S., Framling K., Koskela L. Opportunities for enhanced lean construction management using Internet of Things standards. Elsevier 2015.
Google Scholar
Blikle A. J. Doktryna jakości. Rzecz o skutecznym zarządzaniu. Wydawnictwo HELION, Gliwice 2014, 517.
Google Scholar
Thor Sigurd Thorsen, Merete Tøndel. Documented effects of model-based road projects. Effects by using Handbook 138 Model Data. Statens Vegvesen Vegdirektoratet, Vianova Systems. Novapoint Brukermøte. Haugesund, 2014 (materiały niepublikowane).
Google Scholar
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych (Dz.U.UE.L.2014.94.65).
Google Scholar
Ekanayake L. L., Ofori G. Building waste assessment score: design – based tool. Elsevier 2004.
Google Scholar
Neo R. B., Koh T. J. Accounting for waste in construction, [in:] Yeo K. T. Proc. Ist International Conference on Construction Project Management, Singapore, 1995.
Google Scholar
Guidelines Manual V770 Model Basis Requirements for basic data and models. Norwegian Public Roads Authority (NPRA), 2014. (original: Veiledning Håndbok V770 Modellgrunnlag Krav til grunnlagsdata og modeler).
Google Scholar
Informacja dotycząca stanu realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015 – raport na 2014 r., www.mib.gov.pl/2-program_budowy_drog_krajowych.htm (stan na marzec 2016).
Google Scholar
Liu Z., Osmani M., Demian P., Baldwin A. A BIM-aided construction waste minimisation framework, Elsevier 2015.
Google Scholar
Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 – 2023 (z perspektywą do 2025 r.), Załącznik do uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dn. 8 września 2015.
Google Scholar
Szlaki trakty autostrady. GDDKiA, Warszawa, 2009.
Google Scholar
Tomana A. BIM. Innowacyjna technologia w budownictwie – podstawy, standardy, narzędzia. Kraków, 2015.
Google Scholar
Weisberg David E. The engineering design revolution w http://www.cadhistory.net/ (marzec 2016 r.).
Google Scholar
Sacks R., Bhargav A. D., Koskela L., Owen R. Analysis framework for the interaction between lean construction and building information modelling, [in:] Proc. for the 17th Annual Conference of the International Group for Lean Construction, 15th-17th July 2009, National Pingtung University of Science and Technology, Taiwan.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.