Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Wielka transformacja Paryża w XIX wieku miała znaczący wpływ na rozwój nowatorskiej architektury wielkich domów handlowych. Obiekty te były odpowiedzią na dynamiczne zmiany społeczne, urbanistyczne i technologiczne. Budynki takie jak Le Bon Marché, Le Printemps, La Samaritaine i Galeries Lafayette stały się symbolami handlu detalicznego, wprowadzając jego nową koncepcję i tworząc nowoczesne przestrzenie, które przyciągały klientów. Wznoszone przy użyciu materiałów takich jak stal, żelazo i szkło, wielkie domy handlowe oferowały przestronne wnętrza bez podpór. Elementy architektoniczne, które tradycyjnie kojarzyły się z budowlami użyteczności publicznej, takie jak kopuły, latarnie czy iglice, stały się ich charakterystycznymi cechami. Niniejszy artykuł ma na celu analizę architektury domów towarowych w Paryżu zbudowanych na przełomie XIX i XX wieku. Autor bada wpływ dynamicznych zmian społecznych, urbanistycznych i technologicznych tamtego okresu czasu na kształtowanie obiektów handlowych w Paryżu. Prześledzenie historii Le Bon Marché, Le Printemps, La Samaritaine i Galeries Lafayette pozwala zrozumieć innowacje w handlu, architekturze i urbanistyce ówczesnego czasu.
Zachariasz A., Zieleń jako współczesny czynnik miastotwórczy ze szczególnym uwzględnieniem roli parków publicznych. Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej im. Tadeusza Kościuszki, 2006.
Google Scholar
Sennett R., Ciało i kamień Człowiek i miasto w cywilizacji Zachodu. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2015.
Google Scholar
Combis H., "Comment Haussmann a réussi son Paris". Availabe: www.franceculture.fr/architecture/comment-haussmann-reussi-son-paris, [Accessed: 24 May 2021]
Google Scholar
Bohm A., Planowanie przestrzenne dla architektów krajobrazu o czynniku kompozycji. Kraków: Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, 2006.
Google Scholar
Harvey D., Paris, capital of modernity. New York: Routledge, 2003.
DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780199264315.003.0006
Google Scholar
Coëffé V. and Morice J. R., "The Parisian department store as a paradigmatic place for interactions between tourism and shopping: the production of a heterotopia / Le grand magasin parisien, lieu paradigmatique des interactions entre tourisme et shopping : la production d'une hétérotopie", BELGEO, no 1, (2020), non - numbered, https://doi.org/10.4000/belgeo.43367
DOI: https://doi.org/10.4000/belgeo.43367
Google Scholar
Hryszko B., "Rewolucja urbanistyczna na terenie Ile de la cité w Paryżu w XIX Przyczyny i skutki", Studia Historyczne, R. LXI, z. 3 (243), 2018, pp. 35, 38-39.
DOI: https://doi.org/10.12797/SH.61.2018.03.03
Google Scholar
Gieidon S., Przestrzeń, czas i architektura. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1968.
Google Scholar
Jordan D., Transforming Paris: The Life and Labors of Baron Haussmann. Chicago: University of Chicago Press, 1995.
Google Scholar
Skalski K., Ochrona i przebudowa miejskich zespołów zabytkowych – Francja. Warszawa: Wydawnictwo Ośrodek Dokumentacji Zabytków, 1985.
Google Scholar
Pinon P., Atlas historique des rues de Paris Chemins de faubourg, voies de lotissement, grandes percées : la formation des rues de l’Antiquité à nos jours. Paris: Parigramme, 2016.
Google Scholar
Grinberg M., Loyer, F., Paris XIXe siècle. L’immeuble et la rue. Paris: Hanzan, 1987.
Google Scholar
Clausen M., "The Department Store—Development of the Type", Journal of Architectural Education, 1985, pp. 20-29. https://doi.org/10.1080/10464883.1985.10758383
DOI: https://doi.org/10.1080/10464883.1985.10758383
Google Scholar
Préfecture de la Seine, "Commissariat à la construction et à l'urbanisme pour la région parisienne et Direction de l'urbanisme", Plan d'Urbanisme Directeur de Paris: Règlement, Paris, vol. 11, no 4, 1960, p. 36.
Google Scholar
Chevrel C., "Une histoire des grands magasins", in La revue SABF (Sté des Amis de la Bibibliothèque Forney), Bulletin no 193, 2012. Available: http://sabf.fr/hist/arti/sabf193.php, [Accessed: 4 November 2023]
Google Scholar
Neutres J., "Le grand magasin, «temple de la Femme»". Available: https://histoire-image.org/fr/etudes/grand-magasin-temple-femme, [Accessed: 4 November 2023]
Google Scholar
Avenel G., "Le Mécanisme de la Vie moderne", Revue des Deux Mondes, vol. 124, 1894, pp. 329-369. Available: https://fr.wikisource.org/wiki/Le_M%C3%A9canisme_de_la_Vie_moderne/01, [Accessed: 4 November 2023]
Google Scholar
Vayron O., "Dômes et signes spectaculaires dans les couronnements des grands magasins parisiens: Dufayel, Grand-Bazar de la rue de Rennes, Printemps, Samaritaine", Livraisons de l’histoire de l’architecture ornaments en architecture, 2015, p.1-2, 9. https://doi.org/10.4000/lha.478
DOI: https://doi.org/10.4000/lha.478
Google Scholar
Forthuny P., "La Rue pittoresque", Revue des Arts Décoratifs, no. 19, 1899, p. 242.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.