Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
The paper presents the subject of creating and shaping new urban spaces in the era of globalisation. The analysis of these spatial phenomena covers the biggest cities in the world, i.e. places where the problems of urban development occurs most often. The term ‘urban space’ is understood as a broad concept that goes beyond the defined public space. New places created in the cities are the human creations resulting from the life necessities and the cultural needs of people. The fast-changing living environment forces users to engage in the process of searching (sometimes even creating) of new, adequate places. Spatial activities transforming the urban environment more and more often reflect the local social initiatives’ activity. New relations between a user and the surrounding space are the basis for reviewing the existing division and definition of private, group and public space.
Węcławowicz G., Geografia społeczna miast. PWN. Warszawa 2003, p. 61.
Google Scholar
Majer A., Socjologia i przestrzeń miejska. PWN, Warszawa 2010.
Google Scholar
Gzell S., „Miasto jako wytwór „kultur gustu””, Kwartalnik Architektury i Urbanistyki, vol. 3, 2013, p.119.
Google Scholar
Racoń-Leja K. „Formy przestrzeni komercyjnej w krajobrazie polskich miast”, Teka Komisji Urbanistyki i Architektury Oddziału PAN w Krakowie, vol. 42, 2014, p.151.
Google Scholar
Chmielewski J. M., Teoria urbanistyki w projektowaniu i planowaniu miast. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2001, p. 22.
Google Scholar
Lotysz S. Matkowska E., Hutongi trzymają się mocno? Problemy autentyczności w architekturze
Google Scholar
współczesnych Chin. Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej. Available: https://suw.biblos.pk.edu.pl/mid18827 [Accessed: 20 Nov 2019]
Google Scholar
Jałowiecki B., Globalny świat metropolii. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007, p.35.
Google Scholar
,,Nie-miejsce”, Wikipedia.org. Available: https://pl.wikipedia.org/wiki/Nie-miejsce [Accessed: 20 Nov 2019]
Google Scholar
Paprzyca K., „Miejsca – nie-miejsca w przestrzeni małych miasteczek”, Przestrzeń i Forma, vol. 23 (2), 2015, pp. 09-18.
Google Scholar
Bauman Z., Szanse etyki w zglobalizowanym świecie. Wydawnictwo Znak, Kraków 2007, p. 102
Google Scholar
Augé M., Non-Places: An Introduction to Anthropology of Supermodernity. Verso, London 1992
Google Scholar
Czarnecki B., Przestrzenne aspekty przestępczości. Rozprawy Naukowe 216, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok 2011.
Google Scholar
Gaweł D., Szafranek A., „Place publiczne, jako przestrzeń stymulująca potrzeby człowieka”, Budownictwo i Architektura, vol. 17(3), 2018, pp. 67- 80. https://www.doi.org/10.24358/Bud-Arch_18_173_05
DOI: https://doi.org/10.24358/Bud-Arch_18_173_05
Google Scholar
Polèse M., Stren R., The Social Sustainability of Cities: Diversity and the Management of Change. University of Toronto Press, Toronto 2000.
DOI: https://doi.org/10.3138/9781442682399
Google Scholar
Gaweł D., “Rebirth of postindustrial architecture in polish towns”, Civil and Environmental Engineering Reports, 2012, 1 (9), p.31- 39.
Google Scholar
,,Street Art”, Wikipedia.org. Available: https://pl.wikipedia.org/wiki/Street_art [Accessed: 20 Nov 2019].
Google Scholar
Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (ed.), Problemy kształtowania przestrzeni miejskich. Wydawnictwo „Urbanista”, Gdańsk 2010. p. 21.
Google Scholar
,,POPS”, Wikipedia.org. Available: https://en.wikipedia.org/wiki/Privately_owned_public_space [Accessed: 20 Nov 2019]
Google Scholar
Doorley S., Witthoft S., Make space: How to set the stage for create collaboration. Wiley Publisher, New York 2012.
Google Scholar
Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym z dnia 27 marca 2003r., Dz. U. 2003 Nr 80 poz. 717 z późniejszymi zmianami.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.