Prosumpcja jako czynnik zrównoważonego rozwoju

Michał Czuba


Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland (Polska)


Abstrakt

Artykuł porusza zagadnienie prosumpcji jako coraz powszechniejszego wzorca zachowań konsumenckich prowadzących do uniezależnienia się lub znacznego ograniczenia korzystania z niektórych rodzajów usług i produktów na zasadach rynkowych. Wskazano uwarunkowania proekologiczne tej grupy zachowań konsumpcyjnych oraz ich znaczenie dla praktycznego zrealizowania koncepcji zrównoważoneo rozwoju. Dokonano przeglądu dotychczasowych podejść dotyczących prosumpcji i zrównoważonego rozwoju. Uwzględniając obecny stan wiedzy zaproponowano koncepcję produktu prosumenckiego, który można traktować jako zaangażowanie się obywateli  w potencjalne sfery działań prosumenckich  służących osiągnięciu zrównoważonego rozwoju oraz dających korzyści materialne i pozamatierialne osobom zaangażowanym w jego powstawanie. W artykule zwrócono  także uwagę na kluczowe dziedziny prosumpcji mające wpływ na stan środowiska naturalnego oraz wskazano potencjalne kierunki działań, które powinni podjąć decydenci państwowi oraz organizacje pozarządowe dla rozwoju aktywności prosumenckiej.


Słowa kluczowe:

prosumpcja, prosument, usługi komunalne, zrównoważony rozwój

BAJOR M., 2014, Zarządzanie energetyką prosumencką w JST – w warunkach zrównoważonego rozwoju, p. 7-9, http://www.klaster3x20.pl/sites/default/files/bajor_-_zarzadzanie_energetyka_prosumencka _w_jst.pdf (15.05.2016).
  Google Scholar

BAŃKOWSKI T., ŻMIJEWSKI K., 2012, Analiza możliwości i zasadności wprowadzenia mechanizmów wsparcia gazowych mikroinstalacji kogeneracyjnych – Wsparcie Energetyki Rozproszonej – Energetyka Społeczna, Instytut E. Kwiatkowskiego, Warsaw, s. 13.
  Google Scholar

BREMDAL B.A., 2011, Prosumer Oriented Business in the Energy Market, IMPROSUME Publication Series #2, p. 1-25, http://www.ncsmart.com/wp-content/uploads/2014/01/Prosumer-oriented-business-in-the-energy-market-finale.pdf (21.05.2016).
  Google Scholar

BRUNS A., 2008, Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond. From production to produsage, Peter Lang, New York, p. 21
  Google Scholar

BYWALEC C., RUDNICKI L., 2002, Konsumpcja, PWE, Warsaw, p. 130.
  Google Scholar

GIBBERT M., LEIBOLD M., & PROBST G., 2002, Five Styles of Customer Knowledge Management, and How Smart Companies Use Them To Create Value, in: European Management Journal 20 (5), p. 459-469
  Google Scholar

(20.05.2016).
  Google Scholar

GILMORE J. H., & PINE B. J., 1996, The four faces of mass customization, in: Harvard Business Review, 75(1), p. 91-101.
  Google Scholar

HEILBRUNN B. (red.), 2000, Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie PWN, Warszawa.
  Google Scholar

KOTLER P., 1986, The prosumer movement: a new challenge for marketers, in: Advances in Consumer Research 13, p. 510-513.
  Google Scholar

LEBIEJKO A., 2001, Prosumer – a new trend of active consumption on the example banking services, in: Journal of Interdisciplinary Research, no. 1 (2)., p. 65.
  Google Scholar

MAZUR O., & ARCHAKOVA K., 2011, Customer driven innovation, http://www.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A420852 &dswid= topdog (25.05.2016).
  Google Scholar

MICHAEL S., 1997, Prosuming-Marketing. Konnzeption und Anwendung, Verlag Paul Haupt, Bern, Stuttgard, Wien.
  Google Scholar

MACHOWSKI J. , Ochrona środowiska. Prawo i zrównoważony rozwój, Żak, Warsaw 2003, p. 100-101.
  Google Scholar

MAJOBUB W., 2014, Co-creation of Value or co-creation of Experience? Interrogations in the field of Cultural Tourism, in: International Journal of Safety and Security in Tourism, no. 7. p. 12-31.
  Google Scholar

PIHL Ch., WAHHLQVIST E., 2008, Consumer-driven prosumption: The case of Swedish fashion bloggers and the emergence of new value networks, University of Gothenburg, School of Business, http://www.reser.net/materiali/priloge/slo/pihl_c_wahlqvist_e.pdf (24.05.2016).
  Google Scholar

PIONTEK B., 2002, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, PWN, Warsaw, p. 51.
  Google Scholar

PRAHALAD C.K., & RAMASWAMY V., 2004, Co-creation experiences: The next practice in value creation, in: Journal of Interactive Marketing, 18(3), p. 5-14, http://doi.org/10.100 2/dir.20015 (22.05.2016).
  Google Scholar

Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju, dokument Ministerstwa Gospodarki, 2012, http://www.mg.gov.pl/files/upload/10902/Broszura%20konsumpcja.pdf (22.05.2016).
  Google Scholar

Polska Energetyka na Fali Megatrendów, 2016, http://www.econetpoland.pl/fileadmin/ahahk_polen_econet/Publikationen/FAE_Polska_energetyka_na_fali_megatrendow_Styczen_ 2016.pdf (23.05.2016).
  Google Scholar

RITZER G., DEAN P., JURGENSON N., 2012, The Coming of Age of the Prosumer, in: American Behavioral Scientist, April 1, p. 379-398.
  Google Scholar

RODRIGUEZ-MOLINA J.M., MARTINEZ-NUNEZ J., PEREZ-AGUIAR W., 2014, Business Models in the Smart Grid: Challenges, Opportunities and Proposals for Prosumer Profitability, smart grid; business model; prosumer, in: Energies 7, p. 21, p. 6142-6171, http://www.mdpi.com/journal/energies (24.05.2016).
  Google Scholar

SKALA-PÓŹNIAK A., 2010, Zjawisko decouplingu w gospodarce w okresie transformacji, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport 72, p. 101-113.
  Google Scholar

State of the environment report No 1/2007, European Environment Agency, 2007, http:www.eea.europa.eu/pl/publications/srodowisko-europy-2014-czwarty-raport-oceny (22.05.2016).
  Google Scholar

TOFFLER A., 1980, The Third Wave, Collins, London.
  Google Scholar

TOLINO A., 2010, Gaming 2.0 – Computerspile und Kulturproduktion, Analyse der Partizipation, p. 339-369.
  Google Scholar

Van RAAIJ F., 2001, Konsumpcja postmodernistyczna, in: M. Lambkin, G. Foxal, R. van Raaij (eds.), Zachowanie konsumenta, koncepcje i badania europejskie, PWN, Warsaw, p. 332.
  Google Scholar


Opublikowane
2017-01-02

Cited By / Share

Czuba, M. (2017). Prosumpcja jako czynnik zrównoważonego rozwoju. Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 12(1), 55–61. Pobrano z https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4997

Autorzy

Michał Czuba 

Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland Polska

Statystyki

Abstract views: 9
PDF downloads: 6