Prosumpcja jako czynnik zrównoważonego rozwoju
Michał Czuba
Uniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland (Polska)
Abstrakt
Artykuł porusza zagadnienie prosumpcji jako coraz powszechniejszego wzorca zachowań konsumenckich prowadzących do uniezależnienia się lub znacznego ograniczenia korzystania z niektórych rodzajów usług i produktów na zasadach rynkowych. Wskazano uwarunkowania proekologiczne tej grupy zachowań konsumpcyjnych oraz ich znaczenie dla praktycznego zrealizowania koncepcji zrównoważoneo rozwoju. Dokonano przeglądu dotychczasowych podejść dotyczących prosumpcji i zrównoważonego rozwoju. Uwzględniając obecny stan wiedzy zaproponowano koncepcję produktu prosumenckiego, który można traktować jako zaangażowanie się obywateli w potencjalne sfery działań prosumenckich służących osiągnięciu zrównoważonego rozwoju oraz dających korzyści materialne i pozamatierialne osobom zaangażowanym w jego powstawanie. W artykule zwrócono także uwagę na kluczowe dziedziny prosumpcji mające wpływ na stan środowiska naturalnego oraz wskazano potencjalne kierunki działań, które powinni podjąć decydenci państwowi oraz organizacje pozarządowe dla rozwoju aktywności prosumenckiej.
Słowa kluczowe:
prosumpcja, prosument, usługi komunalne, zrównoważony rozwójBibliografia
BAJOR M., 2014, Zarządzanie energetyką prosumencką w JST – w warunkach zrównoważonego rozwoju, p. 7-9, http://www.klaster3x20.pl/sites/default/files/bajor_-_zarzadzanie_energetyka_prosumencka _w_jst.pdf (15.05.2016).
Google Scholar
BAŃKOWSKI T., ŻMIJEWSKI K., 2012, Analiza możliwości i zasadności wprowadzenia mechanizmów wsparcia gazowych mikroinstalacji kogeneracyjnych – Wsparcie Energetyki Rozproszonej – Energetyka Społeczna, Instytut E. Kwiatkowskiego, Warsaw, s. 13.
Google Scholar
BREMDAL B.A., 2011, Prosumer Oriented Business in the Energy Market, IMPROSUME Publication Series #2, p. 1-25, http://www.ncsmart.com/wp-content/uploads/2014/01/Prosumer-oriented-business-in-the-energy-market-finale.pdf (21.05.2016).
Google Scholar
BRUNS A., 2008, Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond. From production to produsage, Peter Lang, New York, p. 21
Google Scholar
BYWALEC C., RUDNICKI L., 2002, Konsumpcja, PWE, Warsaw, p. 130.
Google Scholar
GIBBERT M., LEIBOLD M., & PROBST G., 2002, Five Styles of Customer Knowledge Management, and How Smart Companies Use Them To Create Value, in: European Management Journal 20 (5), p. 459-469
Google Scholar
(20.05.2016).
Google Scholar
GILMORE J. H., & PINE B. J., 1996, The four faces of mass customization, in: Harvard Business Review, 75(1), p. 91-101.
Google Scholar
HEILBRUNN B. (red.), 2000, Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie PWN, Warszawa.
Google Scholar
KOTLER P., 1986, The prosumer movement: a new challenge for marketers, in: Advances in Consumer Research 13, p. 510-513.
Google Scholar
LEBIEJKO A., 2001, Prosumer – a new trend of active consumption on the example banking services, in: Journal of Interdisciplinary Research, no. 1 (2)., p. 65.
Google Scholar
MAZUR O., & ARCHAKOVA K., 2011, Customer driven innovation, http://www.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A420852 &dswid= topdog (25.05.2016).
Google Scholar
MICHAEL S., 1997, Prosuming-Marketing. Konnzeption und Anwendung, Verlag Paul Haupt, Bern, Stuttgard, Wien.
Google Scholar
MACHOWSKI J. , Ochrona środowiska. Prawo i zrównoważony rozwój, Żak, Warsaw 2003, p. 100-101.
Google Scholar
MAJOBUB W., 2014, Co-creation of Value or co-creation of Experience? Interrogations in the field of Cultural Tourism, in: International Journal of Safety and Security in Tourism, no. 7. p. 12-31.
Google Scholar
PIHL Ch., WAHHLQVIST E., 2008, Consumer-driven prosumption: The case of Swedish fashion bloggers and the emergence of new value networks, University of Gothenburg, School of Business, http://www.reser.net/materiali/priloge/slo/pihl_c_wahlqvist_e.pdf (24.05.2016).
Google Scholar
PIONTEK B., 2002, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, PWN, Warsaw, p. 51.
Google Scholar
PRAHALAD C.K., & RAMASWAMY V., 2004, Co-creation experiences: The next practice in value creation, in: Journal of Interactive Marketing, 18(3), p. 5-14, http://doi.org/10.100 2/dir.20015 (22.05.2016).
Google Scholar
Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju, dokument Ministerstwa Gospodarki, 2012, http://www.mg.gov.pl/files/upload/10902/Broszura%20konsumpcja.pdf (22.05.2016).
Google Scholar
Polska Energetyka na Fali Megatrendów, 2016, http://www.econetpoland.pl/fileadmin/ahahk_polen_econet/Publikationen/FAE_Polska_energetyka_na_fali_megatrendow_Styczen_ 2016.pdf (23.05.2016).
Google Scholar
RITZER G., DEAN P., JURGENSON N., 2012, The Coming of Age of the Prosumer, in: American Behavioral Scientist, April 1, p. 379-398.
Google Scholar
RODRIGUEZ-MOLINA J.M., MARTINEZ-NUNEZ J., PEREZ-AGUIAR W., 2014, Business Models in the Smart Grid: Challenges, Opportunities and Proposals for Prosumer Profitability, smart grid; business model; prosumer, in: Energies 7, p. 21, p. 6142-6171, http://www.mdpi.com/journal/energies (24.05.2016).
Google Scholar
SKALA-PÓŹNIAK A., 2010, Zjawisko decouplingu w gospodarce w okresie transformacji, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport 72, p. 101-113.
Google Scholar
State of the environment report No 1/2007, European Environment Agency, 2007, http:www.eea.europa.eu/pl/publications/srodowisko-europy-2014-czwarty-raport-oceny (22.05.2016).
Google Scholar
TOFFLER A., 1980, The Third Wave, Collins, London.
Google Scholar
TOLINO A., 2010, Gaming 2.0 – Computerspile und Kulturproduktion, Analyse der Partizipation, p. 339-369.
Google Scholar
Van RAAIJ F., 2001, Konsumpcja postmodernistyczna, in: M. Lambkin, G. Foxal, R. van Raaij (eds.), Zachowanie konsumenta, koncepcje i badania europejskie, PWN, Warsaw, p. 332.
Google Scholar
Autorzy
Michał CzubaUniwersytet Śląski w Katowicach, ul Bankowa 12 40-007 Katowice, Poland Polska
Statystyki
Abstract views: 19PDF downloads: 11
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.