Prosumpcja jako czynnik zrównoważonego rozwoju
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 12 Nr 1 (2017)
-
Wpływ innowacji ekologicznych na poziom zatrudnienia: przykład przemysłu w Chinach
Wei Yu, Huifang Yu7-14
-
Migracje klimatyczne – konsekwencje naruszenia równowagi ekologicznej i przejaw niedoskonałości prawnomiędzynarodowej ochrony człowieka
Piotr Krajewski15-20
-
General Social Survey i rozwój zrównoważony. Aspekty metodologiczne i empiryczne
Paweł Rydzewski21-29
-
Rozwój zrównoważony z perspektywy systemowej: podejście kontekstowe
Horatiu Dragomirescu, Lino Bianco41-54
-
Odpowiedzialność społeczna, zarządzanie wewnętrzne a wzrost produkcji
Yuhong Cao, Jianxin You, Yongjiang Shi, Wei Hu41-54
-
Prosumpcja jako czynnik zrównoważonego rozwoju
Michał Czuba55-61
-
Trójwymiarowe podejście do edukacji dla zrównoważonej przyszłości
Živilė Sederevičiūtė-Pačiauskienė, Viktorija Žilinskaitė-Vytienė, Ilona Valantinaitė63-69
-
Rozwój zrównoważony miasta: podejście systemowe
Lidia Mierzejewska71-78
-
Racjonalizacja decyzji inwestycyjnych w zrównoważonym zarządzaniu rozwojem miast – czy jest potrzebny nowy paradygmat?
Anna Wojewnik-Filipkowska79-90
-
Wpływ prac wiertniczych prowadzonych za gazem ziemnym w łupkach na jakość powietrza atmosferycznego
Jan Macuda, Marek Bogacki, Jakub Siemek91-100
-
Zastosowanie inżynierii sterowania modelami i sztuk pięknych w przygotowywaniu systemu reagowania na zmiany klimatyczne dla obszarów wiejskich w Afryce: przypadek wspólnoty Adum-Aiona w Nigerii
Emmanuel Okewu, Sanjay Misra, Jonathan Okewu101-116
-
Zrównoważony rozwój w kontekście moralnego ujęcia osoby ludzkiej Guido Gattiego
Jakub Bartoszewski, Bartłomiej Skowroński, Peter Papšo117-121
-
Wpływ zintegrowanych systemów OZE na zaopatrzenie w energię – aspekty pozytywne i ryzyka
Vladimir Ivanovich Velkin, Sergei Evgenevich Shcheklein123-129
-
Problematyka zrównoważonego rozwoju w świetle oceny geochemicznego stanu środowiska wodnego przy wykorzystaniu systemu GIS
Katarzyna Rozpondek, Rafał Rozpondek131-137
-
Propozycja standardu ekologicznej kompensacji dla obszarowych zanieczyszczeń z rolnictwa
Yin Zhang, Yujia Ji, Yuchen Zhou, Hua Sun139-146
-
Zrównoważone składowiska jako końcowy etap systemu gospodarki odpadami komunalnymi
Marcin K. Widomski, Piotr Gleń, Grzegorz Łagód147-155
Archiwum
-
Tom 14 Nr 2
2019-07-01 20
-
Tom 14 Nr 1
2019-01-02 20
-
Tom 13 Nr 2
2023-10-15 22
-
Tom 13 Nr 1
2018-01-02 23
-
Tom 12 Nr 2
2017-07-03 18
-
Tom 12 Nr 1
2017-01-02 16
-
Tom 11 Nr 2
2016-07-01 17
-
Tom 11 Nr 1
2016-01-04 20
-
Tom 10 Nr 2
2015-07-01 17
-
Tom 10 Nr 1
2015-01-05 16
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
Authors
Abstrakt
Artykuł porusza zagadnienie prosumpcji jako coraz powszechniejszego wzorca zachowań konsumenckich prowadzących do uniezależnienia się lub znacznego ograniczenia korzystania z niektórych rodzajów usług i produktów na zasadach rynkowych. Wskazano uwarunkowania proekologiczne tej grupy zachowań konsumpcyjnych oraz ich znaczenie dla praktycznego zrealizowania koncepcji zrównoważoneo rozwoju. Dokonano przeglądu dotychczasowych podejść dotyczących prosumpcji i zrównoważonego rozwoju. Uwzględniając obecny stan wiedzy zaproponowano koncepcję produktu prosumenckiego, który można traktować jako zaangażowanie się obywateli w potencjalne sfery działań prosumenckich służących osiągnięciu zrównoważonego rozwoju oraz dających korzyści materialne i pozamatierialne osobom zaangażowanym w jego powstawanie. W artykule zwrócono także uwagę na kluczowe dziedziny prosumpcji mające wpływ na stan środowiska naturalnego oraz wskazano potencjalne kierunki działań, które powinni podjąć decydenci państwowi oraz organizacje pozarządowe dla rozwoju aktywności prosumenckiej.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
BAJOR M., 2014, Zarządzanie energetyką prosumencką w JST – w warunkach zrównoważonego rozwoju, p. 7-9, http://www.klaster3x20.pl/sites/default/files/bajor_-_zarzadzanie_energetyka_prosumencka _w_jst.pdf (15.05.2016).
BAŃKOWSKI T., ŻMIJEWSKI K., 2012, Analiza możliwości i zasadności wprowadzenia mechanizmów wsparcia gazowych mikroinstalacji kogeneracyjnych – Wsparcie Energetyki Rozproszonej – Energetyka Społeczna, Instytut E. Kwiatkowskiego, Warsaw, s. 13.
BREMDAL B.A., 2011, Prosumer Oriented Business in the Energy Market, IMPROSUME Publication Series #2, p. 1-25, http://www.ncsmart.com/wp-content/uploads/2014/01/Prosumer-oriented-business-in-the-energy-market-finale.pdf (21.05.2016).
BRUNS A., 2008, Blogs, Wikipedia, Second Life, and beyond. From production to produsage, Peter Lang, New York, p. 21
BYWALEC C., RUDNICKI L., 2002, Konsumpcja, PWE, Warsaw, p. 130.
GIBBERT M., LEIBOLD M., & PROBST G., 2002, Five Styles of Customer Knowledge Management, and How Smart Companies Use Them To Create Value, in: European Management Journal 20 (5), p. 459-469
(20.05.2016).
GILMORE J. H., & PINE B. J., 1996, The four faces of mass customization, in: Harvard Business Review, 75(1), p. 91-101.
HEILBRUNN B. (red.), 2000, Zachowania konsumenta. Koncepcje i badania europejskie PWN, Warszawa.
KOTLER P., 1986, The prosumer movement: a new challenge for marketers, in: Advances in Consumer Research 13, p. 510-513.
LEBIEJKO A., 2001, Prosumer – a new trend of active consumption on the example banking services, in: Journal of Interdisciplinary Research, no. 1 (2)., p. 65.
MAZUR O., & ARCHAKOVA K., 2011, Customer driven innovation, http://www.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A420852 &dswid= topdog (25.05.2016).
MICHAEL S., 1997, Prosuming-Marketing. Konnzeption und Anwendung, Verlag Paul Haupt, Bern, Stuttgard, Wien.
MACHOWSKI J. , Ochrona środowiska. Prawo i zrównoważony rozwój, Żak, Warsaw 2003, p. 100-101.
MAJOBUB W., 2014, Co-creation of Value or co-creation of Experience? Interrogations in the field of Cultural Tourism, in: International Journal of Safety and Security in Tourism, no. 7. p. 12-31.
PIHL Ch., WAHHLQVIST E., 2008, Consumer-driven prosumption: The case of Swedish fashion bloggers and the emergence of new value networks, University of Gothenburg, School of Business, http://www.reser.net/materiali/priloge/slo/pihl_c_wahlqvist_e.pdf (24.05.2016).
PIONTEK B., 2002, Koncepcja rozwoju zrównoważonego i trwałego Polski, PWN, Warsaw, p. 51.
PRAHALAD C.K., & RAMASWAMY V., 2004, Co-creation experiences: The next practice in value creation, in: Journal of Interactive Marketing, 18(3), p. 5-14, http://doi.org/10.100 2/dir.20015 (22.05.2016).
Przez zrównoważoną konsumpcję do zrównoważonego rozwoju, dokument Ministerstwa Gospodarki, 2012, http://www.mg.gov.pl/files/upload/10902/Broszura%20konsumpcja.pdf (22.05.2016).
Polska Energetyka na Fali Megatrendów, 2016, http://www.econetpoland.pl/fileadmin/ahahk_polen_econet/Publikationen/FAE_Polska_energetyka_na_fali_megatrendow_Styczen_ 2016.pdf (23.05.2016).
RITZER G., DEAN P., JURGENSON N., 2012, The Coming of Age of the Prosumer, in: American Behavioral Scientist, April 1, p. 379-398.
RODRIGUEZ-MOLINA J.M., MARTINEZ-NUNEZ J., PEREZ-AGUIAR W., 2014, Business Models in the Smart Grid: Challenges, Opportunities and Proposals for Prosumer Profitability, smart grid; business model; prosumer, in: Energies 7, p. 21, p. 6142-6171, http://www.mdpi.com/journal/energies (24.05.2016).
SKALA-PÓŹNIAK A., 2010, Zjawisko decouplingu w gospodarce w okresie transformacji, Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej, Transport 72, p. 101-113.
State of the environment report No 1/2007, European Environment Agency, 2007, http:www.eea.europa.eu/pl/publications/srodowisko-europy-2014-czwarty-raport-oceny (22.05.2016).
TOFFLER A., 1980, The Third Wave, Collins, London.
TOLINO A., 2010, Gaming 2.0 – Computerspile und Kulturproduktion, Analyse der Partizipation, p. 339-369.
Van RAAIJ F., 2001, Konsumpcja postmodernistyczna, in: M. Lambkin, G. Foxal, R. van Raaij (eds.), Zachowanie konsumenta, koncepcje i badania europejskie, PWN, Warsaw, p. 332.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 95
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
