Rewitalizacja przez odzysk. Przekształcenie dróg w przestrzenie przyjazne człowiekowi na wybranych przykładach
Krystian Patyna
k.patyna@pollub.plKatedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-3450-7208
Anna Riekste
Studentka 1 stopnia na kierunku Architektura, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Polska)
https://orcid.org/0000-0003-4294-474X
Abstrakt
Celem pracy była analiza działań podjętych w ramach rewitalizacji ciągów ruchu kołowego i przekształcenia ich w strefy ruchu pieszego. Na potrzeby artykułu wybrano cztery miasta w których na przełomie lat ’60 i ’70 wprowadzono ruch kołowy o dużym natężeniu. Przytoczone przykłady to Paryż z uwagi na rewitalizację bulwarów Sekwany na odcinkach wpisanych na listę UNESCO, Madryt ze względu na przebudowę odcinka obwodnicy M-30 odcinającej zachodnie dzielnice miasta od jego centrum w tunele komunikacyjne pokryte kilku dziesięciohektarowym parkiem linearnym, Utrecht będący przykładem przebudowy odtwarzającej historyczny przebieg fosy miejskiej, Maatsricht jako przykład rewitalizacji obszaru zdegradowanego z wykorzystaniem innowacyjnych technik inżynierskich, oraz z istotnym udziałem społeczności lokalnych. Na podstawie dostępnych źródeł dokonano kwerendy archiwalnej i opracowano w formie opisowej analizy stanu historycznego i obecnego. Ponadto opracowano mapy obrazujące zakres analizowanego obszaru, ze wskazaniem lokalizacji schematycznych przekrojów obrazujących stan przed i po rewitalizacji.
Słowa kluczowe:
planowanie przestrzenne, zieleń miejska, rewitalizacja, planowanie zrównoważoneBibliografia
A2Maastricht 2003−2006. „Geschiedenis A2 / N2 Maastricht: 2003−2006”, 2018.
Google Scholar
A2Maastricht 2007−2009. „Geschiedenis A2 / N2 Maastricht: 2007−2009”. A2 Maastricht Eén plan voor stad en snelweg, 2018.
Google Scholar
A2Maastricht 2010−2017. „Geschiedenis A2 / N2 Maastricht: 2010−2017”, 2018.
Google Scholar
A2Maastricht summary. „Approach of the A2 Maastricht project”, 2018.
Google Scholar
Buces, Marta. „Utrecht: From Car to Boat – Eurocities”, 3 styczeń 2022.
Google Scholar
Burgos & Garrido. „MADRID RÍO”, 2015.
Google Scholar
Cal Nicolás, Pablo de la, Carmen Díez Medina, Isabel Ezquerra, Sergio García-Pérez, Javier Monclús, i Raimundo Bambó Naya. „Quality of Public Space and Sustainable Development Goals: Analysis of Nine Urban Projects in Spanish Cities”. Frontiers of Architectural Research, 28 luty 2023. https://doi.org/10.1016/j.foar.2023.01.002.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.foar.2023.01.002
Google Scholar
Centre, UNESCO World Heritage. „Paris, Banks of the Seine”. UNESCO World Heritage Centre, 1991.
Google Scholar
Chrisafis, Angelique. „Paris: Legal Challenge to Car-Free Promenade by Seine”. The Guardian, 22 luty 2018, sekc. World news.
Google Scholar
Dutch, Bicycle. „Motorway Removed to Bring Back the Original Water”. BICYCLE DUTCH (blog), 4 styczeń 2016.
Google Scholar
Dutch, Bicycle. „Utrecht Corrects a Historic Urban Design Mistake”. BICYCLE DUTCH (blog), 15 wrzesień 2020.
Google Scholar
Garrido, Ginés. „Twelfth Veronica Rudge Green Prize”, 2015.
Google Scholar
Houston, Douglas, i Michelle E. Zuñiga. „Put a Park on It: How Freeway Caps Are Reconnecting and Greening Divided Cities”. Cities 85 (luty 2019): 98−109. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.08.007.
Google Scholar
Houston, Douglas, i Michelle E. Zuñiga. „Put a Park on It: How Freeway Caps Are Reconnecting and Greening Divided Cities”. Cities 85 (1 luty 2019): 98−109. https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.08.007.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.cities.2018.08.007
Google Scholar
Nowacka-Rejzner, Urszula. „Places for Green Areas in the Spaces of the Modern City”. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering 471 (23 luty 2019): 112087. https://doi.org/10.1088/1757-899X/471/11/112087.
DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/471/11/112087
Google Scholar
Robin, Enora. „Paris Is Leading the World in Progressive Urbanism – Here’s How”. The Conversation, 4 marzec 2016.
Google Scholar
Rosenfield, Karissa. „Madrid Río Wins Harvard’s Veronica Rudge Green Prize in Urban Design”. ArchDaily, 10 listopad 2015.
Google Scholar
Schofield, Hugh. „Reclaiming Paris’s River Seine Quayside”. BBC News, 14 październik 2013, sekc. Magazine.
Google Scholar
Tokarski, Z., i B. Wojciechowski. „Zrównoważony rozwój w transporcie na przykładzie budowy dwupoziomowego tunelu w Maastricht”. Materiały Budowlane nr 7 (2014).
Google Scholar
Autorzy
Krystian Patynak.patyna@pollub.pl
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0003-3450-7208
Autorzy
Anna RieksteStudentka 1 stopnia na kierunku Architektura, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Polska
https://orcid.org/0000-0003-4294-474X
Statystyki
Abstract views: 78PDF downloads: 82
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.