Mitigating a traffic impact on animals

Dagmara Nowacka


General Directorate for National Roads and Motorways; Department of the Environment (Poland)

Abstract

Poland, which biological diversity stands out in comparison with the rest of Europe, became one of the biggest road construction site during the last few years. A development of a road network almost always involves disturbance of biogically sensitive and protected areas. As those areas cover about one third of the whole country it is virtually impossible to avoid conflicts concerning biological protection. For those reasons, steps to be taken to limit to a minimum the incidence of the construction works on the biological environment constitute an integral part of each investment. The costs of protecting unspoiled environment represent up to 30% of the total costs of investments. The effectiveness of planned actions must consequently justify spending the considerable funds involved. Monitoring of the results of solutions used allows both verification of their usefulness and identification possible errors so that they may be avoided in the future. Number of actions which have been undertaken in Poland to minimalize the incidence of roads on unspoiled environment, in particular as regards the number of fauna passes, to preserve the ecological continuity, place Poland among most advanced European countries.


Keywords:

mitigating measures, animal passes, monitoring, road impact on animals

Berthinussen A., Altringham J. 2012a. Do bat gantries and underpasses help bats cross roads safely? PloS One. 7(6): e 38775. doi:10.1371/journal.pone.0038775
DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0038775   Google Scholar

Borowska S. 2008. Kolizje z dzikimi zwierzętami na drogach w Polsce, praca dyplomowa, Warszawa.
  Google Scholar

Cichocki J., Łupicki D., Ważna A., Nowacka D. 2013. Czy można ochronić nietoperze przed kolizjami z pojazdami na autostradzie?. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R.15, Zeszyt 36/3/2013
  Google Scholar

Fernanadez–Bau M., Flaquer C., Rosell C., Matas R.M., Siller J.M., Garcia–Rafalos R. 2010. Monitoring the effect of a screen installed to mitigate the impact of a high speed railway on bats. Conferencia IENE International Conference on Ecology and Transporta¬tion. Improving Connections in a Changing Enviroment, Velence, Hungaria 27-1 October-December. Infra Eco Network Europe.
  Google Scholar

Iuell, B., Bekker, G.J., Cuperus, R., Dufek, J., Fry, G., Hicks, C., Hlaváč, V., Keller, V., B., Rosell, C., Sangwine, T., Tørsløv, N., Wandall, B. le Maire, (Eds.) 2003. Wildlife and Traffic: A European Handbook for Identifying Conflicts and Designing Solutions.
  Google Scholar

Jędrzejewski W., Nowak S., Kurek R., Mysłajek R., Stachura K. 2004. Zwierzęta a drogi. Metody ograniczania negatywnego wpływu dróg na populacje dziko żyjących zwierząt. Wydanie II, Zakład Badania Ssaków PAN, Białowieża.
  Google Scholar

Kurek R. T. 2011. Poradnik projektowania przejść dla zwierząt i działań ograniczających śmiertelność fauny przy drogach (wyd. II) – GDOŚ, Warszawa.
  Google Scholar

Lesiński G. 2011. Nietoperze zabijane przez pojazdy na drodze pomiędzy Warszawą a Nowym Dworem Mazowieckim. Nietoperze 12 (1-2): 51-52.
  Google Scholar

Limpens H.J.G.A., Kapteyn K. 1991. Bats, their behaviour and linear landscape elements. Myotis 29: 39-48.
  Google Scholar

Mickiewicz P., Nowacka D. 2008. Budowa dróg a utrzymanie drożności korytarzy ekologicznych. Ochrona łączności ekologicznej w Polsce Białowieża 2008, s. 179 - 183.
  Google Scholar

Ministerstwo Środowiska Naturalnego, Wodnego i Obszarow Wiejskich, 2008. Zalecenia techniczne w celu kontroli i oceny skuteczności środków naprawczych efektu barierowego infrastruktury transportowej. Dokumentacja związana ze zmniejszeniem fragmentacji siedliska spowodowanej przez infrastrukturę transportową, numer 2. O.A. Parki Narodowe. Ministerstwo Środowiska Naturalnego, Wodnego i Obszarow Wiejskich. 138 stron, Madryt
  Google Scholar

Nowacka D. 2013. Wpływ inwestycji drogowych na zwierzęta. Działania minimalizujące. Studia i Materiały Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej R.15, Zeszyt 36/3/2013
  Google Scholar

Nowak M. 2013. Przegląd Komunalny. 7/2013
  Google Scholar

Nowak M., Mickiewicz P. 2012. Plan zagospodarowania przestrzennego województwa jako instrument zarządzania rozwojem regionalnym, Cedewu, Warszawa 2012, s. 137 – 151.
  Google Scholar

Pierużek-Nowak S. Jędrzejewski W., Briggs L., Kurek R., Mysłajek R. 2007. Analiza możliwości wdrożenia systemu monitoringu przejść dla zwierząt w Polsce, Twardorzeczka.
  Google Scholar

Solon. J. 2008. Korytarze ekologiczne – podobieństwa i różnice w skali wewnątrzkrajobrazowej i ponadregionalnej. Ochrona łączności ekologicznej w Polsce Białowieża 2008, s. 137 – 143.
  Google Scholar


Published
2014-03-11

Cited by

Nowacka, D. (2014) “Mitigating a traffic impact on animals”, Budownictwo i Architektura, 13(1), pp. 063–073. doi: 10.35784/bud-arch.1926.

Authors

Dagmara Nowacka 

General Directorate for National Roads and Motorways; Department of the Environment Poland

Statistics

Abstract views: 239
PDF downloads: 132


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.

Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.