Impact of the sand bed on stability of cobblestone pavement
Wioleta Czarnecka
Katedra Budowy Dróg i Mostów; Wydział Budownictwa i Architektury; Politechnika Lubelska (Poland)
Stefan Firlej
Department of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology (Poland)
Abstract
The observation of public transportation bus bays in Lublin (and probably in other cities) made of concrete or stone blocks pavement shows that on many streets it is not very durable. The assessment of its durability was made for traffic on the KR-3 and KR-4 using mechanistic method that is used for road surfacing on the basis of its own program of multilayer systems in cylindrical coordinates. The article presents the results of the studies of typical constructions at public transportation bus bay.
Keywords:
construction durability, multilayer systems, retting, concrete stone, public transportation, bus bayReferences
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
Google Scholar
Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, Warszawa 2001r.
Google Scholar
S. Firlej „Mechanika nawierzchni drogowej”, Wydawnictwo Petit s.c. Lublin, 2007.
Google Scholar
D. Sybilski, J. Krzemiński, M. Maliszewski –„Innowacyjna nawierzchnia z kostki kamiennej na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie”, Drogownictwo 3/2010,
Google Scholar
M. Kossakowski „Nawierzchnia z betonowej kostki brukowej”, Drogownictwo 4/2006,
Google Scholar
M. Schab, A. Sołowczuk „Charakterystyka typowych uszkodzeń i deformacji nawierzchni na zatokach autobusowych., cz. 2, nawierzchnia z kostki kamiennej”, Drogi Lądowe – Powietrzne – Wodne 2010 nr 10, s.68-77,
Google Scholar
M. Schab, A. Sołowczuk „Charakterystyka typowych uszkodzeń i deformacji nawierzchni na zatokach autobusowych., cz. 4, nawierzchnia z kostki betonowej”, Drogi Lądowe – Powietrzne – Wodne 2010 nr 12, s.36-45,
Google Scholar
M. Ładzińska-Depko „Wyznaczanie stałych sprężystości w modelu obliczeniowym nowoczesnych nawierzchni brukowych”, Drogownictwo 11/1989,
Google Scholar
M. Ładzińska-Depko „Projektowanie nowoczesnych nawierzchni brukowych”, Drogownictwo 12/1988, 1/1989,
Google Scholar
M. Ładzińska-Depko „Numeryczna analiza wpływu podsypki i spoin na pracę nawierzchni brukowej”, Drogownictwo 11-12/1990,
Google Scholar
Ładzińska – Depko M. „Nośność graniczna chodników z płytek betonowych w aspekcie obciążeń wyjątkowych, Praca doktorska, Poznań 1979”
Google Scholar
Stypułowski B., Koba H. „Konstrukcja kamiennych nawierzchni historycznych ulic i placów” Drogownictwo 7/99
Google Scholar
Bremer B. „Nawierzchnie przystanków autobusowych z betonu cementowego” Drogownictwo 12/1989.
Google Scholar
Jackowski M. „Problemy i alternatywy zatok autobusowych na przykładach z Europy” Forum dyskusyjne SITK, Warszawa 2013.
Google Scholar
Archiwum zdjęć - Politechnika Lubelska.
Google Scholar
Authors
Wioleta CzarneckaKatedra Budowy Dróg i Mostów; Wydział Budownictwa i Architektury; Politechnika Lubelska Poland
Authors
Stefan FirlejDepartment of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology Poland
Statistics
Abstract views: 265PDF downloads: 134
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.
Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.