Impact of the sand bed on stability of cobblestone pavement

Wioleta Czarnecka


Katedra Budowy Dróg i Mostów; Wydział Budownictwa i Architektury; Politechnika Lubelska (Poland)

Stefan Firlej


Department of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology (Poland)

Abstract

The observation of public transportation bus bays in Lublin (and probably in other cities) made of concrete or stone blocks pavement shows that on many streets it is not very durable. The assessment of its durability was made for traffic on the KR-3 and KR-4 using mechanistic method that is used for road surfacing on the basis of its own program of multilayer systems in cylindrical coordinates. The article presents the results of the studies of typical constructions at public transportation bus bay.


Keywords:

construction durability, multilayer systems, retting, concrete stone, public transportation, bus bay

Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
  Google Scholar

Katalog Wzmocnień i Remontów Nawierzchni Podatnych i Półsztywnych, Warszawa 2001r.
  Google Scholar

S. Firlej „Mechanika nawierzchni drogowej”, Wydawnictwo Petit s.c. Lublin, 2007.
  Google Scholar

D. Sybilski, J. Krzemiński, M. Maliszewski –„Innowacyjna nawierzchnia z kostki kamiennej na Krakowskim Przedmieściu w Warszawie”, Drogownictwo 3/2010,
  Google Scholar

M. Kossakowski „Nawierzchnia z betonowej kostki brukowej”, Drogownictwo 4/2006,
  Google Scholar

M. Schab, A. Sołowczuk „Charakterystyka typowych uszkodzeń i deformacji nawierzchni na zatokach autobusowych., cz. 2, nawierzchnia z kostki kamiennej”, Drogi Lądowe – Powietrzne – Wodne 2010 nr 10, s.68-77,
  Google Scholar

M. Schab, A. Sołowczuk „Charakterystyka typowych uszkodzeń i deformacji nawierzchni na zatokach autobusowych., cz. 4, nawierzchnia z kostki betonowej”, Drogi Lądowe – Powietrzne – Wodne 2010 nr 12, s.36-45,
  Google Scholar

M. Ładzińska-Depko „Wyznaczanie stałych sprężystości w modelu obliczeniowym nowoczesnych nawierzchni brukowych”, Drogownictwo 11/1989,
  Google Scholar

M. Ładzińska-Depko „Projektowanie nowoczesnych nawierzchni brukowych”, Drogownictwo 12/1988, 1/1989,
  Google Scholar

M. Ładzińska-Depko „Numeryczna analiza wpływu podsypki i spoin na pracę nawierzchni brukowej”, Drogownictwo 11-12/1990,
  Google Scholar

Ładzińska – Depko M. „Nośność graniczna chodników z płytek betonowych w aspekcie obciążeń wyjątkowych, Praca doktorska, Poznań 1979”
  Google Scholar

Stypułowski B., Koba H. „Konstrukcja kamiennych nawierzchni historycznych ulic i placów” Drogownictwo 7/99
  Google Scholar

Bremer B. „Nawierzchnie przystanków autobusowych z betonu cementowego” Drogownictwo 12/1989.
  Google Scholar

Jackowski M. „Problemy i alternatywy zatok autobusowych na przykładach z Europy” Forum dyskusyjne SITK, Warszawa 2013.
  Google Scholar

Archiwum zdjęć - Politechnika Lubelska.
  Google Scholar


Published
2014-03-11

Cited by

Czarnecka, W. and Firlej, S. (2014) “Impact of the sand bed on stability of cobblestone pavement”, Budownictwo i Architektura, 13(1), pp. 317–328. doi: 10.35784/bud-arch.1949.

Authors

Wioleta Czarnecka 

Katedra Budowy Dróg i Mostów; Wydział Budownictwa i Architektury; Politechnika Lubelska Poland

Authors

Stefan Firlej 

Department of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology Poland

Statistics

Abstract views: 265
PDF downloads: 134


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.

Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.