Signalized roundabouts – capacity, traffic conditions and their influence on noise levels
Marek Motylewicz
m.motylewicz@pb.edu.plBialystok University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2702-9829
Abstract
Signalized roundabouts are the suggested solution in road design, mainly due to the presence of large inner areas of accumulation for vehicles turning left, which, if designed correctly, result in a high capacity of the entire solution. In recent years, due to a dynamic growth in traffic and the deterioration of its conditions, many cities in Poland, including Bialystok, have begun rebuilding their existing intersections into signalized roundabouts. The proper functioning of such roundabouts depends on the parameters of the traffic lights signal plan and the capacity of the inner areas of accumulation, which should be larger than the traffic volume turning left. The article suggests methods of determining the capacity of these areas in the case of multi-phase signal plans, and the sample calculations have been supported by the results of traffic microsimulation modelling. Comparative calculations of the capacity of signalized roundabouts, roundabouts and intersections with no signalization have also been performed. The article also contains an analysis of the influence of signalized roundabouts on the noise level in their vicinity in relation to the results of the equivalent sound level measurements conducted in the vicinity of other types of intersections.
Keywords:
intersection, central island, roundabout, capacity, traffic noiseReferences
Bohatkiewicz J. Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych, w: Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2000, 199-210.
Google Scholar
Tracz M., Bohatkiewicz J. Effects of traffic conditions on traffic noise at signalized intersection. 2nd European Conference on Noise Control – Euro-Noise’95, Vol. 1. Lyon 1995.
Google Scholar
Tracz M., Chodur J., Gaca S. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I i II, GDDP, Warszawa 2001.
Google Scholar
Tracz M., Chodur J. Performance and Safety of Roundabouts with Traffic Signals. Procedia – Social and Behavioral Sciences 53 (2012) 789-800.
Google Scholar
Motylewicz M. Skrzyżowania z wyspą centralną i wielofazową sygnalizacją świetlną – propozycja udoskonalenia metody oceny ich przepustowości, w: Wiedza i eksperymenty w budownictwie, Gliwice 2014, 565-572.
Google Scholar
Kania L. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Magazyn Autostrady 5/2006, 24-32.
Google Scholar
Hoffmann A. Programowanie wielofazowych sygnalizacji świetlnych. Skrzyżowania z wyspą centralną. Bezpieczne Drogi 6/2004.
Google Scholar
Gumińska L., Kustra W. Funkcjonowanie skrzyżowań z wyspą centralną ze zmienną wielkością wewnętrznych powierzchni akumulacji, w: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego. IX Konferencja Naukowo-Techniczna, Poznań-Rosnówko, 19-21.06.2013.
Google Scholar
Gumińska L., Kustra W. The influence of accumulation area and the length of pedestrian route on functioning of roundabouts with traffic signals. Transportation Research Procedia 3 (2014) 1041-1050.
Google Scholar
Chrobot P., Krukowicz T., Wilk P. Funkcjonowanie powierzchni akumulacyjnych na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Logistyka 6/2011, 447-456.
Google Scholar
Narożny J.: Sygnalizacja a wyspy centralne. Magazyn Autostrady 1-2/2007, 14-18.
Google Scholar
Motylewicz M., Gardziejczyk W. Badanie i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną na przykładzie Białegostoku. Transport Miejski i Regionalny 10/2012, 8-15.
Google Scholar
Bielewska M. Charakterystyka polskich skrzyżowań z wyspą centralną. Polskie Drogi 4/2005, wkładka: Bezpieczeństwo i Inżynieria Ruchu, 6-11.
Google Scholar
Szczuraszek T. i in. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKŁ, Warszawa 2006.
Google Scholar
Ostrowski K., Chodur J. Performance and reliability of signalised intersections, w: Recent advances in civil engineering: Road and transportation engineering, Inżynieria lądowa 483, Kraków 2015.
Google Scholar
Highway Capacity Manual 2010. TRB, Washington D.C., USA 2010.
Google Scholar
HBS 2001. Handbuch für die Bemessung von Straßenverkehrsanlagen. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V., Köln 2001.
Google Scholar
Tepley S. Canadian capacity guide for signalized intersections. The Institute of Transportation Engineering, Canada 2008.
Google Scholar
Tracz M. i in. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. GDDKiA, Warszawa 2004.
Google Scholar
Chodur J. i in. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. GDDKiA, Warszawa 2004.
Google Scholar
Tracz M. i in. Metoda obliczania przepustowości rond. GDDKiA, Warszawa 2004.
Google Scholar
Motylewicz M., Gardziejczyk W. Hałas od ruchu samochodowego w otoczeniu skrzyżowań. Budownictwo i Architektura, Vol. 13, nr 1 (2014), 137-147.
Google Scholar
Silence – Practitioner Handbook for Local Noise Action Plans. Kolonia 2008.
Google Scholar
Covaciu, D., Florea, D., Timar, J., 2015. Estimation of the noise level produced by road traffic in roundabouts. Applied Acoustics 98, 43-51.
Google Scholar
Biernacki S. Badania poziomu hałasu na wybranych rondach w Krakowie i Rybniku. Praca magisterska. Kraków 2001.
Google Scholar
Bohatkiewicz J. i in. Wpływ uspokojenia ruchu na klimat akustyczny w otoczeniu ulic. Budownictwo i Architektura, Vol. 13, nr 1 (2014), 235-252.
Google Scholar
Authors
Marek Motylewiczm.motylewicz@pb.edu.pl
Bialystok University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-2702-9829
Statistics
Abstract views: 271PDF downloads: 222
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.
Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.