Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Skrzyżowania z wyspą centralną są rozwiązaniem proponowanym
w wytycznych projektowania dróg głównie z uwagi na występowanie dużych, wewnętrznych
powierzchni akumulacji dla pojazdów skręcających w lewo, które odpowiednio
zaprojektowane zapewniają wysoką przepustowość całego rozwiązania. W ostatnich latach,
z uwagi na dynamiczny wzrost ruchu i pogorszenie jego warunków, w wielu polskich
miastach, w tym również w Białymstoku, obserwuje się przebudowę istniejących skrzyżowań
na skrzyżowania z wyspą centralną. Poprawne funkcjonowanie tych skrzyżowań zależy
od parametrów programu sygnalizacji świetlnej oraz przepustowości wewnętrznych
powierzchni akumulacji, która powinna być większa od natężeń relacji skrętu w lewo.
W artykule zaproponowano sposób sprawdzania przepustowości tych powierzchni
w przypadku wielofazowych programów sygnalizacji świetlnej a przykładowe obliczenia
poparto wynikami mikrosymulacji ruchu. Wykonano również obliczenia porównawcze
przepustowości skrzyżowań z wyspą centralną, rond i skrzyżowań bez sygnalizacji
świetlnej. W artykule zamieszczono również analizę wpływu skrzyżowań z wyspą centralną
na hałas w ich otoczeniu w odniesieniu do wyników pomiarów równoważnego poziomu
dźwięku w otoczeniu innych typów skrzyżowań.
Bohatkiewicz J. Badania czynników powodujących zwiększenie poziomu hałasu w otoczeniu skrzyżowań drogowych, w: Ochrona środowiska i estetyka w drogownictwie, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Lublin 2000, 199-210.
Google Scholar
Tracz M., Bohatkiewicz J. Effects of traffic conditions on traffic noise at signalized intersection. 2nd European Conference on Noise Control – Euro-Noise’95, Vol. 1. Lyon 1995.
Google Scholar
Tracz M., Chodur J., Gaca S. Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych. Część I i II, GDDP, Warszawa 2001.
Google Scholar
Tracz M., Chodur J. Performance and Safety of Roundabouts with Traffic Signals. Procedia – Social and Behavioral Sciences 53 (2012) 789-800.
Google Scholar
Motylewicz M. Skrzyżowania z wyspą centralną i wielofazową sygnalizacją świetlną – propozycja udoskonalenia metody oceny ich przepustowości, w: Wiedza i eksperymenty w budownictwie, Gliwice 2014, 565-572.
Google Scholar
Kania L. Sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Magazyn Autostrady 5/2006, 24-32.
Google Scholar
Hoffmann A. Programowanie wielofazowych sygnalizacji świetlnych. Skrzyżowania z wyspą centralną. Bezpieczne Drogi 6/2004.
Google Scholar
Gumińska L., Kustra W. Funkcjonowanie skrzyżowań z wyspą centralną ze zmienną wielkością wewnętrznych powierzchni akumulacji, w: Problemy komunikacyjne miast w warunkach zatłoczenia motoryzacyjnego. IX Konferencja Naukowo-Techniczna, Poznań-Rosnówko, 19-21.06.2013.
Google Scholar
Gumińska L., Kustra W. The influence of accumulation area and the length of pedestrian route on functioning of roundabouts with traffic signals. Transportation Research Procedia 3 (2014) 1041-1050.
Google Scholar
Chrobot P., Krukowicz T., Wilk P. Funkcjonowanie powierzchni akumulacyjnych na skrzyżowaniach z wyspą centralną. Logistyka 6/2011, 447-456.
Google Scholar
Narożny J.: Sygnalizacja a wyspy centralne. Magazyn Autostrady 1-2/2007, 14-18.
Google Scholar
Motylewicz M., Gardziejczyk W. Badanie i ocena warunków ruchu na skrzyżowaniach z wyspą centralną na przykładzie Białegostoku. Transport Miejski i Regionalny 10/2012, 8-15.
Google Scholar
Bielewska M. Charakterystyka polskich skrzyżowań z wyspą centralną. Polskie Drogi 4/2005, wkładka: Bezpieczeństwo i Inżynieria Ruchu, 6-11.
Google Scholar
Szczuraszek T. i in. Bezpieczeństwo ruchu miejskiego. WKŁ, Warszawa 2006.
Google Scholar
Ostrowski K., Chodur J. Performance and reliability of signalised intersections, w: Recent advances in civil engineering: Road and transportation engineering, Inżynieria lądowa 483, Kraków 2015.
Google Scholar
Highway Capacity Manual 2010. TRB, Washington D.C., USA 2010.
Google Scholar
HBS 2001. Handbuch für die Bemessung von Straßenverkehrsanlagen. Forschungsgesellschaft für Straßen- und Verkehrswesen e.V., Köln 2001.
Google Scholar
Tepley S. Canadian capacity guide for signalized intersections. The Institute of Transportation Engineering, Canada 2008.
Google Scholar
Tracz M. i in. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. GDDKiA, Warszawa 2004.
Google Scholar
Chodur J. i in. Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej. GDDKiA, Warszawa 2004.
Google Scholar
Tracz M. i in. Metoda obliczania przepustowości rond. GDDKiA, Warszawa 2004.
Google Scholar
Motylewicz M., Gardziejczyk W. Hałas od ruchu samochodowego w otoczeniu skrzyżowań. Budownictwo i Architektura, Vol. 13, nr 1 (2014), 137-147.
Google Scholar
Silence – Practitioner Handbook for Local Noise Action Plans. Kolonia 2008.
Google Scholar
Covaciu, D., Florea, D., Timar, J., 2015. Estimation of the noise level produced by road traffic in roundabouts. Applied Acoustics 98, 43-51.
Google Scholar
Biernacki S. Badania poziomu hałasu na wybranych rondach w Krakowie i Rybniku. Praca magisterska. Kraków 2001.
Google Scholar
Bohatkiewicz J. i in. Wpływ uspokojenia ruchu na klimat akustyczny w otoczeniu ulic. Budownictwo i Architektura, Vol. 13, nr 1 (2014), 235-252.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.