Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
W artykule opisano problematykę związaną z kształtowaniem geometrii toru kolarskiego. Zaprezentowano sposób dobrania kąta łuku poziomego toru. Przedstawiono zagadnienia związane z doborem odpowiedniej krzywej przejściowej oraz rampy przechyłkowej na długości krzywej przejściowej. Odniesiono się do zaleceń przedstawionych w literaturze oraz artykułach naukowych. Zwrócono uwagę na konieczność rozważenia w doborze geometrii toru subiektywnych odczuć zawodników. W artykule opisano wytyczne Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI) dotyczące kształtowania geometrii toru kolarskiego.
Fitzgerald S., Kelso R., Grimshaw P., Warr A.: „Measurement of the air velocity and turbulence in a simulated track cycling team pursuit race”. Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics, Volume 190, July 2019, p. 322-330. https://doi.org/10.1016/j.jweia.2019.05.014
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jweia.2019.05.014
Google Scholar
Fitton B., Symons D.: „A mathematical model for simulating cycling: applied to track cycling”. Sports Engineering, Volume 21, Issue 4, December 2018, p. 409-418. https://doi.org/10.1007/s12283-018-0283-0
DOI: https://doi.org/10.1007/s12283-018-0283-0
Google Scholar
Lukes R., Hart J., Haake S.: „An analytical model for track cycling”. Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers, Part P: Journal of Sports Engineering and Technology, Volume 226, Issue 2, June 2012, p. 143-151. https://doi.org/10.1177/1754337111433242
DOI: https://doi.org/10.1177/1754337111433242
Google Scholar
Douglas L.: „Olympics watch: The velodrome”. Engineering and Technology, Volume 5, Issue 2, 2010, p. 20-22.
DOI: https://doi.org/10.1049/et.2010.0202
Google Scholar
Girard O., Brocherie F., Millet G.P.: „Effects of Altitude/Hypoxia on Single- and Multiple-Sprint Performance: A Comprehensive Review”. Sports Medicine, Volume 47, Issue 10, 1 October 2017, p. 1931-1949. https://doi.org/10.1007/s40279-017-0733-z
DOI: https://doi.org/10.1007/s40279-017-0733-z
Google Scholar
Thomas R.: „How the velodrome found its form”. Available: www.plus.maths.org [Access: 20 Aug 2015]
Google Scholar
Cheng J., Du X., Shi J., Zhang Y., Li F.: „Optimization of superelevation runoff model for cycling tracks”. Journal of Central South University of Technology, April 2011, Volume 18, Issue 2, p. 587-592. https://doi.org/10.1007/s11771-011-0735-1
DOI: https://doi.org/10.1007/s11771-011-0735-1
Google Scholar
„UCI Regulations Part III: Track Races”, version from 1.02.2015. Available: www.uci.ch [Access: 20 Aug 2015]
Google Scholar
„Przepisy sportowe PZKol Część III – Wyścigi torowe”, version from 01.10.2013. Avaialbe: www.kspzkol.pl [Access: 20 Aug 2015]
Google Scholar
Wirszyłło R. i inni., Urządzenia sportowe: planowanie, projektowanie, budowa, użytkowanie. Arkady, Warszawa 1982.
Google Scholar
Hopkins Architects., „London 2012 Velodrome Design in pursuit of efficiency”. The Architects’ Journal, London, September 2011.
Google Scholar
Solarczyk M. T., Olimpijski tor kolarski (welodrom) przykryty dachem wiszącym (z analizą cięgna nieodkształcalnego i odkształcalnego), master's thesis, Gdańsk University of Technology, supervisor Krystyna Nagrodzka–Godycka, september 2015.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.