Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Nawierzchnie drogowe w Polsce wymagają odnów. Jedną z podstawowych przyczyn ich zniszczenia w postaci pęknięć, ubytków czy wykruszeń jest zbyt mała ilość asfaltu i jego twardość, będąca efektem zestarzenia. W takim przypadku naprawy można przeprowadzić w technologii recyklingu na gorąco na miejscu. Wymaga to jednak zmian w sposobie podgrzewania nawierzchni oraz stosowania specjalnych dodatków odświeżających. Przeprowadzone badania świadczą, że do tego celu można stosować różnego rodzaju środki, zarówno pochodne ropy naftowej (oleje mineralne, produkty olejowo-żywiczne) jak i powstałe ze źródeł odnawialnych (oleje roślinne). Wymagają one jednak zastosowania dodatkowych preparatów ułatwiających ich łączenie ze starymi asfaltami oraz kompatybilność mieszanin. Przeprowadzone badania z wyjściowymi asfaltami i mieszankami mineralno-asfaltowymi świadczą, że taką rolę mogą spełniać środki adhezyjne (powierzchniowo-aktywne substancje), przy czym efektywność procesu należy poprawić, szczególnie w przypadku olejów roślinnych i mineralnych.
Brown D.: Recycling practices for HMA. Special Report No. 187, National Asphalt Pavement Association (2000) 7-9.
Google Scholar
Button J.W., Little D.N., Estakhri C.K.: Hot in-place recycling of asphalt concrete. Synthesis of Highway Practice 193, TRB, National Research Council, Washington, DC, 1994.
Google Scholar
Holtz K., Eighmy T.T.: Scanning European advances in the use of recycled materials in highway construction. Public Roads 64 (2000) 34-40.
Google Scholar
Materiały informacyjne firmy Wirtgen. Efficient hot recycling – an accepted method around the globe. The world of Wirtgen hot recyclers. Wirtgen GmbH, 2008.
Google Scholar
Mosey J.R., Defoe J.H.: In-place recycling of asphalt pavements. Proceedings of the Association of Asphalt Paving Technologists 48 (1979) 240-251.
Google Scholar
Wolters R.O.: Bitumenous hot mix recycling in Minnesota. Proceedings of the Association of Asphalt Paving Technologists 48 (1979) 295-327.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.