Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Trwałość nawierzchni mostowej zależy od dwóch podstawowych czynników: obciążenia od ruchu pojazdów samochodowych oraz od czynników klimatycznych. W warunkach klimatu środkowo-europejskiego na nawierzchnie mostowe działają, poza oddziaływaniem ruchu, niska temperatura, woda oraz środki odladzające. Na obiektach mostowych możliwe jest wykonywanie nawierzchni w technologii asfaltowej lub z betonu cementowego. Na pomostach obiektów mostowych w Polsce i w Europie powszechnie stosuje się nawierzchnie asfaltowe, które składają się warstwy ochronnej i warstwy ścieralnej. Nawierzchnie układa się na warstwie izolacji po uprzednim zagruntowaniu podłoża. Zarówno do warstw nawierzchni, jak i do izolacji mostowych stosowane są mieszanki mineralno-asfaltowe, które mogą utracić swoje właściwości w wyniku procesów starzenia oraz destrukcyjnego oddziaływania wody. W referacie przedstawiono wyniki badań właściwości funkcjonalnych mieszanek mineralno-asfaltowych stosowanych do warstw nawierzchni i izolacji mostowych, które zostały poddane procesom starzenia krótkoterminowego (STOA), długoterminowego (LTOA) oraz dodatkowo, starzenia w wysokiej temperaturze technologicznej.
Piłat J., Radziszewski P., Kowalski K.: Nawierzchnie asfaltowe i betonowe na obiektach mostowych. Seminarium „Nawierzchnie, izolacje i inne elementy wyposażenia mostów” Warszawa 2007, str. 49-52.
Google Scholar
Sarnowski M., Piłat J.: Wpływ nowej metody modyfikacji asfaltów drogowych kwasem polifosforowym na zmiany odporności na starzenie. Problemy naukowo-badawcze budownictwa. 56 Konferencja naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN i Komitetu Nauki PZITB "Krynica 2010". Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej w Kielcach 2010, str. 399-406
Google Scholar
Radziszewski P., Piłat J., Sarnowski M., Kowalski K., Król J., Pokorski P., Liphardt A., Stefańczyk B., Mieczkowski P.: Rozwiązania materiałowo-technologiczne izolacji i nawierzchni obiektów mostowych. Raport badawczy dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Warszawa 2013
Google Scholar
Sprinkel M. M. and Apeagyei A. K.: Evaluation of the Installation and Initial Condition of Overlays on Bridge Decks Rosphalt. Virginia Center for Transportation Innovation and Research. Final Report VCTIR 13-R5. June 2013.
Google Scholar
Hicks, R. Gary et. al.: Asphalt Surfaces on Steel Bridge Decks, TRR Record 1740, Paper No. 00-0389, Transportation Research Board, Washington DC, 2000.
DOI: https://doi.org/10.3141/1740-17
Google Scholar
Piłat J., Radziszewski P.: Nawierzchnie asfaltowe, WKŁ, Warszawa 2010.
Google Scholar
Gaweł I., Kalabińska M., Piłat J.: Asfalty drogowe. WKiŁ, Warszawa 2001.
Google Scholar
Danowski M.: Nawierzchnie z dodatkiem asfaltu naturalnego Trynidad. Nawierzchnie asfaltowe 2/2009, str. 7-13.
Google Scholar
WT-2: 2013 DRAFT Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania techniczne. GDDKiA
Google Scholar
Radziszewski P.: Zmiany właściwości lepkosprężystych lepiszczy modyfikowanych i mieszanek mineralno-asfaltowych w wyniku procesu starzenia. Rozprawy Naukowe Nr 142. Wydawnictwo Politechniki Białostockiej. Białystok 2007.
Google Scholar
WT-2: 2010 Mieszanki mineralno-asfaltowe. Wymagania techniczne. GDDKiA.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.