Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Inwestycje drogowe, w tym autostrady i drogi ekspresowe, należą do projektów mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Z tego względu konieczna jest właściwa ocena tego oddziaływania i jego efektywne eliminowanie, ograniczenie lub kompensacja. Wpływ przedsięwzięcia na środowisko może być obserwowany już w fazie budowy, a następnie, niekiedy nawet na większą skalę, w fazie eksploatacji infrastruktury drogowej. Dlatego właściwa kontrola ex‑post rzeczywistych skutków realizacji tych przedsięwzięć jest bardzo ważnym i nieodzownym elementem procesu oceny oddziaływania na środowisko. Na jej podstawie możliwe jest podejmowanie działań naprawczych lub zapewniających skuteczną pracę urządzeń ochrony środowiska. Zarządcy dróg mogą też podejmować wiele innych inicjatyw prośrodowiskowych w celu ograniczenia wpływu tych inwestycji na środowisko. Francja, ze względu na bardzo rozbudowaną sieć drogową oraz istniejące od wielu lat wymagania prawne i oficjalne zalecenia metodyczne, ma spore doświadczenie, tak w realizacji obowiązkowych bilansów środowiskowych ex‑post, jak i wielu innych projektów służących ochronie środowiska, które nie wynikają z obowiązków prawnych. W referacie przedstawiono przykłady dobrych praktyk i działań prośrodowiskowych, podejmowanych w fazie eksploatacji niektórych autostrad we Francji. Przyczyniają się one do ich lepszej integracji z otaczającym obszarem i często łączą w sobie aspekty przyrodniczo-społeczno-ekonomiczne, wpisując się tym samym w zasadę zrównoważonego rozwoju.
Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199, poz. 1227, t.j. Dz.U. 2013 nr 0 poz. 1235).
Google Scholar
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627, t.j. Dz.U. 2013 nr 0 poz. 1232).
Google Scholar
Ministerstwo Infrastruktury, Polityka Transportowa Państwa na lata 2006 – 2025, Warszawa, 27 czerwca 2005, http://www.transport.gov.pl/2-482be1a920074-1795243. htm [dostęp: 22.01.2014].
Google Scholar
EU transport in figures statistical pocketbook 2012, Luksemburg Publications Office of the European Union, 2013.
Google Scholar
Ministère de l’Écologie du Développement Durable et de l’Énergie - Commissariat général au Développement durable - Service de l’observation et des statistiques, Repères. Chiffres clés du transport. Édition 2014, Février 2014 http://www.statistiques.developpement-durable.gouv.fr [dostęp: 11.03.2014].
Google Scholar
Bugajska A., Kulig A. Analiza i określenie możliwych kierunków zmian w zakresie kontroli ex post oddziaływania na środowisko autostrad i dróg ekspresowych w Polsce. Czasopismo Inżynierii Lądowej, Środowiska i Architektury - Journal of Civil Engineering, Environment and Architecture, JCEEA, t. XXX, z. 60 (3/13), lipiec-wrzesień 2013, s. 173-192.
DOI: https://doi.org/10.7862/rb.2013.46
Google Scholar
Elaboration des bilans ex post pour les projets routiers Recommandations pour la mise en oeuvre de l’article 14 de la LOTI. Guide méthodologique, SETRA, Référence: 1131, Décembre 2011.
Google Scholar
Morrison-Saunders A., Marshall R., Arts J. EIA Follow-Up International Best Practice Principles. Special Publication Series No. 6. Fargo, USA: International Association for Impact Assessment, July 2007.
Google Scholar
Key figures. Chiffres clés 2013. ASFA, mai 2013.
Google Scholar
Orientations du secteur autoroutier concédé en France pour un développement durable. Document fondateur. ASFA, Novembre 2002.
Google Scholar
Développement Durable: respecter le présent, préparer l’avenir. ASFA, Janvier 2005.
Google Scholar
Les programmes verts des sociétés de l’autoroute 2010/2013. De l’engagement à la réalisation. ASFA, Févier 2014.
Google Scholar
Sanef groupe Rapport annuel 2012. En route vers la mobilité intelligente.
Google Scholar
Materiały i dane niepublikowane, udostępnione przez SANEF, dotyczące jej praktyk prośrodowiskowych wpisujących się w zasadę zrównoważonego rozwoju i działań podejmowanych w ramach „zielonego pakietu autostradowego”.
Google Scholar
Groupe Greenflex. Bilan des émissions des Gaz à Effet de Serre. Conformément à L’article 75 de la loi n°2010-788 du 12 juillet 2010 portant engagement national pour l’environnement (ENE). Sanef groupe. 20/12/2012.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.