Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Jednym z zadań zarządców dróg wojewódzkich jest utrzymanie dróg tak,
aby oddziaływania akustyczne pochodzące od ruchu drogowego były ograniczone do wartości
dopuszczalnych. Ze względu na duże natężenia ruchu, ograniczoną dostępność miejsca,
ograniczone środki w przypadku tych dróg zadanie to w wielu miejscach jest praktycznie
niemożliwe do wykonania. Podstawowym celem przebudowy dróg wojewódzkich jest
obecnie poprawa stanu nawierzchni, która na wielu odcinkach wymaga dużych nakładów
finansowych. Od kilku lat niektóre zarządy dróg wojewódzkich podejmują pierwsze próby
łączenia potrzeb wymiany nawierzchni i ochrony akustycznej poprzez stosowanie nawierzchni
redukujących hałas. Zarząd Dróg Wojewódzki w Katowicach podjął działania w tym
zakresie wykorzystując dotychczasowe doświadczenia krajowe i zagraniczne związane ze
stosowaniem nawierzchni redukujących hałas. Działania te skoncentrowano głównie na
wyborze rodzajów nawierzchni, które będą stosowane na drogach wojewódzkich Województwa
Śląskiego oraz kryteriach, które wskażą kolejność odcinków do przebudowy – konieczna
jest systematyczna wymiana nawierzchni. Hierarchizacja działań i wyboru odcinków do
przebudowy lub remontów uzyskiwana jest dzięki uwzględnieniu kilku kryteriów: wyników
programów ochrony środowiska przed hałasem, stanu istniejącej nawierzchni, interwencjom
mieszkańców oraz planom inwestycyjnym uwzględniającym potrzeby rozwoju sieci drogowej.
W artykule przedstawiono wyniki analiz i badań dotyczących problemu stosowania
nawierzchni redukujących hałas oraz wyboru priorytetowych odcinków dróg wojewódzkich
Województwa Śląskiego do przebudowy.
Artykuł powstał na podstawie wyników współpracy Zarządu Dróg Wojewódzkich
w Katowicach i Katedry Dróg i Mostów Politechniki Lubelskiej.
Bohatkiewicz J., Hałucha M., Dębiński M. Czy nowoczesne technologie nawierzchniowe oraz okoliczności prawne pozwolą na demontaż ekranów akustycznych? III Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Drogowe nawierzchnie z mieszanek mineralno – asfaltowych oraz betonu cementowego”, Kraków, 26 – 27 listopada 2015 r.
Google Scholar
Bohatkiewicz J., Hałucha M. i in. Pomiary hałasu na wytypowanych odcinkach dróg wojewódzkich województwa śląskiego w latach 2015 – 2016. EKKOM Sp. z o.o. na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Kraków, czerwiec 2015 – czerwiec 2016.
Google Scholar
Gardziejczyk W. Przegląd i analiza porównawcza metod badania hałaśliwości nawierzchni drogowych. Magazyn Autostrady. 1-2/2011 r.
Google Scholar
Gardziejczyk W. Cicha nawierzchnia drogowa jako sposób na ograniczenie poziomu hałasu od ruchu samochodowego. Inżynieria Ekologiczna Vol. 40. 2014.
Google Scholar
Mapy akustyczne dla dróg wojewódzkich w województwie śląskim o natężeniu ruchu powyżej 3 000 000 pojazdów na rok. o łącznej długości odcinków dróg wynoszącej 162.305 km. SGS EKO-PROJEKT Sp. z o.o. na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Katowice. wrzesień 2012 r.
Google Scholar
Mioduszewski P. Przegląd hałaśliwości nawierzchni drogowych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej. Metody ochrony przed hałasem. Teoria i praktyka. Zeszyt 1, Wydawnictwo Edroga.pl. Kraków, 2013 r.
Google Scholar
Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa śląskiego do roku 2018 dla terenów poza aglomeracjami. położonych wzdłuż odcinków dróg o natężeniu ruchu powyżej 3 000 000 pojazdów rocznie i odcinków linii kolejowych o natężeniu ruchu powyżej 30 000 pociągów rocznie – uchwała Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 16 listopada 2015 r.
Google Scholar
Ranieri V. Asfalty porowate: praktyka stosowania i rozwój. Seminarium Transnoise 2013. Zakopane, 23-25 października, 2013.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. 2014. poz. 112).
Google Scholar
Wytyczne Techniczne. Mieszanka mastyksowo-grysowa SMA 8 LA do warstwy ścieralnej grubości 3 cm, obciążonej ruchem KR5-KR6, o polepszonych właściwościach akustycznych. ZDW-D05.03.13a. Katowice, lipiec 2014.
Google Scholar
Wytyczne Techniczne. Mieszanka SMA 5 DSH do warstwy ścieralnej grubości 2 cm, obciążonej ruchem KR5-KR6, o polepszonych właściwościach akustycznych. ZDW-D-05.03.13x. Katowice, lipiec 2014.
Google Scholar
http://edroga.pl/drogi-i-mosty/wplyw-nawierzchni-na-halas-drogowy-0605099 – 15.12.2015 r.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.