Analyses and research of needs and possibilities of protection against noise in surrounding of provincial roads in Silesian Voivodship
Zbigniew Tabor
sekretariat@zdw.katowice.plVoivodship Roads Administration in Katowice (Poland)
Janusz Bohatkiewicz
Department of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-9659-2666
Abstract
One of the tasks of provincial road administration authorities is road
maintenance ensuring that the noise impacts coming from road traffic are restricted to the
limit values. Due to the large volume of traffic, limited availability of space and limited
resources, this task is practically impossible to perform. Nowadays, the primary objective
of the reconstruction of provincial roads is the road surface improvement. In many places it
requires large financial expenses. For several years, some provincial roads authorities have
taken first attempts to combine the needs of resurfacing with acoustic protection by using
noise reducing road surfaces. Provincial Roads Authority in Katowice took action in this
area using existing national and foreign experiences associated with the use of noise reducing
surfaces. These activities focused mainly on the selection of types of road surfaces that
would be used on the provincial roads of Silesian Voivodship and criteria that indicated the
order in which road sections would be rebuild – systematic pavement replacement is needed.
Prioritization of the activities and selection of the road sections planned for the reconstruction
or renovation were obtained by taking into account several criteria: the results of
the noise control plans, condition of the existing pavements, interventions of the inhabitants
and investment plans which included the needs of the development of the road network.
The article presents the results of the analysis and research on the usage of noise reducing
surfaces and the selection of priority sections of provincial roads of Silesian Voivodship
planned to be rebuild.
The article present a joint result of the cooperation between Provincial Roads Authority
in Katowice and the Department of Roads and Bridges (Lublin University of Technology).
Keywords:
traffic noise, provincial roads, noise reducing surfacesReferences
Bohatkiewicz J., Hałucha M., Dębiński M. Czy nowoczesne technologie nawierzchniowe oraz okoliczności prawne pozwolą na demontaż ekranów akustycznych? III Ogólnopolskie Forum Specjalistyczne „Drogowe nawierzchnie z mieszanek mineralno – asfaltowych oraz betonu cementowego”, Kraków, 26 – 27 listopada 2015 r.
Google Scholar
Bohatkiewicz J., Hałucha M. i in. Pomiary hałasu na wytypowanych odcinkach dróg wojewódzkich województwa śląskiego w latach 2015 – 2016. EKKOM Sp. z o.o. na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Kraków, czerwiec 2015 – czerwiec 2016.
Google Scholar
Gardziejczyk W. Przegląd i analiza porównawcza metod badania hałaśliwości nawierzchni drogowych. Magazyn Autostrady. 1-2/2011 r.
Google Scholar
Gardziejczyk W. Cicha nawierzchnia drogowa jako sposób na ograniczenie poziomu hałasu od ruchu samochodowego. Inżynieria Ekologiczna Vol. 40. 2014.
Google Scholar
Mapy akustyczne dla dróg wojewódzkich w województwie śląskim o natężeniu ruchu powyżej 3 000 000 pojazdów na rok. o łącznej długości odcinków dróg wynoszącej 162.305 km. SGS EKO-PROJEKT Sp. z o.o. na zlecenie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach. Katowice. wrzesień 2012 r.
Google Scholar
Mioduszewski P. Przegląd hałaśliwości nawierzchni drogowych w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej. Metody ochrony przed hałasem. Teoria i praktyka. Zeszyt 1, Wydawnictwo Edroga.pl. Kraków, 2013 r.
Google Scholar
Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa śląskiego do roku 2018 dla terenów poza aglomeracjami. położonych wzdłuż odcinków dróg o natężeniu ruchu powyżej 3 000 000 pojazdów rocznie i odcinków linii kolejowych o natężeniu ruchu powyżej 30 000 pociągów rocznie – uchwała Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 16 listopada 2015 r.
Google Scholar
Ranieri V. Asfalty porowate: praktyka stosowania i rozwój. Seminarium Transnoise 2013. Zakopane, 23-25 października, 2013.
Google Scholar
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. 2014. poz. 112).
Google Scholar
Wytyczne Techniczne. Mieszanka mastyksowo-grysowa SMA 8 LA do warstwy ścieralnej grubości 3 cm, obciążonej ruchem KR5-KR6, o polepszonych właściwościach akustycznych. ZDW-D05.03.13a. Katowice, lipiec 2014.
Google Scholar
Wytyczne Techniczne. Mieszanka SMA 5 DSH do warstwy ścieralnej grubości 2 cm, obciążonej ruchem KR5-KR6, o polepszonych właściwościach akustycznych. ZDW-D-05.03.13x. Katowice, lipiec 2014.
Google Scholar
http://edroga.pl/drogi-i-mosty/wplyw-nawierzchni-na-halas-drogowy-0605099 – 15.12.2015 r.
Google Scholar
Authors
Zbigniew Taborsekretariat@zdw.katowice.pl
Voivodship Roads Administration in Katowice Poland
Authors
Janusz BohatkiewiczDepartment of Roads and Bridges; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-9659-2666
Statistics
Abstract views: 221PDF downloads: 122
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.
Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.