Education for Sustainable Development
Ewa Białek
Instytut Psychosyntezy, Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, ul. Goławicka 1, 03-550 Warszawa, Poland (Poland)
Abstract
The article presents a concept of sustainable development and health concentrating first on the individual level, then on relations between humans and finally on the environment. This way of understanding the idea requires creating a whole system of social education in the home and at school for both individuals and groups (also including upbringing and self-upbringing). The article focuses on a wide range of references in the literature covering the scientific basis for creating a global image of oneself, the world and reciprocal relations between human beings and the environment, especially in aspects of self-consciousness as well as the spiritual nature of humans which is a part of anima mundi entanglements or according to F. Capra “the web of life”. Several educational guidelines which ought to lead to the sustainable development of mankind, protection of the environment and its preservation for future generations are presented.
Keywords:
education, sustainable development, future, development of mankindReferences
ARENDT H., The Crisis in Education. Between Yesterday and Future, New York,1995.
Google Scholar
BARUSS I., Authentic knowing. The Convergence of Science and Spiritual Aspiration. Purdue University Press, West Lafayette, Indiana, 1996.
Google Scholar
BIAŁEK E., U progu edukacji jutra w: Edukacja a wizje świata, pod red. J. Kwapiszewskiego, Słupsk 2002. Ewa Białek/Problemy Ekorozwoju nr 1(2007), 67-73 73.
Google Scholar
Białek E., Quo vadis homo sapiens? w: Edukacja wobec wartości, red. Naukowa J. Kojkoł, P.J. Przybysz, Gdynia 2002.
Google Scholar
BIAŁEK E.,: Nowa pedagogika – edukacja siebie samego. Materiały konferencyjne VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja wobec wyzwań kulturowo-cywilizacyjnych. Akademia Marynarki Wojennej Gdynia V, 2002.
Google Scholar
BIALEK E., Sustanaible Development and New Ways of Education, Visegrad Agenda 21. Transition from Centrally Planned Economy to Sustainable Society?, Institute for Environmental Policy, 2-4 April 2002, Prague.
Google Scholar
BIAŁEK E., Nowa psychologia i nowa pedagogika – psychosynteza w edukacji. Materiały konferencyjne VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Edukacja wobec wyzwań kulturowo-cywilizacyjnych. Akademia Marynarki Wojennej Gdynia V, 2002.
Google Scholar
BIAŁEK E., Wychowanie do i dla wartości w: Wokół filozofii wychowania, Słupsk, 2000.
Google Scholar
BIAŁEK E., Holistyczne podejście do zdrowia – nowy model wychowania w: Wychowanie dla przyszłości, Słupsk 2000.
Google Scholar
BIAŁEK E., Psychosynteza – edukacja do zrównoważonego rozwoju człowieka i środowiska w: Edukacja. Tradycje, rzeczywistość, przyszłość, Szczecin, 2005.
Google Scholar
BIAŁEK E., Nowe wyzwanie edukacyjne - edukacja zintegrowana – psychosynteza w: Perspektywy i kierunki rozwoju pedagogiki, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne, Kraków – Poznań 1999.
Google Scholar
BLOOM H., Holistic Revolution, Allen Lane, The Penguin Press, 2000.
Google Scholar
BOHM D., Wholeness and the implicate order, Ark Paperbacks, London, NY, 1980.
Google Scholar
BOHM D., Edwards M.: Changing Consciousness, HarperCollins, San Francisco, 1991.
Google Scholar
CAPRA F., The Web of Life, Harper Collins Publishers, London, 1996.
Google Scholar
FIGURA M., O potrzebie wychowania serca. w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, red. E. Białek, SEdP Warszawa, 2002.
Google Scholar
KARPIŃSKI A., Edukacja dla przyszłości. Problemy i metody w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, red. E. Białek, SEdP, Warszawa, 2002.
Google Scholar
MACY J., World as Lover, World as Self. Parallax Press, Berkeley, 1991.
Google Scholar
MAYOR F., Przyszłość świata, Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych, Warszawa 2001.
Google Scholar
MILLER J., The holistic Curriculum, OISE Press, 1996.
Google Scholar
MIRSKI A., Wkład współczesnej psychologii do badań nad etyką uniwersalną w: Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
Google Scholar
MOORE T., The Education of the Heart, HarperCollins Publishers, New York, 1996.
Google Scholar
MOSS E., Seeing Man Whole – A New Model for Psychology, The Book Guild Ltd, Sussex, 1991.
Google Scholar
NAJDER-STEFANIAK K., Pedagogika czasu przemian w: Dokąd zmierzasz człowieku? Model edukacji dla przyszłości, SEdP, Warszawa, 2002.
Google Scholar
ORNSTEIN R., The Evolution of Consciousness, Prentice Hall Press, New York, 1991.
Google Scholar
PASTERNIAK W., O pedagogice wyższych stanów świadomości, Zielona Góra 2003.
Google Scholar
PENROSE R., The Emperor’s New Mind, Oxford Press, Vintage, 1989.
Google Scholar
Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku pod przewodnictwem J. Delorsa: EDUKACJA. W niej jest ukryty skarb, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO, Warszawa, 1998.
Google Scholar
ROSZAK T., Ecopsychology. Restoring the Earth/Healing the Mind, Sierra Club Books, San Francisco, 1995.
Google Scholar
SIEMEK M., Dwa modele dialogu w: Krakowiak J.L.: red. Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
Google Scholar
SZYSZKO-BOHUSZ A., PASTERNIAK W., Nowa filozofia człowieka i nowa pedagogika, Dydaktyka Literatury XX, Zielona Góra 2000.
Google Scholar
URBAŃSKI S., Ekologia ducha ludzkiego w: Krakowiak J.L.: red. Ekologia ducha, Biblioteka Dialogu. Centrum Uniwersalizmu przy Uniwersytecie Warszawskim, Polska Federacja Życia, Warszawa, 1999.
Google Scholar
WILBER K.: Integralna psychologia, Warszawa, 2002.
Google Scholar
Authors
Ewa BiałekInstytut Psychosyntezy, Centrum Wspierania Zrównoważonego Rozwoju Człowieka, ul. Goławicka 1, 03-550 Warszawa, Poland Poland
Statistics
Abstract views: 14PDF downloads: 5
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.