From "Lodz Art" to "Friendly City". Good Practices or New Quality in the Dissemination of Cultural Assets?
Article Sidebar
Open full text
Issue No. 13 (2022)
-
An Intricate Encounter? Cultural Significance and Accessibility in the Conservation of the Nineteenth- and Twentieth Century Monuments of Thessaloniki
Dimitrios Zygomalas7-24
-
Technological Artifices: Good Practices for Inclusive Communication in Museums
Gianluca D'Agostino, Cristina Boido25-36
-
Communicating a Conservation-Restoration Project: The Case of Chapel of Original Sin at the Sacro Monte di Varallo
Greta Acuto37-50
-
Accessibility of Cultural Heritage
Calogero Bellanca, Susana Mora Alonso-Muñoyerro, Cecilia Antonini Lanari51-68
-
Accessibility and Enhancement of Cultural Heritage: Examples of Best Practices in Europe
Rosa Anna Genovese69-84
-
Conservation Theory and the Accessibility of Monuments /on the Example of the High Castle in Malbork/
Grzegorz Bukal, Agnieszka Kowalska85-100
-
Authenticity and Interpretation for the Personal Appropriation of Heritage in Museums
Michela Benente, Valeria Minucciani101-110
-
The Role of Local Communities in the Discourse of Controversial Heritage of Norway and Estonia
Ave Paulus, Arnstein Bard Brekke111-128
-
Accessibility to the New Geoparq of Siurana
Josep Maria Adell-Argilés, Susana Mora Alonso-Muñoyerro, Dolores De La Piedra Gordo, Miguel García Jiménez, Edgar Lombana Echeverry129-142
-
From "Lodz Art" to "Friendly City". Good Practices or New Quality in the Dissemination of Cultural Assets?
Aneta Pawłowska, Daria Rutkowska-Siuda, Paulina Długosz143-158
Main Article Content
DOI
Authors
daria.rutkowska-siuda@uni.lodz.pl
paulina.dlugosz2@edu.uni.lodz.pl
Abstract
The Law of July 19, 2019 on Ensuring Accessibility for Persons with Special Needs has opened a new perspective for activities targeting audiences with special needs. On selected grant and project activities conducted by a team of researchers from the University of Lodz and the Museum of the City of Lodz, the possibilities of architectural, information and communication, and digital accessibility will be outlined, which are examples of good practice in the dissemination of cultural assets. Projects related to the revitalization and improvement of the infrastructure of the Museum of the City of Lodz, eliminating architectural barriers and allowing the introduction of a new exhibition space with an information and communication system developed for it, will be presented. The article presents the core concepts related to the "Friendly City" project (implementation in 2021-2024), which precedes the experience gained by the staff of the Lodz University in a series of studies on ways to support people with visual disabilities conducted since 2013. An extremely important area of gathering this experience was the activities undertaken in the project "Lodz art against the background of European art. Excluded/Included." Numerous consultations with groups of people with sensory disabilities, as well as with curators and museum educators, made it possible to develop a well-received form of audiodescription. The didactic tools developed, such as tiffographs, books with Braille and enlarged black print, have significantly increased the competence of key audiences.
Keywords:
References
Borusiewicz M., Semiotyka muzeum. Rola i znaczenie języka w pragmatyce muzealnej, Warszawa, 2020.
Cmela P. R. (red.), Niepełnosprawni w województwie łódzkim, Łódź, 2014.
Kaleta I., Matysiak A. (red.), Ludność, ruch naturalny i migracje w województwie łódzkim, Łódź, 2018.
Laurentowicz M., Jaskulski M., Muzeum Historii Miasta Łodzi – geneza i założenia programowe, Miscellanea Łódzkie (17), Łódź 2000.
Laurentowicz M., Rewitalizacja pałacu, „Miscellanea Łódzkiego” nr 17, Łódź 2000.
Pawłowska A., Długosz P., Wykluczeni/Włączeni? Teoria i praktyka udostępniania sztuki osobom chorym i z niepełnosprawnościami w perspektywie muzealnej i akademickiej, [w:] Rocznik Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu (2020), T. XI, s. 41–54.
Pawłowska A. Długosz P. (red.), Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Łódzka sztuka w Europie europejska sztuka w Łodzi, T. 1,Łódź, 2021.
Pawłowska A. Długosz P. (red.), Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Architektura w Łodzi, Łódź, 2022.
Pawłowska A., Sowińska-Heim J., Audiodeskrypcja dzieł sztuki. Metody, problemy, przykłady, Łódź 2017
Pawłowska A., Sowińska-Heim J., (B), Audio Description of artworks in university – level teaching – problems issues, Journal of Human Dignity and Wellbeing (2017), Nr 2(4), s. 99-110.
Pawłowska A., Sztuka audiodeskrypcji – audiodeskrypcja sztuki – koncepcja nowej metody z zakresu upowszechniania sztuki, [w:] Twórczość, pasja, Uniwersytet. Kategoria zaangażowania w dydaktyce akademickiej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2015, s. 49–63.
Popczyk M., Estetyczne przestrzenie ekspozycji muzealnych. Artefakty przyrody i dzieła sztuki, Kraków, 2008.
Świecimski J., Eksponat i ekspozycja muzealna jako dzieło sztuki, „Zeszyty naukowo-artystyczne wydziału malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie”, t. 4 (2002).
Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami [Dz.U. 2019 poz. 1696].
Article Details
Abstract views: 241
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
