Decade of Education for Sustainable Development – Vision, Aim and Strategy
Joanna Kostecka
Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland (Poland)
Abstract
Sustainable development was defined as an answer to natural environment degradation. It should be considered in three equally important domains – sustainability of environmental development (e.g. decreasing of environment pollution), sustainability of economical development (e.g. changing irresponsible habits of consumers) and sustainability of development of societies (fighting poverty and hunger). To spread the concept UNESCO announced the document: “Decade of Education for SD” (2005-2014). The aim of this article is to popularize the vision, aim, and strategy of the Decade and to present the author’s own research about the familiarity with the term ‘sustainable development’ in various groups of society.
Keywords:
sustainable development, education, assessment of the termsReferences
CCN, Consumer Citizenship Network meeting in Stambul 11-12 January 2007, http://www. hihm.no/concit [1.01.2008].
Google Scholar
DOBRZAŃSKI G., 2007, Interpretacje trwałego i zrównoważonego rozwoju, w: Obszary badań nad trwałym i zrównoważonym rozwojem, red. Poskrobko B., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. Białystok, 2007, s. 197-225.
Google Scholar
EKOEDU, http://www.ekoedu.uw.edu.pl [1.01 .2008].
Google Scholar
FILIPEK K., Rola parlamentu w uspołecznianiu ochrony środowiska w Polsce, http://www.mos.gov.pl/aarhus/dokumenty/konferencja/wystapienia.html#rola [24.05.2007]
Google Scholar
HEJSS J., United Nations Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014): Vision, Objective, Strategy, Stambul 2007. http://www.unesco.org/education/desd [1.01. 2008].
Google Scholar
KOSTECKA J., 1995, Upowszechnianie wiedzy ekologicznej warunkiem integracji ze wspólnotą międzynarodową, w: Problemy rolnictwa regionu płd.-wsch. Polski w procesie integracji z rolnictwem krajów Unii Europejskiej, FAPA, s. 183-188.
Google Scholar
KOSTECKA J. 2007, Badanie znajomości pojęcia zrównoważonego i trwałego rozwoju, w: Zesz. Nauk. Płd.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie nr 9, s. 55-60.
Google Scholar
KOSTECKA J., MAZUR B., 2008, Recognizing differences in understanding of sustainable development by different social groups in order to build bridges for educational activities. w: red. Klein A., Tangen D., Thoresen V., Building Bridges. Stakeholder Involvement & Transdisciplinary Cooperation, Høgskolen i Hedmark Oppdragsrapport nr. 2, s. 171-177.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2008, Zrównoważony i trwały rozwój - wybrane propozycje prośrodowiskowego zachowania na co dzień. w: red. Kostecka J. , Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Rzeszów, s. 9-22. 2008.
Google Scholar
KOSTECKA J., MROCZEK J., 2007, Świadomość ekologiczna rolników a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Podkarpacia, w: Ekonomia i środowisko nr 32 (2), s. 164-177.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Przyszłość ekorozwoju, wyd. KUL, Lublin 2005.
Google Scholar
LITWIN K., 2002, Wspólne dobro, w: Wychowawca nr 5, http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/5_113/05.htm [1.01.2008].
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju vol. 1. no 1, s. 23-32.
Google Scholar
MURAWSKI K., 1997, Rodzina i wolność, w: Wiedza i Życie nr 5, http://www.archiwum.wiz.pl/1997/97053600.asp [ 24.05.2007].
Google Scholar
Authors
Joanna KosteckaUniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Zakład Biologicznych Podstaw Rolnictwa i Edukacji Środowiskowej, ul. Ćwiklińskiej 2, 35-601 Rzeszów, Poland Poland
Statistics
Abstract views: 5PDF downloads: 1
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.