Decade of Education for Sustainable Development – Vision, Aim and Strategy
Article Sidebar
Open full text
Issue Vol. 4 No. 2 (2009)
-
Sustainable Energy as a Sine Qua Non Condition for the Achievement of Sustainable Development
Artur Pawłowski9-12
-
The Mythology of Sustainable Development
Wiesław Sztumski13-23
-
The idea of Sustainable Development in the Perspective of Henryk Skolimowski’s Philosophy
Ignacy S. Fiut25-48
-
A Criterion for Determining Legal and Ethical Boundaries in Medical Research With Regard to Realizing the Constitu-tional Principle of Sustainable Development
Sławomir Letkiewicz49-60
-
Key-words in Ecology and their Critique from Ecolinguistic Point of View
Magdalena Steciąg61-68
-
Awareness of the Impact of EU Ecological Policy, and its Influence on Development in Poland
Jacek Jaśkiewicz69-72
-
The Future of the National Ecological System in Poland
Tadeusz J. Chmielewski73-82
-
The Human Relation to Animals and the Idea of the Sustainable Development
Elżbieta Leks-Bujak83-88
-
Must Democratic Ecology be Anthropocentric? Reflections on Luc Ferry’s Concepts
Helena Ciążela89-94
-
Application of the Principle of Responsibility in Contemporary Ecology
Wojciech Główkowski95-99
-
Decade of Education for Sustainable Development – Vision, Aim and Strategy
Joanna Kostecka101-106
-
The Methods for Implementing Sustainable Development in the Industry
Joanna Masternak107-113
-
Responsibility for Nature versus Gene-Centred View on Evolution by Richard Dawkins
Anna Marek Bieniasz114-118
-
Forest Utilization versus Environmental Protection in Sustainable Forest Management
Piotr Paschalis-Jakubowicz125-131
-
Book Reviews: Z. Piątek, Ekofilozofia, Kraków 2008
Ignacy S. Fiut133-137
-
Letter to the Editorial office: Education for Sustainable Development – an Invitation to the Scientific Conference
Tadeusz Borys139-140
-
To Overcome the Global Crisis (Towards Sustainable Development Policy and Economy). Presentation on Anti-Crisis Conclusions by Sustainable Development Information Society Forum – Poland
Lesław Michnowski140-141
-
Letter to the Editorial Office: Open Letter to the Polish Authorities
Uczestnicy spotkania w Klubie Twórców Ekorozwoju141-142
-
Communiques on Activities of the State Environmental Council of Poland
Tomasz Winnicki119-124
Archives
-
Vol. 6 No. 2
2011-07-01 19
-
Vol. 6 No. 1
2011-01-03 18
-
Vol. 5 No. 2
2010-07-01 21
-
Vol. 5 No. 1
2010-01-04 16
-
Vol. 4 No. 2
2009-07-01 19
-
Vol. 4 No. 1
2009-01-05 22
-
Vol. 3 No. 2
2008-07-01 19
-
Vol. 3 No. 1
2008-01-02 12
-
Vol. 2 No. 2
2007-07-02 13
-
Vol. 2 No. 1
2007-01-02 11
Main Article Content
Authors
Abstract
Sustainable development was defined as an answer to natural environment degradation. It should be considered in three equally important domains – sustainability of environmental development (e.g. decreasing of environment pollution), sustainability of economical development (e.g. changing irresponsible habits of consumers) and sustainability of development of societies (fighting poverty and hunger). To spread the concept UNESCO announced the document: “Decade of Education for SD” (2005-2014). The aim of this article is to popularize the vision, aim, and strategy of the Decade and to present the author’s own research about the familiarity with the term ‘sustainable development’ in various groups of society.
Keywords:
References
CCN, Consumer Citizenship Network meeting in Stambul 11-12 January 2007, http://www. hihm.no/concit [1.01.2008].
DOBRZAŃSKI G., 2007, Interpretacje trwałego i zrównoważonego rozwoju, w: Obszary badań nad trwałym i zrównoważonym rozwojem, red. Poskrobko B., Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko. Białystok, 2007, s. 197-225.
EKOEDU, http://www.ekoedu.uw.edu.pl [1.01 .2008].
FILIPEK K., Rola parlamentu w uspołecznianiu ochrony środowiska w Polsce, http://www.mos.gov.pl/aarhus/dokumenty/konferencja/wystapienia.html#rola [24.05.2007]
HEJSS J., United Nations Decade for Education for Sustainable Development (2005-2014): Vision, Objective, Strategy, Stambul 2007. http://www.unesco.org/education/desd [1.01. 2008].
KOSTECKA J., 1995, Upowszechnianie wiedzy ekologicznej warunkiem integracji ze wspólnotą międzynarodową, w: Problemy rolnictwa regionu płd.-wsch. Polski w procesie integracji z rolnictwem krajów Unii Europejskiej, FAPA, s. 183-188.
KOSTECKA J. 2007, Badanie znajomości pojęcia zrównoważonego i trwałego rozwoju, w: Zesz. Nauk. Płd.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie nr 9, s. 55-60.
KOSTECKA J., MAZUR B., 2008, Recognizing differences in understanding of sustainable development by different social groups in order to build bridges for educational activities. w: red. Klein A., Tangen D., Thoresen V., Building Bridges. Stakeholder Involvement & Transdisciplinary Cooperation, Høgskolen i Hedmark Oppdragsrapport nr. 2, s. 171-177.
KOSTECKA J., 2008, Zrównoważony i trwały rozwój - wybrane propozycje prośrodowiskowego zachowania na co dzień. w: red. Kostecka J. , Zrównoważony rozwój w ujęciu interdyscyplinarnym, Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Biologiczno-Rolniczy, Rzeszów, s. 9-22. 2008.
KOSTECKA J., MROCZEK J., 2007, Świadomość ekologiczna rolników a zrównoważony rozwój obszarów wiejskich Podkarpacia, w: Ekonomia i środowisko nr 32 (2), s. 164-177.
KOZŁOWSKI S., Przyszłość ekorozwoju, wyd. KUL, Lublin 2005.
LITWIN K., 2002, Wspólne dobro, w: Wychowawca nr 5, http://www.wychowawca.pl/miesiecznik/5_113/05.htm [1.01.2008].
PAWŁOWSKI A., 2006, Wielowymiarowość rozwoju zrównoważonego, w: Problemy Ekorozwoju vol. 1. no 1, s. 23-32.
MURAWSKI K., 1997, Rodzina i wolność, w: Wiedza i Życie nr 5, http://www.archiwum.wiz.pl/1997/97053600.asp [ 24.05.2007].
Article Details
Abstract views: 48
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
