Dzieci w mieście – wyzwania i potrzeby dziecka jako użytkownika przestrzeni publicznej
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 12 Nr 3 (2016)
-
Rozwój struktury przestrzenno-planistycznej historycznego miasta Mikulińce
Zoriana Łukomska7-12
-
Wybrane aspekty projektowania przestrzeni publicznych z uwzględnieniem potrzeb seniorów
Natalia Przesmycka, Michał Dmitruk13-20
-
Środowisko człowieka i jego percepcja – kształtowanie przyjaznych oraz nieprzyjaznych przestrzeni mieszkalnych
Wojciech Kocki, Jacek Bogucki, Wioletta Tuszyńska-Bogucka, Jarosław Pełka, Bartłomiej Kwiatkowski21-28
-
Uniwersalnie projektowanie a podnoszenie stopnia dostępności obiektów szpitalnych
Joanna Borowczyk29-38
-
41 Cooper Union Square – Architektura bezpieczna, architektura generatywna
Sławomir Wojtkiewicz39-50
-
Dzieci w mieście – wyzwania i potrzeby dziecka jako użytkownika przestrzeni publicznej
Natalia Przesmycka51-61
-
Method of calculation and nomenclature of new types of educational complexes “kindergarten – elementary school” within the housing development
Olha Homon62-69
-
Przestrzenie oraz obiekty komunikacji pasażerskiej Wrocławia w kształtowaniu wydarzeń kulturalnych i społecznych miasta
Wojciech Jabłoński70-80
-
Mieszkanie w zabudowie pośredniej. Ocena komfortu użytkowego w świetle obowiązujących warunków technicznych w budownictwie
Wojciech Matys81-90
-
Bezpieczna przestrzeń akustyczna w parku zdrojowym w oparciu o jego plan zagospodarowania
Małgorzata Sztubecka, Maria Mrówczyńska, Anna Bazan-Krzywoszańska, Marta Skiba91-101
Archiwum
-
Tom 16 Nr 4
2020-12-30 11
-
Tom 16 Nr 3
2020-09-30 10
-
Tom 16 Nr 2
2020-06-30 11
-
Tom 16 Nr 1
2020-03-31 10
-
Tom 14 Nr 3
2018-10-28 14
-
Tom 14 Nr 2
2018-06-29 14
-
Tom 14 Nr 1
2018-03-30 13
-
Tom 13 Nr 4
2017-12-29 8
-
Tom 13 Nr 3
2017-09-29 9
-
Tom 13 Nr 2
2017-06-30 10
-
Tom 13 Nr 1
2017-03-31 10
-
Tom 12 Nr 4
2016-12-30 12
-
Tom 12 Nr 3
2016-09-30 10
-
Tom 12 Nr 2
2016-06-30 9
-
Tom 12 Nr 1
2016-03-31 8
-
Tom 11 Nr 4
2015-12-30 14
-
Tom 11 Nr 3
2015-09-30 7
-
Tom 11 Nr 2
2015-06-30 8
-
Tom 11 Nr 1
2015-03-31 11
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
W pierwszej części artykułu przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych wśród studentów kierunku Architektura, Politechniki Lubelskiej, ukazujące, jakie warunki musi spełniać przestrzeń, by stać się idealnym miejscem zabaw dla dzieci i młodszej młodzieży. Wnioski z nich płynące stawiają pod znakiem zapytania rozwiązania projektowe stosowane w powszechnie realizowanych w Polsce miejscach zabaw i rekreacji dla dzieci. To nie przestrzeń placu zabaw wspominana jest przez większość osób jako miejsce najlepszych zabaw z dzieciństwa. Nieograniczona wyobraźnia dzieci powoduje, iż każda przestrzeń publiczna może stać się miejscem zabawy. Nakłada to na projektanta obowiązek szerszego spojrzenia na możliwości wykorzystania przestrzeni publicznej przez najmłodszych jej użytkowników.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
Ball D., 2002, Playgrounds: Risks, benefits and choices. Middlesex University for the Health and safety Executive, (Sadbury, Helath and safety Executive.
Czałczyńska-Podolak M., 2012;Wczoraj i dziś ogrodów dziecięcych: w poszukiwaniu alternatywy dla koncepcji post-and-platform i klasycznych ogrodów dziecięcych, Czasopismo techniczne Architektura, 6-A/2012, z. 19, rok 109.
Czałczyńska-Podolska M., 2012: Czynniki efektywnego planowania i kształtowania terenów rekreacji w mieście. Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. - OL PAN, VIII/1, 35−45. DOI: https://doi.org/10.35784/teka.2491
Czałczyńska-Podolska, M., 2007. Ocena miejsca zamieszkania w aspekcie realizacji potrzeb rekreacyjnych mieszkańców. W Sztuka Ochrony i kształtowania środowiska. Twórczość – Nauka – Dydaktyka. Zeszyt nr 10. Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, str. 123−125
Czałczyńska-Podolska, M., 2007. Ogrody zabaw i rekreacji jako miejsca realizacji potrzeb rekreacyjnych różnych grup wiekowych. Tereny zabaw i odpoczynku dla osób w każdym wieku. Wyd. PWSZ, Sulechów, str. 83–92.
Czalczynska-PodolskaM., 2014: The impact of playground spatial features on children’s play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds’ play and social value, Journal of Environmental Psychology, Volume 38, June 2014, 132−142 DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.01.006
Gawłowska A., Rosłon-Szeryńska E., 2013: Poznawczy i twórczy potencjał roślin w przestrzeni zabawy dziecka i jego wykorzystanie na przykładzie publicznych placów zabaw w Warszawie. Ogólnopolska Ogrodnicza Konferencja Naukowa Ziemia Roślina Człowiek Kraków 11−12 września 2013, s. 46, materiały konferencyjne
Gill T., ‘No Fear, Growing Up in a Risk Averse Society’, London, Calouste, Gulbenkian Foundation, 2007
Hansen O., 1965: Osiedle im Juliusza Słowackiego w Lublinie, Architektura, nr 10, 1965, s. 423−427
Helley E., 2016: Designing Play, Landscapes/Paysages.Summer 2016, Vol. 18 Issue 2, 51−53.
Kleszcz J., 2016: Edukacja przez naturę. Ekologiczne place zabaw dla dzieci – geneza, Education through nature. Ecological playgrounds – the genesis, Architectus 2/46 (2016), 125-
Kosmala M., 1979: Dlaczego place zabaw nie bawią dzieci. Architektura 1−2, 49−60
Kosmala M., 1988: Czynniki warunkujące dobór wyposażenia terenów zabaw dla dzieci. Problemy Architektury Krajobrazu t.1, 147−57.
Kosmala M., 1995: Metoda oceny zagrożenia wypadkowego dzieci na terenach zabaw, SGGW.
Kosmala M., 2003: Dr H. Jordan i jego park dla dzieci i młodzieży w Krakowie. Mat. seminaryjne: Place zabaw początkiem życia publicznego. Lublin, 13−23.
Kozlovsky R., 2014, The Architectures of Childhood: Children, Modern Architecture and Reconstruction in Postwar England, The Journal of the History of Childhood and Youth, Vol. 7, Number 3, Fall 2014, pp. 561−563 DOI: https://doi.org/10.1353/hcy.2014.0041
Lewis G., Walmsley D., 1997. Geografia człowieka - podejścia behawioralne, PWN 1997.
Little, H., Eager, D., 2010: Risk, challenge and safety: implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal,18, (4), 497−513. DOI: https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.525949
Pawlikowska-Piechotka A., 2011, Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia.
Rosłon-Szeryńska E., Gawłowska A., 2013: Rola i funkcja roślin w ogrodzie przedszkolnym na przykładzie wybranych placówek przedszkolnych w Warszawie. Episteme, Kraków nr 20/2013, Tom II, str. 217−229.
Scott S., 2010: Architecture for children, Australian Council for Educational Research. Camberwell.
Siemiński W., 2011: Kształtowanie więzi społecznych jako cel tworzenia osiedli mieszkaniowych, Człowiek i Środowisko 35 (3−4) 2011, s. 91−121.
Solomon S., 2014, The science of play. How to Build Playgrounds That Enhance Chidren’s Development, University Press of New England DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1xx9c7z
Tokarski M. S., 1902. Zabawy i gry ruchowe uprawiane w parku Dra Jordana. Spółka Wydawnicza Polska Kraków.
Torowska J., 2006: Park im. Dra Henryka Jordana, Wyd. UM Krakowa, Kraków.
Van Eyck A., 2014: tłum. Marcin Wawrzyńczak My i oni. Przestrzenie wspólne/Projektowanie dla wspólnoty, Wyd. Fundację Bęc Zmiana, Warszawa
Van Lingen A., Kollarová D., 2016: Aldo van Eyck, Seventeen Playgrounds.
Wakes S., Beukes A., 2012: Height, fun and safety in the design of children’s playground equipment, International Journal of Injury Control & Safety Promotion. Jun 2012, Vol. 19 Issue 2, 101−108. DOI: https://doi.org/10.1080/17457300.2011.603148
Yearley D, Berliński D., 2008, Bezpieczny plac zabaw. Poradnik dla administratorów i właścicieli. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warszawa.
Zachariasz A., 2011: Modernizm w kształtowaniu ogrodów i terenów zieleni – przyczynek do historii architektury krajobrazu w Polsce, II Międzynarodowej Konferencji pt. Modernizm w Europie. Modernizm w Gdyni. Architektura I połowy XX wieku i jej ochrona. Gdynia 143−150.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 498
