Dzieci w mieście – wyzwania i potrzeby dziecka jako użytkownika przestrzeni publicznej

Natalia Przesmycka


Faculty of Civil Engineering and Architecture, Department of Architecture and Urban Planning, Lublin University of Technology (Poland)

Abstract

The first part of the paper presents the results of surveys conducted among students of Architecture, Technical University of Lublin, showing which terms must meet the space to become the ideal playground for children and young adolescents. The conclusions call into question the design solutions used widely implemented in Poland places of entertainment and recreation for children. This is not a playground space is mentioned by most people as a place of great fun childhood. Unlimited imagination of children causes that every public space can become a place of fun. This imposes an obligation on the designer a broader look at the possibility of using the public space for the youngest users.


Keywords:

playgrounds, public space, children in the city, safety

Ball D., 2002, Playgrounds: Risks, benefits and choices. Middlesex University for the Health and safety Executive, (Sadbury, Helath and safety Executive.
  Google Scholar

Czałczyńska-Podolak M., 2012;Wczoraj i dziś ogrodów dziecięcych: w poszukiwaniu alternatywy dla koncepcji post-and-platform i klasycznych ogrodów dziecięcych, Czasopismo techniczne Architektura, 6-A/2012, z. 19, rok 109.
  Google Scholar

Czałczyńska-Podolska M., 2012: Czynniki efektywnego planowania i kształtowania terenów rekreacji w mieście. Teka Kom. Arch. Urb. Stud. Krajobr. - OL PAN, VIII/1, 35−45.
DOI: https://doi.org/10.35784/teka.2491   Google Scholar

Czałczyńska-Podolska, M., 2007. Ocena miejsca zamieszkania w aspekcie realizacji potrzeb rekreacyjnych mieszkańców. W Sztuka Ochrony i kształtowania środowiska. Twórczość – Nauka – Dydaktyka. Zeszyt nr 10. Wyd. Politechniki Krakowskiej, Kraków, str. 123−125
  Google Scholar

Czałczyńska-Podolska, M., 2007. Ogrody zabaw i rekreacji jako miejsca realizacji potrzeb rekreacyjnych różnych grup wiekowych. Tereny zabaw i odpoczynku dla osób w każdym wieku. Wyd. PWSZ, Sulechów, str. 83–92.
  Google Scholar

Czalczynska-PodolskaM., 2014: The impact of playground spatial features on children’s play and activity forms: An evaluation of contemporary playgrounds’ play and social value, Journal of Environmental Psychology, Volume 38, June 2014, 132−142
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2014.01.006   Google Scholar

Gawłowska A., Rosłon-Szeryńska E., 2013: Poznawczy i twórczy potencjał roślin w przestrzeni zabawy dziecka i jego wykorzystanie na przykładzie publicznych placów zabaw w Warszawie. Ogólnopolska Ogrodnicza Konferencja Naukowa Ziemia Roślina Człowiek Kraków 11−12 września 2013, s. 46, materiały konferencyjne
  Google Scholar

Gill T., ‘No Fear, Growing Up in a Risk Averse Society’, London, Calouste, Gulbenkian Foundation, 2007
  Google Scholar

Hansen O., 1965: Osiedle im Juliusza Słowackiego w Lublinie, Architektura, nr 10, 1965, s. 423−427
  Google Scholar

Helley E., 2016: Designing Play, Landscapes/Paysages.Summer 2016, Vol. 18 Issue 2, 51−53.
  Google Scholar

Kleszcz J., 2016: Edukacja przez naturę. Ekologiczne place zabaw dla dzieci – geneza, Education through nature. Ecological playgrounds – the genesis, Architectus 2/46 (2016), 125-
  Google Scholar

Kosmala M., 1979: Dlaczego place zabaw nie bawią dzieci. Architektura 1−2, 49−60
  Google Scholar

Kosmala M., 1988: Czynniki warunkujące dobór wyposażenia terenów zabaw dla dzieci. Problemy Architektury Krajobrazu t.1, 147−57.
  Google Scholar

Kosmala M., 1995: Metoda oceny zagrożenia wypadkowego dzieci na terenach zabaw, SGGW.
  Google Scholar

Kosmala M., 2003: Dr H. Jordan i jego park dla dzieci i młodzieży w Krakowie. Mat. seminaryjne: Place zabaw początkiem życia publicznego. Lublin, 13−23.
  Google Scholar

Kozlovsky R., 2014, The Architectures of Childhood: Children, Modern Architecture and Reconstruction in Postwar England, The Journal of the History of Childhood and Youth, Vol. 7, Number 3, Fall 2014, pp. 561−563
DOI: https://doi.org/10.1353/hcy.2014.0041   Google Scholar

Lewis G., Walmsley D., 1997. Geografia człowieka - podejścia behawioralne, PWN 1997.
  Google Scholar

Little, H., Eager, D., 2010: Risk, challenge and safety: implications for play quality and playground design. European Early Childhood Education Research Journal,18, (4), 497−513.
DOI: https://doi.org/10.1080/1350293X.2010.525949   Google Scholar

Pawlikowska-Piechotka A., 2011, Przestrzeń rekreacji dziecka w mieście, Novae Res Wydawnictwo Innowacyjne, Gdynia.
  Google Scholar

Rosłon-Szeryńska E., Gawłowska A., 2013: Rola i funkcja roślin w ogrodzie przedszkolnym na przykładzie wybranych placówek przedszkolnych w Warszawie. Episteme, Kraków nr 20/2013, Tom II, str. 217−229.
  Google Scholar

Scott S., 2010: Architecture for children, Australian Council for Educational Research. Camberwell.
  Google Scholar

Siemiński W., 2011: Kształtowanie więzi społecznych jako cel tworzenia osiedli mieszkaniowych, Człowiek i Środowisko 35 (3−4) 2011, s. 91−121.
  Google Scholar

Solomon S., 2014, The science of play. How to Build Playgrounds That Enhance Chidren’s Development, University Press of New England
DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctv1xx9c7z   Google Scholar

Tokarski M. S., 1902. Zabawy i gry ruchowe uprawiane w parku Dra Jordana. Spółka Wydawnicza Polska Kraków.
  Google Scholar

Torowska J., 2006: Park im. Dra Henryka Jordana, Wyd. UM Krakowa, Kraków.
  Google Scholar

Van Eyck A., 2014: tłum. Marcin Wawrzyńczak My i oni. Przestrzenie wspólne/Projektowanie dla wspólnoty, Wyd. Fundację Bęc Zmiana, Warszawa
  Google Scholar

Van Lingen A., Kollarová D., 2016: Aldo van Eyck, Seventeen Playgrounds.
  Google Scholar

Wakes S., Beukes A., 2012: Height, fun and safety in the design of children’s playground equipment, International Journal of Injury Control & Safety Promotion. Jun 2012, Vol. 19 Issue 2, 101−108.
DOI: https://doi.org/10.1080/17457300.2011.603148   Google Scholar

Yearley D, Berliński D., 2008, Bezpieczny plac zabaw. Poradnik dla administratorów i właścicieli. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Warszawa.
  Google Scholar

Zachariasz A., 2011: Modernizm w kształtowaniu ogrodów i terenów zieleni – przyczynek do historii architektury krajobrazu w Polsce, II Międzynarodowej Konferencji pt. Modernizm w Europie. Modernizm w Gdyni. Architektura I połowy XX wieku i jej ochrona. Gdynia 143−150.
  Google Scholar


Published
2016-09-30

Cited by

Przesmycka, N. (2016). Dzieci w mieście – wyzwania i potrzeby dziecka jako użytkownika przestrzeni publicznej. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 12(3), 51–61. https://doi.org/10.35784/teka.1108

Authors

Natalia Przesmycka 

Faculty of Civil Engineering and Architecture, Department of Architecture and Urban Planning, Lublin University of Technology Poland

Statistics

Abstract views: 366
PDF downloads: 452