Pope Francis’s Proposition of Integral Ecology
Krzysztof Bochenek
University of Rzeszów, Institute of Philosophy, Al. Rejtana 16C, 35-950 Rzeszów, Poland (Poland)
Abstract
In spite of the fact that Pope Francis’s environmental message is not the first one to be formulated by the authorities of the Catholic Church, it is in this particular one that threads become visible which allow to see in it new, far-reaching analyses and conclusions. The aim of the present article is to indicate these elements which make it possible to draw such conclusions, both in relation to perceiving the sources of the environmental crisis and showing the ways of overcoming it. It is a realistic and coherent attitude, striving for harmony between people and nature, within human communities, between humans and God, and, finally, between science and faith. Undoubtedly, such Francis’s orientation towards peculiar environmental integralism and synergism is the most characteristic feature of his propositions of overcoming environmental threats.
Keywords:
Pope Francis, environmentalism, humans, personalism, nature, integrityReferences
BAJDA J., 2001, Grzech ekologiczny, in: Ochrona środowiska społeczno-przyrodniczego środowiska społeczno-przyrodniczego w filozofii i teologii, eds. Dołęga J.M., Czartoszewski J.W., Skowroński A., UKSW, Warsaw.
Google Scholar
CZARTORYSKI J., 2012, Analiza pojęcia światopoglądu ekologicznego, in: Studia Ecologiae et Bioethicae 10.
Google Scholar
DEC I., 2011, Transcendencja człowieka w przyrodzie. Ujęcie Mieczysława A. Krąpca OP i kard. Karola Wojtyły, Wrocław.
Google Scholar
DELSOL Ch., 2003, Esej o człowieku późnej nowoczesności, Cracow.
Google Scholar
DERDZIUK A., 2002, Św. Franciszek – patron ekologów, in: Ekologia. Przesłanie moralne Kościoła, J. Nagórny, ed. Gocko J., Lublin, p. 205-219.
Google Scholar
DĘBOWSKI J., 1996, Filozoficzne źródła refleksji ekologicznych, Olsztyn.
Google Scholar
DRANE J., 1993, Co New Age ma do powiedzenia Kościołowi?, Cracow.
Google Scholar
FRANCES, 2015, Encyclical Letter Laudato Si on Care for Our Common Home, Vatican, http://w2.vatican.va/content/francesco/en/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html (8.02.2019).
Google Scholar
GANOWICZ-BĄCZYK A., 2011, Średniowieczne źródła antropocentryzmu, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, 9.
Google Scholar
GANOCZY A., 1999, Nauka o stworzeniu, Cracow.
Google Scholar
HOROWSKI J., 2010, Rozwój człowieka w kontekście relacji do środowiska przyrodniczego – w świetle encykliki Benedykta XVI Caritas in veritate, in: Collectanea Theologica, 2, p. 65-82.
Google Scholar
HOROWSKI J., 2011, Turystyka w chrześcijańskiej edukacji ekologicznej, in: Paedagogia Christiana, 28(2).
Google Scholar
HUSSERL E., 1993, Kryzys europejskiego człowieczeństwa a filozofia, Warsaw.
Google Scholar
INGARDENR., 1987, Książeczka o człowieku, Cracow.
Google Scholar
IREK W., 2008, ‘Zielona religia’ czy Solidarność człowieka z przyrodą, in: Wrocławski Przegląd Teologiczny, 16.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1984, Apostolic Exhortation Reconciliatio et paenitentia on Reconciliation and Penance in the Mission of the Church Today, Vatican, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/apost_exhortations/documents/hf_jp-ii_exh_02121984_reconciliatio-et-paenitentia.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1991, Centesimus Annus Encyclical Letter on the Hundredth Anniversary of Rerum Novarum, Vatican, https://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_01051991_centesimus-annus.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1979, Encyclical Letter Redemptor Hominis, Vatican, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_04031979_redemptor-hominis.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1987, Encyclical Sollicitudo Rei Socialis for the Twentieth Anniversary of Populorum Progressio, Vatican, http://w2.vatican.va/content/john-paul-ii/en/encyclicals/documents/hf_jp-ii_enc_30121987_sollicitudo-rei-socialis.html, (8.02.2019).
Google Scholar
JOHN PAUL II, 2001, Catechesis, in: L'Osservatore Romano, 4.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1990, Pokój z Bogiem Stwórcą, pokój z całym stworzeniem. Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1990, in: Orędzia Ojca Świętego Jana Pawła II, 1, Cracow 1998, p. 106-109.
Google Scholar
KIJAS Z., 2004, Początki świata i człowieka, Cracow.
Google Scholar
ŁEPKO Z., 2006, Problem opozycji człowieka wobec przyrody, in: Seminare, 23.
Google Scholar
MORIN E., 1998, Zaginiony paradygmat – natura ludzka, in: Ekofilozofia. Wybór tekstów, eds. Brzostek M., Chojnacki j., Kaleta T., Warsaw.
Google Scholar
NAUMOWICZ C., 2009, Eko-teologia jako forma chrześcijańskiej diakonii wobec stworzenia, in: Studia Ecologiae et Bioethicae, 1.
Google Scholar
RATZINGER J., 1999, Nowa pieśń dla Pana. Wiara w Chrystusa a liturgia dzisiaj, Cracow.
Google Scholar
ROGOWSKI R., 2008, Staraj się chwalić jego dzieła (Job 36, 24). Biblia i kształtowanie postaw proekologicznych, in: Elementy chrześcijańskie w edukacji ekologicznej, eds. Ostrowski M., Partyka J. Ojców, p. 14-17.
Google Scholar
SALIJ J., 2009, Gwiazdy, ludzie i zwierzęta, Cracow.
Google Scholar
ZIĘBA S., 2002, Teologiczny wymiar kryzysu ekologicznego, in: Ekologia. Przesłanie moralne Kościoła, eds. Nagórny J., Gocko J., Lublin, p. 22-35.
Google Scholar
Authors
Krzysztof BochenekUniversity of Rzeszów, Institute of Philosophy, Al. Rejtana 16C, 35-950 Rzeszów, Poland Poland
Statistics
Abstract views: 13PDF downloads: 6
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.