Designs of seven grade schools built as wooden structures in period 1927–1938 on Lubelszczyzna region
Article Sidebar
Open full text
Issue Vol. 17 No. 3 (2021)
-
The importance of heritage conservation in architectural education at university level
Krystyna Kirschke7-17
-
Spójność przestrzenna na przykładzie małej architektury w wybranych obiektach Twierdzy Przemyśl
Olga Skoczylas18-25
-
Designs of seven grade schools built as wooden structures in period 1927–1938 on Lubelszczyzna region
Ewa Miłkowska26-33
-
The idea of sustainable development in the landscape contemporary cities
Paweł Piotr Szumigała, Piotr Urbański, Przemysław Tomczak, Miłosz Walerzak, Sylwia Sosnowska, Karolina Olenia Szumigała34-54
-
Discovering layers of history. Auschwitz Jewish Center „Oshpitzin” and The Great Synagogue Memorial Park in Oświęcim
Bartosz Haduch55-62
-
Perception of form as guidelines for creating a city panorama
Karolina Sobczyńska63-69
-
Studium badawcze zabytku, w celu przystosowania budynku do parametrów niemal zero energetycznych
Wroniecka 23 w PoznaniuSławomir Rosolski, Michał Rutkowski, Jakub Wójtowicz70-83 -
Factors shaping the Venice Charter and its usefulness – on the example of heritage protection in Poland
Bogusław Szmygin, Olga Skoczylas84-90
-
Plant ornaments in the architectural detail of Art Nouveau tenement houses and villas of Jeżyce and Łazarz in Poznań
Paweł Piotr Szumigała, Przemysław Tomczak, Karolina Szumigała91-107
Archives
-
Vol. 19 No. 2
2023-12-29 11
-
Vol. 19 No. 1
2023-12-19 13
-
Vol. 18 No. 4
2022-12-30 5
-
Vol. 18 No. 3
2022-12-27 5
-
Vol. 18 No. 2
2022-12-27 5
-
Vol. 18 No. 1
2022-12-27 4
-
Vol. 17 No. 4
2021-12-30 11
-
Vol. 17 No. 3
2021-12-30 9
-
Vol. 17 No. 2
2021-12-30 8
-
Vol. 17 No. 1
2021-12-30 8
-
Vol. 16 No. 4
2020-12-30 11
-
Vol. 16 No. 3
2020-09-30 10
-
Vol. 16 No. 2
2020-06-30 11
-
Vol. 16 No. 1
2020-03-31 10
-
Vol. 15 No. 4
2019-12-30 6
-
Vol. 15 No. 3
2019-10-31 9
-
Vol. 15 No. 2
2019-06-28 12
-
Vol. 15 No. 1
2019-03-29 13
Main Article Content
DOI
Authors
Abstract
In the interwar period, there was a clear hike in the interest in building public institutions in the Lublin region. Major war damage and the lack of a regulated school network in this area prompted the creation of numerous educational institutions. The authorities took special care to create a learning environment for the youngest students. Thus, primary schools of all types were erected, ranging from one-class schools in small communities to large seven-class facilities in towns and cities. Large wooden schools are particularly noteworthy. One hundred of them were built in the are. The design of most of them resembled a manor house. However, there is a group of buildings whose style refers to modernism. Although in the years 1918-1939 it was recommended to build seven-grade schools from bricks, these facilities were designed and built as wooden structures.
Keywords:
References
Buszko J., Historia Polski 1864−1948, Warszawa 1983.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1919, nr 2, poz. 2 – dekret o obowiązku szkolnym.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1922 nr 18, poz. 143 „o zakładaniu i utrzymaniu publicznych szkół powszechnych”.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1922 nr 18, poz. 144 „o budowie publicznych szkół powszechnych”.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1924 „o organizacji szkolnictwa”.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1928 „o kwalifikacjach zawodowych nauczycieli szkół powszechnych”.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1932 „o ustroju szkolnictwa”.
Dz. Urz. M.W.R i O.P 1933 „o organizacji obwodowych władz szkolnych”.
Materiały architektoniczne. Budowle użyteczności publicznej wsi i miasteczka, zeszyt I, Szkoły Powszechne, Warszawa 1921.
Projekty budynków szkół powszechnych, zeszyt I, Warszawa 1925.
Szkoły powszechne Rzeczypospolitej Polskiej w roku szkolnym 1925/1926 (stan z dnia 1 grudnia 1925), Warszawa 1927, nakładem państwowego wydawnictwa książek szkolnych kuratorjum okręgu szkolnego we Lwowie, red. M. Falski.
Article Details
Abstract views: 163
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
