Mechanical characteristics of Asphalt-Cement Concrete foundations (ACC).

Marzena Bajak


Chair of Road Engineering; Faculty of Civil and Sanitary Engineering; Lublin University of Technology (Poland)

Abstract

Asphalt Cement Concrete (ACC) is a new material. On the basis of Kuhn’s paradigm, conventional methods which are proper for similar road pavement materials were applied for studying the ACC. ACC is obtained from cold mixing technology such ingredients as cement-sand mortar or cement-mineral aggregate mortar, or cement-sand-mineral aggregate mortar with recycled Asphalt Concrete (AC) mixture or with recycled Mastic Asphalt (MA) mixture. Quick setting cement (CEM I 52,5 NA) is used in all mentioned cases. Novelty of the presented material is due to existence of two internal bounds - flexibility and rigidity. Such ACC parameters as stiffness, deformability and strength in general depend on type and characteristics of cementitions grout which coats applied recycled asphalt materials and fills mixture’s air voids. ACC layer stability may be predicted using viscoelastic model parameters of constitutive relations, including Burgers model, under steady and slow loadings, finally expressed by exponential formulae. This is the research study. Its basic part consists of laboratory and field testing and obtained tests results analysis. Further, road pavements were designed with subbase of ACC with improved performance comparing to typical materials.


Keywords:

Asphalt-Cement Concrete, stiffness, stability, deformability, pavement, foundation

Błażejewski K., Sybilski D., Nawierzchnie bitumiczne w polskim klimacie, Drogownictwo 1/94.
  Google Scholar

Chałabis J., Rozkład ruchu z przejść granicznych na sieć drogową - na podstawie badań ankietowych, Diagnoza stanu sieci drogowej polskiej części Euroregionu Bug na tle ruchu drogowego, Euroregion Bug t.5, Norbertinum, Lublin 1997 r.
  Google Scholar

Chałabis J., Struktura, wytrzymałość i odkształcalność betonów asfaltowo-cementowych, Prace Naukowe Politechniki Lubelskiej, Lublin 2002.
  Google Scholar

Chilingarian G.V., Yen T.F., Bitumens, Asphalt and Tar Sands, Developments in Petroleum Science, 7, Elsevier Scientific Publishing Company Amsterdam-Oxford-New York 1978.
  Google Scholar

Cold Planning Applications and Recommended Specifications, Asphalt Recycling and Reclaiming Association (ARRA), Washington 1981.
  Google Scholar

Eckmann B., Exxon Research in Pavement Design – Moebius Software, A Case Study Reduction of Creep Through Polymer Modyfication, Proc. of AAPT, Vol.58, 1989.
  Google Scholar

Infrastruktura transportowa a rozwój gospodarczy regionów, Konferencja Świnoujście, 2002 r.
  Google Scholar

Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, IBDiM, Warszawa 2001.
  Google Scholar

Khaddour N., Badania stabilności i wytrzymałości próbek z mieszanki destruktu asfaltowego z zaprawą cementowo-piaskową pobranych z ul. Piłsudskiego i ul. Północnej w Lublinie (opracowanie na zlecenie LPRD S.A., konsultacja prof. J. Kukiełka), Lublin 10’1997.
  Google Scholar

Khaddour N., Badania stabilności i wytrzymałości próbek z mieszanki destruktu asfaltowego z zaprawą cementowo-piaskową pobranych z ul.: Smorawińskiego, Zamojskiej, Placu Bychawskiego i skrzyżowania ul. Smorawińskiego i Spółdzielczości Pracy w Lublinie, (opracowanie na zlecenie LPRD S.A., konsultacja prof. J. Kukiełka), Lublin 09’1998.
  Google Scholar

Kukiełka J., Chałabis J., Lubelskie doświadczenia nad zastosowaniem betonów asfaltowo cementowych w podbudowach i warstwach wiążących nawierzchni przystanków autobusowych, Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe, V Międzynarodowa Konferencja, Kielce 11-12 maj 1999, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 1999.
  Google Scholar

Kukiełka J., Recykling nawierzchni asfaltowych na zimno z dodatkiem cementu, Drogownictwo 2/2003.
  Google Scholar

Luszawski S., Wojdanowicz S., Nowoczesne nawierzchnie bitumiczne, WKiŁ, W-wa 1977.
  Google Scholar

Mechowski T., Sybilski D., Zawadzki J., Konstrukcja nawierzchni z podbudową z mieszanki mineraln-cementowo-emulsyjnej (MCE), V Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe”, Kielce 1999 r.
  Google Scholar

Misztal Z., Analiza udziału w ruchu drogowym pojazdów o ponadnormatywnych obciążeniach, Diagnoza stanu sieci drogowej polskiej części Euroregionu Bug na tle ruchu drogowego, Euroregion Bug t.5, Norbertinum, Lublin 1997 r.
  Google Scholar

Piber H., Den Spurrinnen auf der Spur, Die Asphaltstrasse 6/93.
  Google Scholar

Rodney Byles, New live for old roads, Raport z kontraktu, Highways - October 1997.
  Google Scholar

Rolla S., Badania materiałów i nawierzchni drogowych, WKL, Warszawa 1979.
  Google Scholar

Rolla S., Recykling itp., Drogownictwo 12/93.
  Google Scholar

Saganowski C., Stan techniczny sieci dróg krajowych, Drogownictwo 9/2000.
  Google Scholar

Suwara T., Stan techniczny nawierzchni dróg krajowych w 1999r., Drogownictwo 9/2000.
  Google Scholar

Sybilski D., Bańkowski W., Wyznaczenia temperatury równoważnej nawierzchni asfaltowej ze względu na zmęczenie w polskich warunkach klimatycznych, Drogownictwo 6/2004.
  Google Scholar

Sybilski D., Jakościowa ocena funkcjonalna asfaltów drogowych, Prace IBDiM nr 4/90.
  Google Scholar

Sybilski D., Wpływ rodzaju asfaltu na technologie robót nawierzchniowych i właściwości nawierzchni, Asfalty polskie i zagraniczne, Drogownictwo 9/90.
  Google Scholar

Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków 2004.
  Google Scholar

Egli U., Ressourceneffizienz im Straβenrecycling, Strassenbau 2/99.
  Google Scholar

Youder E., Principles of pavement design, N. York, 1975.
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470172919   Google Scholar

Zawadzki J., Matras J., Mechowski T., Sybilski D., Warunki techniczne wykonania warstw podbudowy z mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej (MMCE), Zeszyt I IBDiM nr 61/1999r.
  Google Scholar


Published
2007-12-11

Cited by

Bajak, M. . (2007) “Mechanical characteristics of Asphalt-Cement Concrete foundations (ACC)”., Budownictwo i Architektura, 1(1), pp. 057–086. doi: 10.35784/bud-arch.2302.

Authors

Marzena Bajak 

Chair of Road Engineering; Faculty of Civil and Sanitary Engineering; Lublin University of Technology Poland

Statistics

Abstract views: 195
PDF downloads: 205


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.

Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.