Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Odnotowano znaczący postęp w procedurach tworzenia norm opartych na niezawodności. Częściowe współczynniki bezpieczeństwa od obciążenia i nośności do projektowania mostów według AASHTO zostały określone przy użyciu parametrów statystycznych z lat 70-tych i wczesnych 80-tych. Początkowo ustalono współczynniki obciążenia, a następnie obliczono współczynniki nośności. Współczynniki obciążenia dobrano tak, aby obciążenie odpowiadało dwóm odchyleniom standardowym od wartości średniej, a współczynniki nośności obliczono tak, aby wskaźnik niezawodności był zbliżony do wartości docelowej (optymalnej). Jednakże, z teoretycznego punktu widzenia współczynniki obciążenia i nośności należy określić jako współrzędne tzw. „Punktu projektowego”, które mogą odpowiadać mniej niż dwóm odchyleniom standardowym od wartości średniej. W związku z tym, optymalne współczynniki obciążenia i nośności są o około 10% niższe niż te podane w normie AASHTO LRFD. Celem tego artykułu jest ponowna analiza kalibracji i obliczenie współczynników obciążenia i nośności jako współrzędnych „Punktu projektowego”, dla sprężonych mostów belkowych. Zalecane nowe współczynniki obciążenia i nośności zapewniają stałą niezawodność i racjonalny margines bezpieczeństwa.
AASHTO, Bridge Design Specifications, American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C., 2014.
Google Scholar
AASHTO, Bridge Design Specifications, American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C., 2002.
Google Scholar
AASHTO, Bridge Design Specifications, American Association of State Highway and Transportation Officials, Washington, D.C., 2016.
Google Scholar
ACI 318-14, Building Code Requirements for Structural Concrete, American Concrete Institute, Farmington Hills, Michigan 2014.
Google Scholar
AISC LRFD, Manual of Steel Construction: Load and Resistance Factor Design, 14th edition, American Institute Of Steel Construction Inc., Chicago, IL, 2011.
Google Scholar
ASCE Standard 7, Minimum Design Loads for Buildings and Other Structures, American Society of Civil Engineers, Reston, VA, 2016.
Google Scholar
National Design Specification for Wood, American Wood Council's (AWC), Leesburg, VA, 2015.
Google Scholar
Ellingwood B., Galambos T. V., MacGregor J.G. and Cornell C.A., Development of a Probability Based Load Criterion for American National Standard A58. National Bureau of Standards, NBS Special Publication 577, Washington, D.C. 1980.
DOI: https://doi.org/10.6028/NBS.SP.577
Google Scholar
Nassif H. and Nowak A. S., “Dynamic Load Spectra for Girder Bridges”, Transportation Research Record, no. 1476, 1995, pp. 69-83.
Google Scholar
Nowak A. S. and Collins K. R., Reliability of structures. CRC Press, New York 2013.
DOI: https://doi.org/10.1201/b12913
Google Scholar
Nowak A. S. and Rakoczy A. M., “Statistical Resistance Models for R/C Structural Components”, in ACI SP-284-6, vol. 248, 2012, pp. 1-16.
Google Scholar
Nowak A. S., “Calibration of LRFD Bridge Design Code, NCHRP Report 368”, in Transportation Research Board, Washington, DC 1999.
Google Scholar
Nowak A. S., Rakoczy A. M. and Szeliga E., “Revised Statistical Resistance Models for R/C Structural Components”, in American Concrete Institute, SP-284, 2012, pp. 6-16.
Google Scholar
Nowak A. S., Szerszen M. M., “Calibration of Design Code for Buildings (ACI 318) Part 1: Statistical Models for Resistance”, ACI Structural Journal, vol. 100, no. 3, 2003, pp. 377-382.
DOI: https://doi.org/10.14359/12613
Google Scholar
SHRP2 R19B, “Bridges for Service Life Beyond 100 Years: Service Limit State Design Final Report”, in Transportation Research Board, Washington, D.C., 2015.
Google Scholar
Szerszen M. M. and Nowak A. S., “Calibration of Design Code for Buildings (ACI 318) Part 2: Reliability Analysis and Resistance Factors”, ACI Structural Journal, vol. 100, no. 3, 2003, pp. 383-391.
DOI: https://doi.org/10.14359/12614
Google Scholar
Rackwitz R. and Fiessler B., “Structural Reliability under Combined Random Load Sequences”, Computer and Structures, vol. 9, 1978, pp. 489-494.
DOI: https://doi.org/10.1016/0045-7949(78)90046-9
Google Scholar
Agarwal A. C. and Wolkowicz M., “Ontario Commercial Vehicle Survey 1975”, in Ontario Ministry of Transportation and Comunications, Interim Report, Engineering Research and Development Branch, 1976.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.