Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Beton asfaltowo-cementowy jest nowym materiałem. Na zasadzie paradygmatu Kuhna badano go metodami konwencjonalnymi, właściwymi podobnym materiałom nawierzchni drogowych. Powstaje on z wymieszania na zimno zaprawy cementowo-piaskowej, bądź cementowo-kruszywowej lub też cementowo-piaskowo-kruszywowej z „destruktem” powstałym z frezowania warstw betonu asfaltowego lub asfaltu lanego. Do zaprawy stosowany jest cement szybkowiążący wysokiej marki CEM I 52,5 NA. Innowacyjność tego materiału wynika z faktu występowania w nim dwóch rodzajów wiązań - podatnych i sztywnych. Sztywność, odkształcalność i wytrzymałość betonu asfaltowo-cementowego zależą od rodzaju i cech zaprawy cementowej otaczającej destrukt i wypełniającej wolne przestrzenie w mieszance. Stabilność warstwy z BAC w warunkach stałych i wolnozmiennych obciążeń można prognozować za pomocą wyznaczenia parametrów modeli lepkosprężystych poprzez związki konstytutywne, w tym modelu Burgersa, wyrażone relacjami różniczkowymi. Praca ma charakter badawczy. Badania laboratoryjne i ich analiza są jej częścią podstawową. Ponadto zaprojektowano warstwy konstrukcyjne nawierzchni drogowych z podbudową z betonu asfaltowo-cementowego o wyraźnie korzystniejszych parametrach użytkowych od stosowanych.
Błażejewski K., Sybilski D., Nawierzchnie bitumiczne w polskim klimacie, Drogownictwo 1/94.
Google Scholar
Chałabis J., Rozkład ruchu z przejść granicznych na sieć drogową - na podstawie badań ankietowych, Diagnoza stanu sieci drogowej polskiej części Euroregionu Bug na tle ruchu drogowego, Euroregion Bug t.5, Norbertinum, Lublin 1997 r.
Google Scholar
Chałabis J., Struktura, wytrzymałość i odkształcalność betonów asfaltowo-cementowych, Prace Naukowe Politechniki Lubelskiej, Lublin 2002.
Google Scholar
Chilingarian G.V., Yen T.F., Bitumens, Asphalt and Tar Sands, Developments in Petroleum Science, 7, Elsevier Scientific Publishing Company Amsterdam-Oxford-New York 1978.
Google Scholar
Cold Planning Applications and Recommended Specifications, Asphalt Recycling and Reclaiming Association (ARRA), Washington 1981.
Google Scholar
Eckmann B., Exxon Research in Pavement Design – Moebius Software, A Case Study Reduction of Creep Through Polymer Modyfication, Proc. of AAPT, Vol.58, 1989.
Google Scholar
Infrastruktura transportowa a rozwój gospodarczy regionów, Konferencja Świnoujście, 2002 r.
Google Scholar
Katalog typowych konstrukcji nawierzchni sztywnych, IBDiM, Warszawa 2001.
Google Scholar
Khaddour N., Badania stabilności i wytrzymałości próbek z mieszanki destruktu asfaltowego z zaprawą cementowo-piaskową pobranych z ul. Piłsudskiego i ul. Północnej w Lublinie (opracowanie na zlecenie LPRD S.A., konsultacja prof. J. Kukiełka), Lublin 10’1997.
Google Scholar
Khaddour N., Badania stabilności i wytrzymałości próbek z mieszanki destruktu asfaltowego z zaprawą cementowo-piaskową pobranych z ul.: Smorawińskiego, Zamojskiej, Placu Bychawskiego i skrzyżowania ul. Smorawińskiego i Spółdzielczości Pracy w Lublinie, (opracowanie na zlecenie LPRD S.A., konsultacja prof. J. Kukiełka), Lublin 09’1998.
Google Scholar
Kukiełka J., Chałabis J., Lubelskie doświadczenia nad zastosowaniem betonów asfaltowo cementowych w podbudowach i warstwach wiążących nawierzchni przystanków autobusowych, Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe, V Międzynarodowa Konferencja, Kielce 11-12 maj 1999, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Warszawa 1999.
Google Scholar
Kukiełka J., Recykling nawierzchni asfaltowych na zimno z dodatkiem cementu, Drogownictwo 2/2003.
Google Scholar
Luszawski S., Wojdanowicz S., Nowoczesne nawierzchnie bitumiczne, WKiŁ, W-wa 1977.
Google Scholar
Mechowski T., Sybilski D., Zawadzki J., Konstrukcja nawierzchni z podbudową z mieszanki mineraln-cementowo-emulsyjnej (MCE), V Międzynarodowa Konferencja „Trwałe i bezpieczne nawierzchnie drogowe”, Kielce 1999 r.
Google Scholar
Misztal Z., Analiza udziału w ruchu drogowym pojazdów o ponadnormatywnych obciążeniach, Diagnoza stanu sieci drogowej polskiej części Euroregionu Bug na tle ruchu drogowego, Euroregion Bug t.5, Norbertinum, Lublin 1997 r.
Google Scholar
Piber H., Den Spurrinnen auf der Spur, Die Asphaltstrasse 6/93.
Google Scholar
Rodney Byles, New live for old roads, Raport z kontraktu, Highways - October 1997.
Google Scholar
Rolla S., Badania materiałów i nawierzchni drogowych, WKL, Warszawa 1979.
Google Scholar
Rolla S., Recykling itp., Drogownictwo 12/93.
Google Scholar
Saganowski C., Stan techniczny sieci dróg krajowych, Drogownictwo 9/2000.
Google Scholar
Suwara T., Stan techniczny nawierzchni dróg krajowych w 1999r., Drogownictwo 9/2000.
Google Scholar
Sybilski D., Bańkowski W., Wyznaczenia temperatury równoważnej nawierzchni asfaltowej ze względu na zmęczenie w polskich warunkach klimatycznych, Drogownictwo 6/2004.
Google Scholar
Sybilski D., Jakościowa ocena funkcjonalna asfaltów drogowych, Prace IBDiM nr 4/90.
Google Scholar
Sybilski D., Wpływ rodzaju asfaltu na technologie robót nawierzchniowych i właściwości nawierzchni, Asfalty polskie i zagraniczne, Drogownictwo 9/90.
Google Scholar
Szydło A., Nawierzchnie drogowe z betonu cementowego, Polski Cement, Kraków 2004.
Google Scholar
Egli U., Ressourceneffizienz im Straβenrecycling, Strassenbau 2/99.
Google Scholar
Youder E., Principles of pavement design, N. York, 1975.
DOI: https://doi.org/10.1002/9780470172919
Google Scholar
Zawadzki J., Matras J., Mechowski T., Sybilski D., Warunki techniczne wykonania warstw podbudowy z mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej (MMCE), Zeszyt I IBDiM nr 61/1999r.
Google Scholar
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.