Ocena autentyczności dziedzictwa: Ramy ilościowe
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Nr 23 (2025)
-
Alternatywne postrzeganie autentyczności
Przypadek Park Hill, SheffieldNigel Walter1-19 -
Zrozumienie wyzwań związanych z ochroną dziedzictwa na Tajwanie: Tradycyjne chińskie myślenie w klasycznych tekstach
Chih-Wen Lan21-32
-
Ocena autentyczności dziedzictwa: Ramy ilościowe
Ayesha Agha Shah, Chandrasekara, Anila Naeem33-60
-
Autentyczność między czystą teorią a praktycznym zastosowaniem – bariera językowa
Adrian Crăciunescu61-82
-
Na rzecz wspólnego działania: Metody efektywnej współpracy władz publicznych i ekspertów niebędących konserwatorami zabytków w ochronie „nowoczesnych” zabytków w Salonikach
Dimitrios Zygomalas83-98
-
Regeneracja miejskich przestrzeni kulturowych
Monisha Jain, Prafulla Parlewar99-119
-
Autentyczne czy nie? Refleksje historyka sztuki na temat rekonstrukcji zamków we współczesnej Polsce
Lukasz Mikolaj Sadowski121-130
-
Autentyczność w skali S, M, L, XL w Salonikach
Sotiria Alexiadou131-144
-
Podstawy teorii konserwacji jako warunek wstępny jej zastosowania
W kwestii empirycznej wiedzy na temat praktyk konserwacyjnychVít Jesenský145-156 -
Zmiany statusu autentyzmu w analizie wartościowania zabytków
Karolina Zimna-Kawecka157-177
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Autentyczność od dawna uważana jest za podstawowe kryterium wartościowania dziedzictwa. Podczas gdy Karta Wenecka stanowi paradygmat dla międzynarodowych polityk konserwatorskich mających na celu ogólną ochronę dziedzictwa, Dokument z Nara rozwija go, podkreślając znaczenie autentyczności w odniesieniu do kwestii kontekstowych. Jednak w obu ramach ocena autentyczności pozostaje kwestią jakościową.
W rzeczywistości obecne praktyki ujawniają, że nie istnieją ilościowe systemy oceny, które mogłyby zapewnić wymierne wskaźniki do oceny poziomu autentyczności dziedzictwa z obiektywizmem kontekstowym. Autor, w ramach badań doktoranckich, opracował ramy określane jako Quantitative Architecture Authenticity Metrix (QAAM) służące do oceny autentyczności budynków należących do dziedzictwa. Metoda łączy metrykę ilościową z kontekstem kulturowym, aby uchwycić zarówno wartości materialne, jak i niematerialne. Niniejszy dokument analizuje możliwość ilościowej oceny autentyczności dziedzictwa poprzez zastosowanie tej struktury. Badanie ocenia zdolność ramy do oceny i ilościowego określenia autentyczności poprzez pilotażowe testowanie wybranych budynków dziedzictwa z różnych kontekstów. Wyniki pokazują skuteczność ram w ilościowej ocenie różnych aspektów autentyczności dziedzictwa. Dostarczają również dowodów na stosowność i ważność ram oceny autentyczności dziedzictwa.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
References:
Apaydin, V. (Ed.). (2020). Critical Perspectives on Cultural Memory and Heritage. Construction, Transformation and Destruction. UCL Press. https://doi.org/10.14324/111.9781787354845.
Ashworth, G. J. (2011). The heritage: Theories, debates, and politics. Routledge.
Avrami, E., & Mason, R. (2019). Values and heritage conservation: A critical approach. Routledge.
Van Balen, K. (2008). Experimenting with the ‘NARA-grid’, an evaluation scheme based on the Nara Document on Authenticity. APT Bulletin.
Bandarin, F., & Van Oers, R. (2012). The historic urban landscape: Managing heritage in an urban century. Wiley-Blackwell.
Camagni, R., Capello, R., & Caragliu, A. (2020). Measuring heritage: Methods and tools for urban conservation. Journal of Urban Planning and Development, 146(1), 03119001. https://doi.org/10.1061/(ASCE)UP.1943-5444.0000522.
Cohen, E., & Cohen, S. A. (2012). Authentication: Hot and cool. Annals of Tourism Research, 39(3), 1295–1314. https://doi.org/10.1016/j.annals.2012.03.004.
DeSilvey, C. (2017). Curated Decay. Heritage beyond Saving. University of Minnesota Press.
Fredheim, L. H., & Khalaf, M. (2016). The significance of values: Heritage value typologies re-examined. International Journal of Heritage Studies, 22(6), 466–481. https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1171247.
González Martínez, A. (2017). Contextual objectivity in heritage conservation: A tool for inclusive narratives. International Journal of Heritage Studies, 23(5), 425–437. https://doi.org/10.1080/13527258.2016.1277772.
Guba, E. G., Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research, [in:] N. K. Denzin, Y. S. Lincoln (Eds.), The Handbook of Qualitative Research. SAGE.
Heidegger, M. (1927). Being and time (J. Macquarrie & E. Robinson, Trans.). Blackwell.
Huang, B., Liu, L., Lyu, S., & Li, Z. (2024). Evaluation of the protection of historical buildings in universities based on RCM-AHP-FCE. Buildings, 14(7), 2078. https://doi.org/10.3390/buildings14072078.
ICOMOS China. (2015). Principles for the conservation of heritage sites in China. https://openarchive.icomos.org/id/eprint/1650/.
ICOMOS (2013). Values and Authenticity: Charter and Doctrinal Texts.
ICOMOS. (1931). The Athens Charter for the Restoration of Historic Monuments. https://www.icomos.org/en/167-the-athens-charter-for-the-restoration-of-historic-monuments.
ICOMOS. (1964). The Venice Charter: International Charter for the Conservation and Restoration of Monuments and Sites. https://www.icomos.org/charters/venice_e.pdf.
ICOMOS. (1994). The Nara Document on Authenticity. https://www.icomos.org/charters/nara-e.pdf.
ICOMOS. (2011) Guidance on heritage impact assessments for Cultural World Heritage Properties. https://openarchive.icomos.org/id/eprint/266/1/Guidance_on_heritage_impact_assessments.pdf.
ICOMOS Australia. (1999). The Burra Charter: The Australia ICOMOS Charter for Places of Cultural Significance. https://australia.icomos.org/publications/charters/.
Jokilehto, J. (2006). A history of architectural conservation (2nd ed.). Routledge.
Kermani, M. (2020). Heritage conservation in rapidly urbanizing contexts: A South Asian perspective. Journal of Urban Cultural Studies, 7(2), 189–208. https://doi.org/10.1386/jucs_00025_1.
Kuruppu, T., & Wijesuriya, G. (1992). Community participation in heritage conservation: Experiences from South Asia. International Journal of Heritage Studies, 1(1), 45–57.
Labadi, S. (2010). Preserving cultural heritage for social inclusion: The role of the UNESCO World Heritage Convention. International Journal of Heritage Studies, 16(6), 405–422. https://doi.org/10.1080/13527258.2010.505104.
McClelland, A., Jones, S., & Tully, G. (2019). Heritage and community engagement: Collaboration or contestation? Manchester University Press.
Merleau-Ponty, M. (1962). Phenomenology of perception (C. Smith, Trans.). Routledge.
Pye, E. (2001). The history and ethics of conservation. In E. Pye (Ed.), Caring for the past: Issues in conservation for archaeology and museums (pp. 1–18). James & James.
Schultz, J. (1980). Place and identity: Interpretations of locality in heritage contexts. Heritage Press.
Smith, L. (2006). Uses of heritage. Routledge.
Throsby, D. (2012). Heritage economics: A conceptual framework. In G. Licciardi & R. Amirtahmasebi (Eds.), The economics of uniqueness: Investing in historic city cores and cultural heritage assets for sustainable development (pp. 45–74). World Bank.
Tuan, Y. F. (1974). Topophilia: A study of environmental perception, attitudes, and values. Prentice-Hall.
Ulukan, M., & Arslan, H. (2012). Developing a new authenticity rating system on architectural conservation. The Sustainable City, 155, 1235–1244. https://doi.org/10.2495/SC121031.
Winter, T. (2014). Heritage conservation futures in an age of shifting global power. Journal of Social Archaeology 14(3). https://doi.org/10.1177/1469605314532749.
UNESCO (2011). Recommendation on the Historic Urban Landscape. UNESCO.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 315
Chandrasekara - University of Moratuwa
Department of Architecture
Senior Lecturer

