Ecological Education for Sustainable Development – Theory and Practise
Agnieszka Hłobił
Politechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin (Poland)
Abstract
Knowledge is the basis of shaping new social awareness that includes ecological and sustainable development awareness. Acquiring, processing and using knowledge in different undertakings is at the core of all actions performed by any human being. There is a necessity of constant education of children, young people and adults. The actions should be conducted by appropriately prepared teachers and be included in a well prepared system of schools and non-governmental organizations working together. One should emphasize that the goals of ecological education can be achieved only if it covers all aspects of formal and informal education. And above all it should have interdisciplinary and intergenerational character.
Keywords:
ecological education, sustainable development, ecological awareness, ecological-friendly upbringingReferences
BORYS T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, s. 59-70.
Google Scholar
CICHY D, BUCHCIC E., Dylematy edukacji środowiskowej, w: Konflikty społeczno-ekologiczne. Edukacja ekologiczna i chrześcijaństwo, red. Czartoszewski J.W., Verbinum, Warszawa 2003, tom 5, s. 125.
Google Scholar
CICHY D., Świadomość i edukacja ekologiczna młodzieży szkolnej. w: Świadomość i edukacja ekologiczna, red. Dołęga J.M, Sander J., Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998, s. 9-10.
Google Scholar
Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego Rozwoju (2005-2014), http://www.unic.un.org.pl/index.php [29.10.2009].
Google Scholar
DENEK K., O nowy kształt edukacji. Akapit, Toruń 1998.
Google Scholar
DOMKA L., Kryzys środowiska a edukacja dla rozwoju, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.
Google Scholar
DUBEL K., Edukacja środowiskowa jednym z czynników warunkujących rozwój zrównoważony. w: Przyroda i człowiek: edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, red. Dubel K., Opolskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Pokrzywna 1995, s. 133.
Google Scholar
GAJUŚ-LANKAMER E, WÓJCIK A., Wybrane problemy kształcenia studentów pedagogiki w ramach przedmiotu edukacja ekologiczna, w: Edukacja Środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej, red. Cichy D., Zeszyty Naukowe PAN, Warszawa 2002, s. 67-68.
Google Scholar
GAWOR L., 2006, Wizja nowej wspólnoty ludzkiej w idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 59-66.
Google Scholar
HULL Z., 2007, Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 49-57.
Google Scholar
INGARDEN R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
Google Scholar
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, nr 1, s. 142.
Google Scholar
KOSTECKA J., 2009, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 2, s. 101-106.
Google Scholar
KOZŁOWSKI S., Droga do ekorozwoju, PWN, Warszawa 1994.
Google Scholar
KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 71.
Google Scholar
Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
PAPUZIŃSKI A., Edukacja ekologiczna jako instrument polityki ekologicznej, uwagi na marginesie Narodowej strategii edukacji ekologicznej: Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000, s. 121.
Google Scholar
PAWŁOWSKI A., Rozwój zrównoważony- idea, filozofia, praktyka. Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, vol.51, Lublin 2008.
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, (Dz.U. nr 210/2003, poz. 2041), (Dz.U. nr 157/2007, poz. 1100).
Google Scholar
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. (Dz.U. nr 4/2009, poz. 17).
Google Scholar
Polityka ekologiczna państwa na lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
Google Scholar
Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Narodowa strategia edukacji ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
Google Scholar
SANCHĒZ A., 2008, Perspectives and Problems in Sustainable Development, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 21-23.
Google Scholar
SKOLIMOWSKI H, GÓRECKI J. K., Zielone oko kosmosu, Atla 2, Wrocław 2003.
Google Scholar
SZTUMSKI W., 2006, Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 73-76
Google Scholar
TYBURSKI W., Komponenty kultury ekologicznej, w: Podstawy kultury ekologicznej, red. Dołęga J.M., Zeszyty Naukowe Komitetu Człowiek i Środowisko przy Prezydium PAN, Warszawa 2002, vol. 32, s. 22.
Google Scholar
Authors
Agnieszka HłobiłPolitechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin Poland
Statistics
Abstract views: 13PDF downloads: 3
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.