Ecological Education for Sustainable Development – Theory and Practise

Agnieszka Hłobił


Politechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin (Poland)


Abstract

Knowledge is the basis of shaping new social awareness that includes ecological and sustainable development awareness. Acquiring, processing and using knowledge in different undertakings is at the core of all actions performed by any human being. There is a necessity of constant education of children, young people and adults. The actions should be conducted by appropriately prepared teachers and be included in a well prepared system of schools and non-governmental organizations working together. One should emphasize that the goals of ecological education can be achieved only if it covers all aspects of formal and informal education. And above all it should have interdisciplinary and intergenerational character.


Keywords:

ecological education, sustainable development, ecological awareness, ecological-friendly upbringing

BORYS T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, s. 59-70.
  Google Scholar

CICHY D, BUCHCIC E., Dylematy edukacji środowiskowej, w: Konflikty społeczno-ekologiczne. Edukacja ekologiczna i chrześcijaństwo, red. Czartoszewski J.W., Verbinum, Warszawa 2003, tom 5, s. 125.
  Google Scholar

CICHY D., Świadomość i edukacja ekologiczna młodzieży szkolnej. w: Świadomość i edukacja ekologiczna, red. Dołęga J.M, Sander J., Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998, s. 9-10.
  Google Scholar

Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego Rozwoju (2005-2014), http://www.unic.un.org.pl/index.php [29.10.2009].
  Google Scholar

DENEK K., O nowy kształt edukacji. Akapit, Toruń 1998.
  Google Scholar

DOMKA L., Kryzys środowiska a edukacja dla rozwoju, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.
  Google Scholar

DUBEL K., Edukacja środowiskowa jednym z czynników warunkujących rozwój zrównoważony. w: Przyroda i człowiek: edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, red. Dubel K., Opolskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Pokrzywna 1995, s. 133.
  Google Scholar

GAJUŚ-LANKAMER E, WÓJCIK A., Wybrane problemy kształcenia studentów pedagogiki w ramach przedmiotu edukacja ekologiczna, w: Edukacja Środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej, red. Cichy D., Zeszyty Naukowe PAN, Warszawa 2002, s. 67-68.
  Google Scholar

GAWOR L., 2006, Wizja nowej wspólnoty ludzkiej w idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 59-66.
  Google Scholar

HULL Z., 2007, Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 49-57.
  Google Scholar

INGARDEN R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
  Google Scholar

JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, nr 1, s. 142.
  Google Scholar

KOSTECKA J., 2009, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 2, s. 101-106.
  Google Scholar

KOZŁOWSKI S., Droga do ekorozwoju, PWN, Warszawa 1994.
  Google Scholar

KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 71.
  Google Scholar

Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

PAPUZIŃSKI A., Edukacja ekologiczna jako instrument polityki ekologicznej, uwagi na marginesie Narodowej strategii edukacji ekologicznej: Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000, s. 121.
  Google Scholar

PAWŁOWSKI A., Rozwój zrównoważony- idea, filozofia, praktyka. Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, vol.51, Lublin 2008.
  Google Scholar

Podstawa programowa kształcenia ogólnego, (Dz.U. nr 210/2003, poz. 2041), (Dz.U. nr 157/2007, poz. 1100).
  Google Scholar

Podstawa programowa kształcenia ogólnego. (Dz.U. nr 4/2009, poz. 17).
  Google Scholar

Polityka ekologiczna państwa na lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
  Google Scholar

Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Narodowa strategia edukacji ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
  Google Scholar

SANCHĒZ A., 2008, Perspectives and Problems in Sustainable Development, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 21-23.
  Google Scholar

SKOLIMOWSKI H, GÓRECKI J. K., Zielone oko kosmosu, Atla 2, Wrocław 2003.
  Google Scholar

SZTUMSKI W., 2006, Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 73-76
  Google Scholar

TYBURSKI W., Komponenty kultury ekologicznej, w: Podstawy kultury ekologicznej, red. Dołęga J.M., Zeszyty Naukowe Komitetu Człowiek i Środowisko przy Prezydium PAN, Warszawa 2002, vol. 32, s. 22.
  Google Scholar


Published
2010-07-01

Cited by

Hłobił, A. (2010). Ecological Education for Sustainable Development – Theory and Practise. Problemy Ekorozwoju, 5(2), 87–94. Retrieved from https://ph.pollub.pl/index.php/preko/article/view/4749

Authors

Agnieszka Hłobił 

Politechnika Koszalińska, ul. O. Lange 27b/9, 75-433 Koszalin Poland

Statistics

Abstract views: 13
PDF downloads: 3