Ecological Education for Sustainable Development – Theory and Practise
Article Sidebar
Open full text
Issue Vol. 5 No. 2 (2010)
-
Is Development of Nowadays World Sustainable?
Lucjan Pawłowski9-12
-
Global Warming: The Origin and Nature of the Alleged Scientific Consensus
Richard S. Lindzen13-28
-
Triple Bottom Line Approach to Individual and Global Sustainability
G. Venkatesh29-37
-
Socio-Economic Aspects of Sustainable Development on Global and Local Level
Arkadiusz Tuziak39-49
-
Methodology and Key Issues of ISSP Environment Research Project from Sustainable Development Perspective
Paweł Rydzewski51-60
-
The Ecology of Silence as an Element of Systemic Sozology Which Enriches the Conception of the Sustainable Development
Wiesław Sztumski61-68
-
Philosophy of Sustainable Development – Preliminaries
Leszek Gawor69-76
-
Environmental Competitiveness of Regions – Attempt of Conceptualization
Armand Kasztelan77-86
-
Ecological Education for Sustainable Development – Theory and Practise
Agnieszka Hłobił87-94
-
Needs and Conditions of Education for Sustainable Development in Poland
Małgorzata Grodzińska-Jurczak, Ewa Gajuś-Lankamer, Anna Wójcik, Agata Pietrzyk95-106
-
Polish Society Facing Idea and Principles of Sustainable Development
Artur Bołtromiuk107-116
-
Contemporary Conditions of Socio-economic Development (Synthetics Approach)
Barbara Piontek117-124
-
Recycling of Construction Waste in Terms of Sustainable Building
Janusz Adamczyk, Robert Dylewski125-131
-
Information, Vatican: Current Crisis Calls for World Financial Reorganisation
Vatican Information Service133-134
-
Book Review: B. Latour, Polityka Natury, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2009
Zdzisława Piątek135-139
-
Book Review: W. Bojarski, Gospodarka i Państwo dla Społeczeństwa, Warszawa 2009
Lesław Michnowski140-148
-
Letter to the Editorial Office: Can Gene-centred View Demote Man?
Zdzisława Piątek149-154
-
Letter to the Editorial Office: Eco-efficiency for Sustainability: the Challenge Investigated at the 3rd Eco-Efficiency Conference, 9-11 June 2010
Gjalt Huppes, Masanobu Ishikawa155-156
-
Letter to the Editorial Office: A Revolution of the Middle… and the Pursuit of Happiness: Information About the Book
John Ikerd156-157
-
Letter to the Editorial Board: Sustainable Development Viewed Through Student Fieldwork, Focusing on Environmental and Socio-economic Issues: A Case Study from Scotland
Kevin R. Butt, Joanna Kostecka157-159
-
Communiques on Activities of the State Environmental Council of Poland
Tomasz Winnicki163-172
Archives
-
Vol. 7 No. 2
2012-07-02 14
-
Vol. 7 No. 1
2012-01-02 12
-
Vol. 6 No. 2
2011-07-01 19
-
Vol. 6 No. 1
2011-01-03 18
-
Vol. 5 No. 2
2010-07-01 21
-
Vol. 5 No. 1
2010-01-04 16
-
Vol. 4 No. 2
2009-07-01 19
-
Vol. 4 No. 1
2009-01-05 22
-
Vol. 3 No. 2
2008-07-01 19
-
Vol. 3 No. 1
2008-01-02 12
Main Article Content
Authors
Abstract
Knowledge is the basis of shaping new social awareness that includes ecological and sustainable development awareness. Acquiring, processing and using knowledge in different undertakings is at the core of all actions performed by any human being. There is a necessity of constant education of children, young people and adults. The actions should be conducted by appropriately prepared teachers and be included in a well prepared system of schools and non-governmental organizations working together. One should emphasize that the goals of ecological education can be achieved only if it covers all aspects of formal and informal education. And above all it should have interdisciplinary and intergenerational character.
Keywords:
References
BORYS T., 2010, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – polskie wyzwania, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 5, no 1, s. 59-70.
CICHY D, BUCHCIC E., Dylematy edukacji środowiskowej, w: Konflikty społeczno-ekologiczne. Edukacja ekologiczna i chrześcijaństwo, red. Czartoszewski J.W., Verbinum, Warszawa 2003, tom 5, s. 125.
CICHY D., Świadomość i edukacja ekologiczna młodzieży szkolnej. w: Świadomość i edukacja ekologiczna, red. Dołęga J.M, Sander J., Wydawnictwo Akademii Teologii Katolickiej, Warszawa 1998, s. 9-10.
Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego Rozwoju (2005-2014), http://www.unic.un.org.pl/index.php [29.10.2009].
DENEK K., O nowy kształt edukacji. Akapit, Toruń 1998.
DOMKA L., Kryzys środowiska a edukacja dla rozwoju, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1996.
DUBEL K., Edukacja środowiskowa jednym z czynników warunkujących rozwój zrównoważony. w: Przyroda i człowiek: edukacja ekologiczna wobec współczesności i wyzwań przyszłości, red. Dubel K., Opolskie Centrum Edukacji Ekologicznej, Pokrzywna 1995, s. 133.
GAJUŚ-LANKAMER E, WÓJCIK A., Wybrane problemy kształcenia studentów pedagogiki w ramach przedmiotu edukacja ekologiczna, w: Edukacja Środowiskowa. Założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej, red. Cichy D., Zeszyty Naukowe PAN, Warszawa 2002, s. 67-68.
GAWOR L., 2006, Wizja nowej wspólnoty ludzkiej w idei zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 59-66.
HULL Z., 2007, Czy idea sustainable development ukazuje nową wizję rozwoju cywilizacyjnego?, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 2, no 1, s. 49-57.
INGARDEN R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2001, Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju, w: Ekonomia i Środowisko, nr 1, s. 142.
KOSTECKA J., 2009, Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 4, no 2, s. 101-106.
KOZŁOWSKI S., Droga do ekorozwoju, PWN, Warszawa 1994.
KUZIOR A., 2006, Człowiek jako racjonalny podmiot działań w świetle założeń koncepcji zrównoważonego rozwoju, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 71.
Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
PAPUZIŃSKI A., Edukacja ekologiczna jako instrument polityki ekologicznej, uwagi na marginesie Narodowej strategii edukacji ekologicznej: Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, w: Polityka ekologiczna III Rzeczypospolitej, red. Papuziński A., Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2000, s. 121.
PAWŁOWSKI A., Rozwój zrównoważony- idea, filozofia, praktyka. Monografie Komitetu Inżynierii Środowiska PAN, vol.51, Lublin 2008.
Podstawa programowa kształcenia ogólnego, (Dz.U. nr 210/2003, poz. 2041), (Dz.U. nr 157/2007, poz. 1100).
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. (Dz.U. nr 4/2009, poz. 17).
Polityka ekologiczna państwa na lata 2009-2012 z perspektywą do roku 2016, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2008.
Przez edukację do zrównoważonego rozwoju, Narodowa strategia edukacji ekologicznej, Ministerstwo Środowiska, Warszawa 2001.
SANCHĒZ A., 2008, Perspectives and Problems in Sustainable Development, w: Problemy Ekorozwoju/Problems of Sustainable Development, vol. 3, no 2, s. 21-23.
SKOLIMOWSKI H, GÓRECKI J. K., Zielone oko kosmosu, Atla 2, Wrocław 2003.
SZTUMSKI W., 2006, Idea zrównoważonego rozwoju a możliwości jej urzeczywistnienia, w: Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sunstainable Development, vol. 1 no 2, s. 73-76
TYBURSKI W., Komponenty kultury ekologicznej, w: Podstawy kultury ekologicznej, red. Dołęga J.M., Zeszyty Naukowe Komitetu Człowiek i Środowisko przy Prezydium PAN, Warszawa 2002, vol. 32, s. 22.
Article Details
Abstract views: 60
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
