Applying universal design principles to improve the websites of a selected university

Tomasz Kamiński


Lublin University of Technology (Poland)

Paweł Kapica


Lublin University of Technology (Poland)

Mariusz Dzieńkowski

m.dzienkowski@pollub.pl
Lublin University of Technology

Abstract

The purpose of the study was to analyze the website of a selected university in terms of usability and accessibility of user interfaces with particular attention to the guidelines of the Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) standard. After taking into account all the guidelines, an improved version of the site was created that was free of the diagnosed errors and incompatibilities. Both sites were surveyed using the questionnaire method with the LUT checklist. A survey was also conducted using an eyetracker. Twenty participants took part in this study. The third method of evaluation was to analyze the sites using an automated tool - the WAVE plugin attached to a web browser. The data obtained from the research experiment were analyzed qualitatively and quantitatively. In case of the survey and the WAVE tool, only quantitative analysis was carried out. The results of the analyses carried out using the three methods show unequivocally that the author's website prepared by the authors is clearly better in terms of usability and accessibility than the website of the selected university.


Keywords:

universal design, usability, accessibility, eye tracking, WCAG, WAVE, LUT

Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, http://orka.sejm.gov.pl/proc8.nsf/ustawy/3119_u.htm, [22.08.2022].
  Google Scholar

Norma EN 301 549 V2.1.2, https://www.etsi.org/deliver/etsi_en/301500_301599/301549/02.01.02_60/en_301549v020102p.pdf, [01.09.2022].
  Google Scholar

Dz.U. 2012 poz. 1169, Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20120001169, [01.09.2022].
  Google Scholar

Univeral Designe, http://www.universaldesign.com/about-universal-design.html, [22.08.2022].
  Google Scholar

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1, https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/, [01.09.2022].
  Google Scholar

K. Kałan, D. Karpiuk, M. Dzieńkowski, Usability analysis taking into consideration the aspects of accessibility of selected university websites. Journal of Computer Sciences Institute, 21 (2021) 295-302, https://doi.org/10.35784/jcsi.2725, [01.09.2022].
DOI: https://doi.org/10.35784/jcsi.2725   Google Scholar

K.A. Boothe, M. J. Lohmann, K. A. Donnell, D.D. Hall, Applying the principles of universal design for learning (UDL) in the college classroom, Journal of Special Education Apprenticeship 7/3 (2018), https://eric.ed.gov/?id=EJ1201588, [01.09.2022].
  Google Scholar

A. Buczek, J.Sikorski., Dostępność stron internetowych wybranych instytucji użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnością, Niepełnosprawność, 30 (2018) 281-294, https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.031.9869, [01.09.2022].
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.031.9869   Google Scholar

E. Domagała-Zyśk, Projektowanie uniwersalne w edukacji osób z wadą słuchu, [w] Z problematyki teatrologii i pedagogiki, Wydawnictwo KUL, (2015) 553-568, http://hdl.handle.net/20.500.12153/3081, [01.09.2022].
  Google Scholar

M. Fedorowicz-Kruszewska, M. Jarocki, Dostępność stron WWW polskich bibliotek uniwersyteckich dla osób z niepełnosprawnością wzroku - wyniki badań, Przegląd Biblioteczny, 78/4 (2010) 447-459, https://doi.org/10.36702/pb.416, [01.09.2022].
  Google Scholar

A. Szewczyk, Seniorzy i osoby niepełnosprawne w społeczeństwie informacyjnym. Dostępność stron internetowych, Studia Informatica Pomerania 2/44 (2017) 43-61, http://dx.doi.org/10.18276/si.2017.44-05, [01.09.2022].
DOI: https://doi.org/10.18276/si.2017.44-05   Google Scholar

D. Bednarczyk, Podstawowe reguły dostępności serwisów internetowych dla niepełnosprawnych użytkowników, Biuletyn EBIB 5/132 (2012) 1-9.
  Google Scholar

A. Królak, Ocena wybranych platform do e-Learningu pod względem dostępności dla osób z niepełnosprawnościami i zgodności z zasadami projektowania uniwersalnego, Ekonomia – Wroclaw Economic Review, 23/1 (2017) 45-58, https://doi.org/10.19195/2084-4093.23.1.5, [01.09.2022].
DOI: https://doi.org/10.19195/2084-4093.23.1.5   Google Scholar

Gazepoint, https://www.gazept.com/product/gp3hd/, [01.09.2022].
  Google Scholar

iMotions, https://imotions.com/, [25.08.2022].
  Google Scholar

M. Miłosz, Ergonomia systemów informatycznych, Politechnika Lubelska, 2014.
  Google Scholar

Download


Published
2022-12-30

Cited by

Kamiński, T., Kapica, P., & Dzieńkowski, M. (2022). Applying universal design principles to improve the websites of a selected university. Journal of Computer Sciences Institute, 25, 401–408. https://doi.org/10.35784/jcsi.3059

Authors

Tomasz Kamiński 

Lublin University of Technology Poland

Authors

Paweł Kapica 

Lublin University of Technology Poland

Authors

Mariusz Dzieńkowski 
m.dzienkowski@pollub.pl
Lublin University of Technology

Statistics

Abstract views: 129
PDF downloads: 150