A study of the user experience while working with mobile applications cooperating with sports bands
Szymon Czopek
Lublin University of Technology (Poland)
Mariusz Dzieńkowski
m.dzienkowski@pollub.plLublin University of Technology
https://orcid.org/0000-0002-1932-297X
Abstract
The article analyses user experience while using two mobile applications, FitPro and Zepp Life that work with sports bands designed to monitor physical activity. As part of the study, the users were asked to perform tasks during which they used each app’s features. During the same research scenario, first on the first application and then on the second application, the user’s eye activity was recorded by means of the eyetracker. Then, each participant took part in a survey. Task completion time, eye-tracking indicators (the number of fixations, fixation duration, the number of blinks), users’ evaluation and the level of diagnosed errors were used for comparative analysis. All the results confirmed that the FitPro application, despite containing fewer features, was more intuitive, easier to use, more efficient, had a clear interface and, as a result, was better rated by the users.
Keywords:
user experience study, mobile application, sports band, eye trackingReferences
P. Perea, P. Giner, UX Design. Projektowanie aplikacji dla urządzeń mobilnych, Helion, Gliwice, 2019.
Google Scholar
J. Nielsen, R. Budiu, Funkcjonalność aplikacji mobilnych. Nowoczesne standardy UX i UI, Helion, Gliwice, 2013.
Google Scholar
M. Borys, M. Plechawska-Wójcik, Badanie użyteczności oraz dostępności interfejsu w aplikacjach mobilnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Nierówn-ości społeczne a wzrost gospodarczy 35 (2013) 63-78.
Google Scholar
M. Oczoś, Projektowanie aplikacji mobilnych z wyko-rzystaniem preferencji użytkownika, praca magisterska, 2022.
Google Scholar
P. Łania, M. Pasławska, Wpływ mobilnych aplikacji sportowych na zainteresowanie aktywnością fizyczną wśród dorosłych Polaków. Zeszyty Naukowe. Turystyka i Rekreacja 2(16) (2015) 203-213.
DOI: https://doi.org/10.5604/01.3001.0008.2394
Google Scholar
S. Ambler, User Interface Design: Tips and Techniques, Cambridge University Press, Toronto, 2000.
Google Scholar
A. Bojko, Eye tracking the user experience: A practical guide to research, Rosenfeld Media, Brooklyn, NY, 2013.
Google Scholar
J.T. Park, H.S. Hwang, I.Y. Moon, Study of Wearable Smart Band for a User Motion Recognition System, In-ternational Journal of Smart Home 8(5) (2014) 33-44, https://doi.org/10.14257/ijsh.2014.8.5.04.
DOI: https://doi.org/10.14257/ijsh.2014.8.5.04
Google Scholar
Pupil Labs, Pupil Invisible. Technical Specs & Perfor-mance, https://pupil-labs.com/products/invisible/tech-specs/, [20.06.2023].
Google Scholar
A. Stolińska, M. Andrzejewska, Metodologiczne aspekty stosowania techniki eye trackingowej w badaniach edu-kacyjnych, Przegląd Badań Edukacyjnych 24 (2017) 259-276, http://dx.doi.org/10.12775/PBE.2017.015.
DOI: https://doi.org/10.12775/PBE.2017.015
Google Scholar
A. Andrychowicz-Trojanowska, Parametry okoruchowe ucznia szybko czytającego, Applied Linguistics Papers 25(3) (2018) 89-105.
DOI: https://doi.org/10.32612/uw.25449354.2018.3.pp.89-105
Google Scholar
Authors
Szymon CzopekLublin University of Technology Poland
Authors
Mariusz Dzieńkowskim.dzienkowski@pollub.pl
Lublin University of Technology
https://orcid.org/0000-0002-1932-297X
Statistics
Abstract views: 101PDF downloads: 149
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.