Physical space of school – contemporary design indeas
Wojciech Kocki
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
Jacek Bogucki
Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa (Poland)
Bartłomiej Kwiatkowski
Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
Abstract
Contemporary design ideas of school buildings have dramatically changed since eighties. Including a function and searching for added value which is not strictly related with function of school but being an excuse for staying in the space of building and using it individually according to needs. Great value for design process have an environmental psychology which search for way of developing a space and its interaction with people.
Keywords:
school, design, environmental psychology, physical spaceReferences
Bać A., 2003. Wybrane zagadnienia projektowania szkół na przykładzie realizacji Wiedeńskich lat 90 XX wieku.
Google Scholar
Bańka A., 2002. Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa, Wyd. Nauk. „Scholar”, str. 19.
Google Scholar
Barrett P., Zhang Y., 2009. Optimal learning spaces, design implications for primary schools, SCRI Research Report.
Google Scholar
Barrett P., Zhang Y., Moffat J., Kobbacy K., 2012. A holistic, multi – level analysis identyfying the impact of classroom design on pupils’ learning, University of Salford.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2012.09.016
Google Scholar
Borowik J., 2010. COLLOQUIUM Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW. Nr 2, ss. 85−94.
Google Scholar
Cichy D., Strumińska-Doktór A., 2010. Poradnik do oceny procesu nauczania-uczenia się w szkole podstawowej. Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, str. 6.
Google Scholar
Gehl J., 2013. Życie między budynkami, Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, str. 121.
Google Scholar
Gifford, R., 2007. Environmental Psychology: Principles and Practice. Colville, Optimal Books.
Google Scholar
Izdebska J., 1978. Czas wolny dzieci i młodzieży. [w:] Przecławski K. (Red.): Czas wolny dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa, WSiP, s.23.
Google Scholar
Matyjas B., 2003. Czas wolny [w:] Różycka E. (Red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, A-F. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, ss. 561−562.
Google Scholar
Nair P., Fielding R., 2005. The language of school design, National Clearinghouse for Educational Facilities and The Knowledge Works Foundation.
Google Scholar
Nalaskowski A., 2013. Szkolne gry przestrzenne. Meritum, Nr 1 (28), ss. 5−11.
Google Scholar
OECD, 2006. 21st Century Learning Environment. Wyd. OECD.
Google Scholar
Okoń W., 1984. Słownik Pedagogiczny, Warszawa, PWN, s. 295.
Google Scholar
Pabich M., 2013. Mario Botta. Nikt nie rodzi się architektem, Wyd. Politechniki Łodzkiej.
Google Scholar
Skorodzień A., 2013. Małe dziecko w przestrzeni szkolnej. Meritum, Nr 1 (28), ss. 34 35.
Google Scholar
Toffler A., 2000. Szok przyszłości. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka, s. 402−403.
Google Scholar
Authors
Wojciech KockiKatedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
Authors
Jacek BoguckiWarszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa Poland
Authors
Bartłomiej KwiatkowskiKatedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
Statistics
Abstract views: 300PDF downloads: 269