Physical space of school – contemporary design indeas

Wojciech Kocki


Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)

Jacek Bogucki


Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa (Poland)

Bartłomiej Kwiatkowski


Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)

Abstract

Contemporary design ideas of school buildings have dramatically changed since eighties. Including a function and searching for added value which is not strictly related with function of school but being an excuse for staying in the space of building and using it individually according to needs. Great value for design process have an environmental psychology which search for way of developing a space and its interaction with people.


Keywords:

school, design, environmental psychology, physical space

Bać A., 2003. Wybrane zagadnienia projektowania szkół na przykładzie realizacji Wiedeńskich lat 90 XX wieku.
  Google Scholar

Bańka A., 2002. Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa, Wyd. Nauk. „Scholar”, str. 19.
  Google Scholar

Barrett P., Zhang Y., 2009. Optimal learning spaces, design implications for primary schools, SCRI Research Report.
  Google Scholar

Barrett P., Zhang Y., Moffat J., Kobbacy K., 2012. A holistic, multi – level analysis identyfying the impact of classroom design on pupils’ learning, University of Salford.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2012.09.016   Google Scholar

Borowik J., 2010. COLLOQUIUM Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych AMW. Nr 2, ss. 85−94.
  Google Scholar

Cichy D., Strumińska-Doktór A., 2010. Poradnik do oceny procesu nauczania-uczenia się w szkole podstawowej. Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna, str. 6.
  Google Scholar

Gehl J., 2013. Życie między budynkami, Użytkowanie przestrzeni publicznych, RAM, str. 121.
  Google Scholar

Gifford, R., 2007. Environmental Psychology: Principles and Practice. Colville, Optimal Books.
  Google Scholar

Izdebska J., 1978. Czas wolny dzieci i młodzieży. [w:] Przecławski K. (Red.): Czas wolny dzieci i młodzieży w Polsce. Warszawa, WSiP, s.23.
  Google Scholar

Matyjas B., 2003. Czas wolny [w:] Różycka E. (Red.): Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 1, A-F. Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, ss. 561−562.
  Google Scholar

Nair P., Fielding R., 2005. The language of school design, National Clearinghouse for Educational Facilities and The Knowledge Works Foundation.
  Google Scholar

Nalaskowski A., 2013. Szkolne gry przestrzenne. Meritum, Nr 1 (28), ss. 5−11.
  Google Scholar

OECD, 2006. 21st Century Learning Environment. Wyd. OECD.
  Google Scholar

Okoń W., 1984. Słownik Pedagogiczny, Warszawa, PWN, s. 295.
  Google Scholar

Pabich M., 2013. Mario Botta. Nikt nie rodzi się architektem, Wyd. Politechniki Łodzkiej.
  Google Scholar

Skorodzień A., 2013. Małe dziecko w przestrzeni szkolnej. Meritum, Nr 1 (28), ss. 34 35.
  Google Scholar

Toffler A., 2000. Szok przyszłości. Poznań, Wyd. Zysk i S-ka, s. 402−403.
  Google Scholar


Published
2015-12-30

Cited by

Kocki, W., Bogucki, J., & Kwiatkowski, B. (2015). Physical space of school – contemporary design indeas. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 11(4), 34–41. https://doi.org/10.35784/teka.581

Authors

Wojciech Kocki 

Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland

Authors

Jacek Bogucki 

Warszawska Wyższa Szkoła Humanistyczna im. Bolesława Prusa Poland

Authors

Bartłomiej Kwiatkowski 

Katedra Architektury, Urbanistyki i Planowania Przestrzennego, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland

Statistics

Abstract views: 225
PDF downloads: 213