Citizen’s budget in Katowice and its consequences in spatial development of the city
Karolina Studencka
studencka.karolina@gmail.comFaculty of Architecture; Krakow University of Technology; (Poland)
Abstract
Participatory budgeting, known in the world for decades, arised lately wide application among Polish cities. After four years, since it was introduced in Sopot in 2011 it is high time to give it the second thought and consider how does it reflect the shape to the cities and it’s districts. Based on consultation with citizens of Katowice who put their own ideas on votes since it was established there two years ago, this paper tries to diagnose threats and misconducts among participatory budgeting procedure. Despite all the advantages, in present shape, this procedure can be a couse of urban tissue disintegration. Still I considered it as a fruitful tool of social integration and a great way ti hear from the citizens.
Keywords:
Participatory budgeting, Katowice, public consultation, social diagnose, spatial planningReferences
[2] Miessen M. Koszmar Partycypacji, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2013.
[3] Kraszewski D., Mojkowski K. Budżet Obywatelski w Polsce. Fundacja im. Stefana Batorego, Warszawa 2014.
[4] Górski R. Bez Państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu. Korporacja Ha!Art, Kraków 2007.
[5] Kębłowski W. Budżet Partycypacyjny ewaluacja. Instytut Obywatelski, wwarszawa 2014.
[6] Kębłowski W. Budżet Partycypacyjny krótka instrukcja obsługi. Instytut Obywatelski, Warszawa 2013.
[7] Praca zbiorowa pod redakcją Jaworskiego P. Raport, zawierający wnioski mieszkanek oraz mieszkańców Katowic dotyczące Budżetu Obywatelskiego. Napraw Sobie Miasto, Katowice 2015, dostępny: http://issuu.com/paweozyrysjaworski/docs/raport.
[8] McGuirk J. Radykalne miasta. Przez Amerykę Łacińską w poszukiwaniu nowej Architektury. Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana oraz Fundacja Res Publica im.H. Kraszewskiego, Warszawa 2015, [wydanie oryginalne, Verso, 2014] .
[9] Jałowiecki B., Sekuła E., Smętkowski M., Tucholska A. Warszawa – czyje jest miasto?, Scholar, Warszawa 2009, s. 251 – 258.
[10] Analiza stanu i uwarunkowań prac planistycznych w gminach w 2013 roku. SYNTEZA, Zespół autorski: Śleszyński P. (koordynacja) Komornicki T., Deręgowska A., Zielińska B., Opracowanie wykonane dla Departamentu Polityki Przestrzennej Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju,
Warszawa 2013, dostępna: https://www.igipz.pan.pl/tl_files/igipz/ZGMiL/Aktualno%C5%9Bci/Streszczenie_za_2013.pdf.
[11] Prus B. Sytuacja Planistyczna w Polsce – Studium Porównawcze. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, Nr 2/II/2012, Polska Akademia Nauk, Oddział w Krakowie, s. 123–135 Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi.
[12] Nowakowski M. Sto lat planowania przestrzeni polskich miast (1910 -2010). współpraca Bańskowska B., Oficyna Naukowa, Warszawa 2013, s. 394.
[13] Arnstein S. R. A Ladder od Citizen Participation. JAIP, Vol. 34, No. 4, July 1969, s. 216-224.
[14] Auge M. Nie-miejsca: wprowadzenie do antropologii hipernowoczesnośc. Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2010.
Authors
Karolina Studenckastudencka.karolina@gmail.com
Faculty of Architecture; Krakow University of Technology; Poland
Statistics
Abstract views: 188PDF downloads: 179
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.
Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.