Challenges in the construction industry and teaching civil engineers

Ewa Błazik-Borowa

e.blazik@pollub.pl
Department of Structural Mechanics; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0001-8200-3827

Abstract

This paper discusses problem of the scope of education of civil engineer during intensive development of technology, increased requirements for buildings and the growth of social expectations with regard to people performing independent technical functions. This paper discusses exemplary solutions which decrease energy consumption of buildings, designing and erecting of high buildings taking into account aspect of sustainable development, revitalization technology of monuments, which lost their function due to social transformations, principles of cooperation between the industries and problems of responsibility of civil engineer for teams they are working with.


Keywords:

professional qualifications, engineering problems, modern technologies, the ethics of the civil engineer profession

[1] Lis P. Zapotrzebowanie gospodarki na energię i energochłonność eksploatacyjna budynków. Budownictwo o zoptymalizowanym potencjale energetycznym (2011) 145–163.
[2] Szczechowiak E. Uwarunkowania unijne i polskie w zakresie efektywności energetycznej obiektów i procesów energetycznych. Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja 10 (2007) 27–33.
[3] Cabeza L.F., Navarro L., Barreneche C., de Gracia A., Fernández A.I. Phase-change materials for reducing building cooling needs. Eco-efficient Materials for Mitigating Building Cooling Needs. Design, Properties and Applications (2015) 381–399.
[4] Kenisarin M., Mahkamov K. Passive thermal control in residential buildings using phase change materials. Renewable and Sustainable Energy Reviews 55 (2016) 371–398.
[5] Pisello A.L., Castaldo V.L., Cotana F. Dynamic thermal-energy performance analysis of a prototype building with integrated phase change materials. Energy Procedia 81 (2015) 82 – 88.
[6] Sbar N.L., Podbelski L., Yang H. M., Pease B. Electrochromic dynamic windows for office buildings. International Journal of Sustainable Built Environment 1 (2012) 125–139.
[7] Tavares P.F., Gaspar A.R., Martins A.G., Frontini F. The impact of electrochromic windows on the energy performance of buildings in Mediterranean climates: a case study. Eco-efficient Materials for Mitigating Building Cooling Needs (2015) 499–524.
[8] Pittaluga M. Electrochromic glazing and walls for reducing building cooling needs. Eco-efficient Materials for Mitigating Building Cooling Needs (2015) 473–497.
[9] Gabel J., Carver M., Gerometta M. The Skyscraper Surge Continues in 2015, The “Year of 100 Supertalls”, Tall Buildings in Numbers – 2015: A Tall Building Review. Council on Tall Buildings and Urban Habitat, 9–10.
[10] Ksit B., Waltrowska M. Budynki wysokie zrównoważone ekologicznie. Inżynier budownictwa, http://www.inzynierbudownictwa.pl
[11] Gensler, Gensler Design Update: Shanghai Tower, Gensler Publications, 2010.
[12] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Dz.U. 2002 nr 75 poz. 690.
[13] Orłowski Z., Szklennik N. Zakres modernizacji budynku – jako wynik analizy diagnostycznej obiektu. Civil and Environmental Engineering 2 (2011) 353–360.
[14] Kozicki J. Nowe rozwiązania w modernizacji zabytkowych obiektów pofabrycznych. Mat. konf. „Nowoczesne technologie w budownictwie – wybrane zagadnienia”, 3-4 marca 2016, Łódź.
[15] Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 roku w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla szkolnictwa Wyższego, Dz. U. 253, poz. 1520.
[16] Dokumentacja planu studiów i programu kształcenia, kierunek Budownictwo, studia stacjonarne II stopnia, profil ogólnoakademicki, Wydział Budownictwa i Architektury Politechniki Lubelskiej, czerwiec 2014.
[17] Majchrzak Ł. Zarządzanie procesem inwestycyjnym i życiem obiektu w oparciu o nowoczesne technologie informatyczne. Mat. konf. „Nowoczesne technologie w budownictwie – wybrane zagadnienia”, 3-4 marca 2016, Łódź.
[18] Błazik-Borowa E., Czarnocki K., Dąbrowski A., Hoła B., Misztela A., Obolewicz J., Walusiak-Skorupa J., Smolarz A., Szer J., Szóstak M. Bezpieczeństwo pracy w budownictwie, Wydawnictwo Politechniki Lubelskiej, Lublin 2015.
[19] Whitaker S.M., Graves R.J., James M., McCann P. Safety with access scaffolds: Development of a prototype decision aid based on accident analysis. Journal of Safety Research 34 (2003) 249–261.
[20] Halperin K. M., McCann M. An evaluation of scaffold safety at construction sites. Journal of Safety Research 35 (2004) 141–150.
[21] Depesze: KRD: zadłużenie branży budowlanej sięga blisko 1,35 mld zł, Gazeta Wyborcza, http://wyborcza.pl/1,91446,19711005,krd-zadluzenie-branzy-budowlanej-siega-blisko-1-35-mld-zl.html, 6 marca 2016.

Published
2016-09-01

Cited by

Błazik-Borowa, E. . (2016) “Challenges in the construction industry and teaching civil engineers”, Budownictwo i Architektura, 15(3), pp. 005–019. doi: 10.24358/Bud-Arch_16_153_01.

Authors

Ewa Błazik-Borowa 
e.blazik@pollub.pl
Department of Structural Mechanics; Faculty of Civil Engineering and Architecture; Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0001-8200-3827

Statistics

Abstract views: 201
PDF downloads: 138


License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.

Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.