Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
Open full text
Opracowano quasi-ścisłą teorię modelowania jednowymiarowego (1D), fizycznego i matematycznego, układu most zespolony / nawierzchnia kolejowa podsypko-wa / pociąg szybkobieżny (BTT), przy uwzględnieniu lepkosprężystych zawieszeń pojazdów szynowych na dwuosiowych wózkach jezdnych, nieliniowej sztywności kontaktowej Hertza i jednostronnego kontaktu między zestawami kołowymi a szynami, cech lepkosprężystych i bezwładnościowych mostu, lepko sprężystej nawierzchni kolejowej na moście i poza mostem, płyt przejściowych i losowych nierówności toru. Na podstawie tej teorii opracowano zaawansowane algorytmy komputerowe modelowania numerycznego układów BTT oraz program komputerowy do symulacji drgań pionowych tych układów. W ramach wstępnych badań dynamicznych rozważono most zaprojektowany zgodnie z polskimi normami, o rozpiętości teoretycznej przęsła 15,00 m, oznaczony kodem SCB-15. Most obciążono niemieckim pociągiem szybkobieżnym ICE-3, poruszającym się z prędkością krytyczną (270 km/h) i maksymalną (300 km/h).
EN 1991-2. Eurocode 1: Actions on structures. Part 2: General actions – traffic loads on bridges. 2003.
EN 1990. Eurocode: Basis of structural design. Annex A2: Application for bridges, 2004.
Fryba L. Dynamics of railway bridges. Academia, Praha, 1996. DOI: https://doi.org/10.1680/dorb.34716
Wiriyachai A et al. Bridge impact due to wheel and track irregularities, J Engng Mech Div ASCE 108, 4 (1982) 648 – 666. DOI: https://doi.org/10.1061/JMCEA3.0002851
Lei X., Noda N.-A. Analyses of dynamic response of vehicle and track coupling system with random irregularity of track vertical profile. J. Sound and Vibration 258, 1 (2002) 147 – 165. DOI: https://doi.org/10.1006/jsvi.2002.5107
Lu F. et al. An algorithm to study non-stationary random vibrations of vehicle – bridge system. Computers & Structures 87 (2009) 177 – 185. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compstruc.2008.10.004
Klasztorny M. Dynamika mostów belkowych obciążonych pociągami szybkobieżnymi. WNT, 2005.
Au F.T.K. et al. Impact study of cable stayed railway bridges with random rail irregularities. Engineering Structures 24 (2002) 529 – 541. DOI: https://doi.org/10.1016/S0141-0296(01)00119-5
Song M.K. et al. A new three dimensional finite element analysis model of high-speed train – bridge interactions. Engineering Structures 25 (2003) 1611 – 1626. DOI: https://doi.org/10.1016/S0141-0296(03)00133-0
Podworna M. Vertical vibrations of steel beam bridges induced by trains moving at high speeds. Part 1 – theory. Archives of Civil Engineering 51, 2 (2005) 179-209.
Podworna M. Vertical vibrations of steel beam bridges induced by trains moving at high speeds. Part 2 – numerical analysis. Archives of Civil Engineering, 51, 2 (2005) 211-231.
Podworna M. Determination of the design model for simulating vibrations of steel beam bridges under moving trains. Archives of Civil and Mechanical Engineering 4, 1 (2004) 57-69.
Majka M., Hartnett M. Dynamic response of bridges to moving trains: A study on effects of random track irregularities and bridge skewness. Computers & Structures, 87 (2009) 1233 – 1253. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compstruc.2008.12.004
Podworna M. Dynamics of a bridge beam under a stream of moving elements. Part 1 – Modelling and numerical integration. Structural Engineering and Mechanics 38, 3 (2011) 283-300. DOI: https://doi.org/10.12989/sem.2011.38.3.283
Podworna M. et al. Modelowanie mostów zespolonych obciążonych pociągami szybkobieżnymi z uwzględnieniem losowych nierówności toru, Raport Bad. SPR/8/2013, Inst. Inż. Lądowej PWr, 2013.
Abstract views: 240

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Publikowanie artykułów jest możliwe po podpisaniu zgody na przeniesienie licencji na czasopismo.
