Logistyka inteligentnych portów w Ukrainie: problemy i perspektywy w warunkach zrównoważonego rozwoju

Arsen Muradian


Odessa National Maritime University, Department of Port Operation and Cargo Handling Technology, Mechnikova 34, 65000 Odessa, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-6488-6627

Olexiy Kuzkin

o.kuzkin@meta.ua
Zaporizhzhia Polytechnic National University, Transport Technologies Department, Zhukovsky 64, 69063 Zaporiozhzhia, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-3160-1285

Natalia Remzina


Odessa National Maritime University, Department of Entrepreneurship and Tourism, Mechnikova 34, 65000 Odessa, Ukraine (Ukraina)
https://orcid.org/0000-0002-0838-5166

Abstrakt

Globalna branża logistyczna każdego dnia staje przed nowymi wyzwaniami – zarówno w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę, jak i niestabilnością gospodarczą na światowych rynkach. Pandemia i zakłócenie tradycyjnych łańcuchów dostaw zmusza firmy do zmiany geografii produkcji. Przyspieszona cyfryzacja źródeł utrzymania ludzi i firm przyczynia się do transformacji klasycznej logistyki. Ostatecznie zwyciężają ci gracze, którzy tworzą środowisko dodatkowych usług wspierających dostawy, kształtując w ten sposób odporność na ryzyko. W tym zakresie istnieje potrzeba opracowania teoretycznych i aplikacyjnych aspektów przejścia logistyki portowej do zrównoważonego rozwoju poprzez wprowadzenie technologii inteligentnego portu, które przyczyniają się do osiągnięcia szeregu celów zrównoważonego rozwoju, takich jak: 1: brak ubóstwa, 2: zero głodu, 3: dobre zdrowie i samopoczucie, 8: godziwa praca i wzrost gospodarczy, 9: innowacyjność i infrastruktura przemysłu, 11: zrównoważone miasta i społeczności, 12: odpowiedzialna konsumpcja i produkcja, 13: działania na rzecz klimatu, 14: życie pod wodą, 17: partnerstwa na rzecz zrównoważonego rozwoju. Teoretyczną podstawą badań były prace naukowe uczonych z różnych krajów i okresów z zakresu logistyki, zrównoważonego rozwoju, poszczególne zapisy międzynarodowych dokumentów ramowych, w tym Konferencji ONZ ds. ochrony oraz Deklaracja z Johannesburga w sprawie zrównoważonego rozwoju. Oficjalne dane z portów w Gdańsku, Rotterdamie i Hamburgu, Międzynarodowego Stowarzyszenia Portów i Przystani (IAPH), World Ports Climate Initiative (WPCI), Banku Światowego oraz Administracji Portów Morskich Ukrainy (USPA) wykorzystano jako wstępne informacje do analizy i wnioskowania. W wyniku podsumowania teoretycznych i metodologicznych podstaw logistyki w artykule zaproponowano Model koncepcyjny obszaru przedmiotowego ‘Smart Port’, którego kwintesencją jest symbioza paradygmatów rozwoju naukowo-technicznego i zrównoważonego rozwoju. Umożliwiło to poszerzenie istniejącej bazy naukowej z zakresu logistyki transportu i systemów transportowych. Przeanalizowano przesłanki powstania inteligentnego portu. Wiodące porty kontenerowe różnych generacji są pogrupowane. Nakreślono perspektywy przejścia ukraińskich portów do czwartej kategorii (generacji) rozwoju. Szczególną uwagę poświęcono Ukrainie, jednemu z największych eksporterów zbóż na świecie. W celu skutecznej realizacji strategii rozwoju ukraińskich portów morskich do 2038 roku opracowano model zarządzania optymalizacją procesów logistycznych oparty na koncepcji podejścia gamingowego.


Słowa kluczowe:

logistyka, logistyka transportu, system transportowy, inteligentny port, zrównoważony rozwój, zrównoważona logistyka

ACHURRA-GONZALEZ P.E., ANGELOUDIS P., GOLDBECK N. et al., 2019, Evaluation of port disruption impacts in the global liner shipping network, Journal of Shipping and Trade 4 (3): 1-21, https://doi.org/10.1186/s41072-019-0043-8.
DOI: https://doi.org/10.1186/s41072-019-0043-8   Google Scholar

ALYAMI H. YANG Z., RIAHI R., BONSALL S., WANG J., 2019, Advanced uncertainty modelling for container port risk analysis Accident, Analysis and Prevention 123: 411-421, https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.08.007.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.aap.2016.08.007   Google Scholar

BJORNER T., 1999, Environmental benefits from better freight transport management: Freight traffic in a VAR model, Transformation Research 4: 45–64, https://doi.org/10.1016/S1361-9209(98)00023-6
DOI: https://doi.org/10.1016/S1361-9209(98)00023-6   Google Scholar

BOICHENKO E., MARTYNOVYCH N., SHEVCHENKO I., 2021, Cognitive Modeling Concepts of Sustainable De-velopment of Society, Problemy Ekorozwoju/ Problems of Sustainable Development 16(2): 158-165, https://doi.org/10.35784/pe.2021.2.16.
DOI: https://doi.org/10.35784/pe.2021.2.16   Google Scholar

GALKIN A., POPOVA Y., KYSELOV V., KNIAZIEVA T., KUTSENKO M., SOKOLOVA N., 2020, Comparison of Urban Conventional Delivery And Green Logistics Solutions, 13-th International Conference on Developments in eSys-tems Engineering (DeSE): 95-99, https://doi.org/10.1109/DeSE51703.2020.9450776.
DOI: https://doi.org/10.1109/DeSE51703.2020.9450776   Google Scholar

GMK Center, 2023, Analitycs, https://gmk.center/analitycs/ (08.01.2023).
  Google Scholar

HAMBURG PORT, 2023, SmartPort – the intelligent port, https://www.hamburg-port-authority.de/en/hpa-360/smartport/ (23.02.2023).
  Google Scholar

HOUSE D.J., 2016, Cargo Work for Maritime Operations, Routledge, New York.
DOI: https://doi.org/10.4324/9781315727714   Google Scholar

IAPH, 2023, International Association of Ports and Harbours, https://www.iaphworldports.org/ (6.02.2023).
  Google Scholar

International Transport Forum, https://www.itf-oecd.org/ (11.01.2023).
  Google Scholar

KLAFFKE H., MÜHLEISEN M., PETERSEN CH., TIMM‐GIEL A., 2020, The impact of SMART Technology on skills demand – from Hamburg Port to the world, Study – Port Cities of the Future, https://doi.org/10.17185/duepublico/72099.
  Google Scholar

KUMAR A., 2015, Green logistics for sustainable development: an analytical review, International Journal of Business 1(1): 7-13.
  Google Scholar

LAKSHMANAN T.R. 2011, The broader economic consequences of transport infrastructure investments, Journal of Transport Geography 9 (1): 1-12, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.01.001.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2010.01.001   Google Scholar

MAKRIDAKIS S., HIBON M., 2000, The M-3 Competition: results, conclusions, and implications, International Jour-nal of Forecasting 16 (4): 451-476, https://doi.org/10.1016/S0169-2070(00)00057-1.
DOI: https://doi.org/10.1016/S0169-2070(00)00057-1   Google Scholar

MOVERDB, 2023, Top 49 container ports, https://moverdb.com/ru/top-49-container-ports/ (18.01.2023).
  Google Scholar

MSCI, 2023, WPCI World Ports Climate Initiative, https://www.msci.com. (1.02.2023).
  Google Scholar

MUNIM Z., SCHRAMM H., 2018, The impacts of port infrastructure and logistics performance on economic growth: The mediating role of seaborne trade, Journal of Shipping and Trade 3(1): 1-19, https://doi.org/10.1186/s41072-018-0027-0.
DOI: https://doi.org/10.1186/s41072-018-0027-0   Google Scholar

MURADIAN А., 2015, Development of the concept of a game approach to the coordination of the management of the delivery of goods with transshipment in common transport hubs, Eastern European Journal of Advanced Technologies 6(3): 17-24, https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.54273.
DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2015.54273   Google Scholar

Port Gdańsk, https://www.portgdansk.pl/ (10.01.2023).
  Google Scholar

Port of Hamburg, 2023, https://www.hamburg.com/port/ (19.02.2023).
  Google Scholar

Port of Rotterdam, 2023, https://www.portofrotterdam.com/en (19.02.2023).
  Google Scholar

REMZINA N.A., 2016, Scientific approaches to the formation of the concept of port activity in Ukraine, Development of transport management and management methods 2(55): 22-37.
  Google Scholar

SIU L.L.J., LUN Y.H.V., BELL M.G.H., 2019, Risk management in port and maritime logistics, Accident Analysis & Prevention 123: 397-398, https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.04.003.
DOI: https://doi.org/10.1016/j.aap.2018.04.003   Google Scholar

STATISTA, 2023, Principal exporting countries of wheat flour and products, https://www.statista.com/ statistics/190429/principal-exporting-countries-of-wheat-flour-and-products/ (2.01.2023).
  Google Scholar

UN, 1992, Agenda for the 21st century. Report of the United Nations Conference on Environment and Development, https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf (16.01.2023).
  Google Scholar

UN, 1992, Report of the united nations conference on environment and development, https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_CONF.151_26_Vol.I_Declaration.pdf (18.01.2023).
  Google Scholar

UN, 2002, Report of the World Summit on Sustainable Development, Johannesburg, South Africa, 26 August-4 September 2002, https://digitallibrary.un.org/record/478154 (18.01.2023).
  Google Scholar

UN, 2015, Contribution of the UN Development System to advancing the SDGs, https://unsdg.un.org/2022-unsdg-chair-report/sdgs (21.01.2023).
  Google Scholar

UN, Department of Economic and Social United Nations Affairs, 2022, the Sustainable Development Goals Report 2022, https://unstats.un.org/sdgs/report/2022/ (11.01.2023).
  Google Scholar

UN, 2022, Johannesburg Declaration on Sustainable Development, https://www.un.org/ru/documents/ decl_conv/declarations/pdf/decl_wssd.pdf (21.01.2023).
  Google Scholar

UNCTAD, 2018, 50 years review maritime transport 1968 2018, reflecting past exploring future, https://unctad.org/publication/50-years-review-maritime-transport-1968-2018-reflecting-past-exploring-future (8.01.2023).
  Google Scholar

USDA Economics, Statistics and Market Information System, 2023, Export Forecast Data, https://usda.library.cornell.edu/concern/publications/zs25x844t?locale=en (1.02.2023).
  Google Scholar

USPA, Administration of seaports of Ukraine, https://www.uspa.gov.ua/ (3.02.2023).
  Google Scholar

WORLD BANK, 2023, World Bank Logistics Performance Index 2023, https://lpi.worldbank.org/international/ glob-al/2018.% 202019 (11.02.2023).
  Google Scholar


Opublikowane
2023-07-07

Cited By / Share

Muradian, A., Kuzkin, O., & Remzina, N. (2023). Logistyka inteligentnych portów w Ukrainie: problemy i perspektywy w warunkach zrównoważonego rozwoju . Problemy Ekorozwoju Problems of Sustainable Development, 18(2), 229–241. https://doi.org/10.35784/preko.4036

Autorzy

Arsen Muradian 

Odessa National Maritime University, Department of Port Operation and Cargo Handling Technology, Mechnikova 34, 65000 Odessa, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-6488-6627

Autorzy

Olexiy Kuzkin 
o.kuzkin@meta.ua
Zaporizhzhia Polytechnic National University, Transport Technologies Department, Zhukovsky 64, 69063 Zaporiozhzhia, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-3160-1285

Autorzy

Natalia Remzina 

Odessa National Maritime University, Department of Entrepreneurship and Tourism, Mechnikova 34, 65000 Odessa, Ukraine Ukraina
https://orcid.org/0000-0002-0838-5166

Statystyki

Abstract views: 594
PDF downloads: 485