Theory and practice in teaching universal design

Piotr Gleń

p.glen@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-2975-408X

Anna Riekste


Studentka 1 stopnia, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4294-474X

Abstract

This article presents the results of the workshop work carried out in the classes of the subject "Universal Design" at the Faculty of Architecture of the Faculty of Construction and Architecture of Lublin University of Technology. The research concerned accessibility for people with disabilities of the Lublin University of Technology campus. The analyses developed by the students were used to introduce design solutions to improve the functionality of both the entire premise of the university campus and the architectural objects located on it. The urban planning assumption was analyzed, as well as the functional-utility of each object located on the campus.


Keywords:

universal design, architectural accessibility, disability, architectural barriers

Adaszyńska, Ewa. „Projektowanie uniwersalne – dostępność i uczestnictwo dla wszystkich”, 2017.
  Google Scholar

Bać, Anna. „(Nie)dostępność budynków użyteczności publicznej w procesie inwestycyjnym”. Studia KPZK, 2017. https://doi.org/10.24425/118569.
  Google Scholar

Bohun, Aleksandra. „Teachers’ Knowledge and Use of Universal Design Principles in the EFL Classroom”, 26 październik 2022.
  Google Scholar

„Dz.U. 2019 poz. 1696”. Kancelaria Sejmu, 2019. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696.
  Google Scholar

Działek, Jarosław, Bartłomiej Homiński, Magdalena Miśkowiec, Agnieszka Świgost-Kapocsi, i Krzysztof Gwosdz. „Ocena jakości przestrzeni publicznych III Kampusu UJ z użyciem techniki crowdsensingu”. Prace Geograficzne, nr 162 (2020). https://doi.org/10.4467/20833113PG.20.014.13101.
DOI: https://doi.org/10.4467/20833113PG.20.014.13101   Google Scholar

Gleń, Piotr, i Aleksandra Jarocka-Mikrut. „Rola architektury w codziennym funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych i niedowidzących”. Budownictwo i Architektura Vol. 14, nr 2 (2015). http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-88c8804f-049c-487c-94bf-52e6e69543d6.
  Google Scholar

Jówko, Ewa. „Projektowanie uniwersalne. innowacja w kształceniu studentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.” Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, nr 22(15) (1 grudzień 2022). https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06.
DOI: https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06   Google Scholar

Kasprzak, Tomasz. „Doświadczenia edukacyjne głuchoniewidomych uczniów w codzienności szkolnej: komunikat z badań”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 41, nr 1 (19 kwiecień 2022): 109−32. https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.109−132.
DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.109-132   Google Scholar

Kijowska, Jolanta, Joanna Kupczyk, i Agnieszka Zakrzewska. „Przystosowanie wybranych obiektów użyteczności publicznej do potrzeb osób niepełnosprawnych na przykładzie Gorzowa Wielkopolskiego”. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku 4[40] (2018).
  Google Scholar

Kilian, Marlena. „STUDENCI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI: DOŚWIADCZENIA, POTRZEBY, WYZWANIA”. Forum Pedagogiczne, nr 1 (2016): 267−82. https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.18.
DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.18   Google Scholar

Kowalski, Kamil. „Planowanie dostępności – polskie uwarunkowania prawne i praktyka”. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr 1(6) (2013): 71−99.
  Google Scholar

Kowalski, Kamil. Projektowanie bez barier – wytyczne. I. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, 2010.
  Google Scholar

Kuryłowicz, Ewa. Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996.
  Google Scholar

Pers, M. „Niepełnosprawni a dostępność przestrzeni wszelkich typów. Cz. 2, Architektura kontrolowana, budowa ośrodków dla niepełnosprawnych mentalnie na przykładzie USA”. Czasopismo Techniczne. Architektura, nr R. 96, z. 1-A (1999): 58−65.
  Google Scholar

„Program studiów / Wydział Budownictwa i Architektury”, 2023. https://wbia.pollub.pl/ksztalcenie/program-studiow.
  Google Scholar

„Projektowanie uniwersalne na Politechnice Lubelskiej”, 2020. http://www.pun.pollub.pl/.
  Google Scholar

Rodzewicz, Joanna. „Architektura dostępna”. Polski Związek Niewidomych (blog), 26 czerwiec 2019. https://pzn.org.pl/architektura-dostepna/.
  Google Scholar

Sewastioanowicz, Monika. „Dostępność uczelni dla osób z niepełnosprawnościami”. Prawo.pl, 27 lipiec 2022. https://www.prawo.pl/oswiata/dostepnosc-uczelni-dla-osob-z-niepelnosprawnosciami-2022,516443.html.
  Google Scholar

Szalewicz, Klaudia. „Projektowanie uniwersalne – zagospodarowanie przestrzeni dla osób niepełnosprawnych”. Niepełnosprawność 2018, nr Nr 30 (2018) (5 wrzesień 2018): 401−19. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.038.9876.
DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.038.9876   Google Scholar

Szulc, Patrycja. „Bariery w życiu codziennym i ich wpływ na jakość życia osób z niepełnosprawnościami”. Przegląd Krytyczny 3, nr 2 (28 listopad 2021): 51−64. https://doi.org/10.14746/pk.2021.3.2.3.
DOI: https://doi.org/10.14746/pk.2021.3.2.3   Google Scholar

Trębicka-Postrzygacz, Beata Maria. „O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej”. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, nr 17 (10) (2017).
  Google Scholar

„Uczelnie bez barier: pomoc dla niepełnosprawnych studentów”. Dostęp 21 lipiec 2023. https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/studiowanie-z-niepelnosprawnosciami.
  Google Scholar

Włodarczyk, Jacek. „Architektura a niepełnosprawność”. Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach Postawy wobec niepełnosprawności (2002): 161−75.
  Google Scholar


Published
2023-08-31

Cited by

Gleń, P., & Riekste, A. (2023). Theory and practice in teaching universal design. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 19(1), 87–96. https://doi.org/10.35784/teka.3600

Authors

Piotr Gleń 
p.glen@pollub.pl
Katedra Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0000-0002-2975-408X

Authors

Anna Riekste 

Studentka 1 stopnia, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0000-0003-4294-474X

Statistics

Abstract views: 90
PDF downloads: 84