Theory and practice in teaching universal design
Article Sidebar
Open full text
Issue Vol. 19 No. 1 (2023)
-
Analysis of the results of the winning diploma theses in the Competition for the Annual SARP Prize. Zbyszek Zawistowski “DIPLOM OF THE YEAR” in 2018−2022
Rafał Stabryła, Alicja Pytka7-16
-
Handdrawing techniques for architectural drawings by first-year students
Marta Kendzierawska, Sofiia Perepelytsia17-25
-
Revitalization through recovery. Transformation of roads into human-friendly spaces on selected examples
Krystian Patyna, Anna Riekste26-38
-
The role of student design workshops on the example of the effects of inter-university urban planning workshops in Babice
Wojciech Jabłoński, Daniel Mazurek, Magdalena Nóżka, Izabela Olszak, Weronika Potocka39-49
-
"Biodegradable House" – designing in a way that is compatible with nature as a challenge for an architect
Wojciech Kocki, Karolina Kasprzycka50-53
-
CYCLE – ways to make sustainable use of materials used in the faculties of architecture
Rafał Strojny, Dominika Małys, Marta Wachowska54-66
-
GIS tools to optimise the work of the architecture student
Małgorzata Kozak, Michał Kuśmierczyk, Błażej Krakowski67-76
-
Introduction to revitalization – pre-project analyses on the example of Żmigród Street in Lublin
Damian Hołownia, Camilla, Patricia77-86
-
Theory and practice in teaching universal design
Piotr Gleń, Anna Riekste87-96
-
Freehand architectural drawing and painting in the context of design of single-family houses. Theory and practice of teaching
Agnieszka Chęć-Małyszek, Dominika Małys97-109
-
The project of the Leisure Settlement as a contemporary continuation of the rural layout of the village of Stary Ujazd
Karol Krupa, Karolina Kędzior110-121
-
A house on a narrow plot – the possibility of shaping the functional concept and the form in the light of design constraints. Case study
Andrzej Tokajuk, Joanna Godlewska122-132
-
reART – Lublin Art Biennale. Design of an art gallery with a temporary exhibition pavilion
Karol Krupa, Arleta Traka133-140
Archives
-
Vol. 20 No. 3
2024-12-27 7
-
Vol. 20 No. 2
2024-12-27 7
-
Vol. 20 No. 1
2024-12-27 8
-
Vol. 19 No. 2
2023-12-29 11
-
Vol. 19 No. 1
2023-12-19 13
-
Vol. 18 No. 4
2022-12-30 5
-
Vol. 18 No. 3
2022-12-27 5
-
Vol. 18 No. 2
2022-12-27 5
-
Vol. 18 No. 1
2022-12-27 4
-
Vol. 17 No. 4
2021-12-30 11
-
Vol. 17 No. 3
2021-12-30 9
-
Vol. 17 No. 2
2021-12-30 8
-
Vol. 17 No. 1
2021-12-30 8
-
Vol. 15 No. 4
2019-12-30 6
-
Vol. 15 No. 3
2019-10-31 9
-
Vol. 15 No. 2
2019-06-28 12
-
Vol. 15 No. 1
2019-03-29 13
Main Article Content
DOI
Authors
Abstract
This article presents the results of the workshop work carried out in the classes of the subject "Universal Design" at the Faculty of Architecture of the Faculty of Construction and Architecture of Lublin University of Technology. The research concerned accessibility for people with disabilities of the Lublin University of Technology campus. The analyses developed by the students were used to introduce design solutions to improve the functionality of both the entire premise of the university campus and the architectural objects located on it. The urban planning assumption was analyzed, as well as the functional-utility of each object located on the campus.
Keywords:
References
Adaszyńska, Ewa. „Projektowanie uniwersalne – dostępność i uczestnictwo dla wszystkich”, 2017.
Bać, Anna. „(Nie)dostępność budynków użyteczności publicznej w procesie inwestycyjnym”. Studia KPZK, 2017. https://doi.org/10.24425/118569.
Bohun, Aleksandra. „Teachers’ Knowledge and Use of Universal Design Principles in the EFL Classroom”, 26 październik 2022.
„Dz.U. 2019 poz. 1696”. Kancelaria Sejmu, 2019. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20190001696.
Działek, Jarosław, Bartłomiej Homiński, Magdalena Miśkowiec, Agnieszka Świgost-Kapocsi, i Krzysztof Gwosdz. „Ocena jakości przestrzeni publicznych III Kampusu UJ z użyciem techniki crowdsensingu”. Prace Geograficzne, nr 162 (2020). https://doi.org/10.4467/20833113PG.20.014.13101. DOI: https://doi.org/10.4467/20833113PG.20.014.13101
Gleń, Piotr, i Aleksandra Jarocka-Mikrut. „Rola architektury w codziennym funkcjonowaniu osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych i niedowidzących”. Budownictwo i Architektura Vol. 14, nr 2 (2015). http://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-88c8804f-049c-487c-94bf-52e6e69543d6.
Jówko, Ewa. „Projektowanie uniwersalne. innowacja w kształceniu studentów Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.” Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, nr 22(15) (1 grudzień 2022). https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06. DOI: https://doi.org/10.34739/sn.2022.22.06
Kasprzak, Tomasz. „Doświadczenia edukacyjne głuchoniewidomych uczniów w codzienności szkolnej: komunikat z badań”. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 41, nr 1 (19 kwiecień 2022): 109−32. https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.109−132. DOI: https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.1.109-132
Kijowska, Jolanta, Joanna Kupczyk, i Agnieszka Zakrzewska. „Przystosowanie wybranych obiektów użyteczności publicznej do potrzeb osób niepełnosprawnych na przykładzie Gorzowa Wielkopolskiego”. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku 4[40] (2018).
Kilian, Marlena. „STUDENCI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI: DOŚWIADCZENIA, POTRZEBY, WYZWANIA”. Forum Pedagogiczne, nr 1 (2016): 267−82. https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.18. DOI: https://doi.org/10.21697/fp.2016.1.18
Kowalski, Kamil. „Planowanie dostępności – polskie uwarunkowania prawne i praktyka”. Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania, nr 1(6) (2013): 71−99.
Kowalski, Kamil. Projektowanie bez barier – wytyczne. I. Warszawa: Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, 2010.
Kuryłowicz, Ewa. Projektowanie uniwersalne: udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym. Centrum Badawczo-Rozwojowe Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, 1996.
Pers, M. „Niepełnosprawni a dostępność przestrzeni wszelkich typów. Cz. 2, Architektura kontrolowana, budowa ośrodków dla niepełnosprawnych mentalnie na przykładzie USA”. Czasopismo Techniczne. Architektura, nr R. 96, z. 1-A (1999): 58−65.
„Program studiów / Wydział Budownictwa i Architektury”, 2023. https://wbia.pollub.pl/ksztalcenie/program-studiow.
„Projektowanie uniwersalne na Politechnice Lubelskiej”, 2020. http://www.pun.pollub.pl/.
Rodzewicz, Joanna. „Architektura dostępna”. Polski Związek Niewidomych (blog), 26 czerwiec 2019. https://pzn.org.pl/architektura-dostepna/.
Sewastioanowicz, Monika. „Dostępność uczelni dla osób z niepełnosprawnościami”. Prawo.pl, 27 lipiec 2022. https://www.prawo.pl/oswiata/dostepnosc-uczelni-dla-osob-z-niepelnosprawnosciami-2022,516443.html.
Szalewicz, Klaudia. „Projektowanie uniwersalne – zagospodarowanie przestrzeni dla osób niepełnosprawnych”. Niepełnosprawność 2018, nr Nr 30 (2018) (5 wrzesień 2018): 401−19. https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.038.9876. DOI: https://doi.org/10.4467/25439561.NP.18.038.9876
Szulc, Patrycja. „Bariery w życiu codziennym i ich wpływ na jakość życia osób z niepełnosprawnościami”. Przegląd Krytyczny 3, nr 2 (28 listopad 2021): 51−64. https://doi.org/10.14746/pk.2021.3.2.3. DOI: https://doi.org/10.14746/pk.2021.3.2.3
Trębicka-Postrzygacz, Beata Maria. „O niepełnosprawności w definicjach i regulacjach prawnych w perspektywie inkluzji społecznej”. Student niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, nr 17 (10) (2017).
„Uczelnie bez barier: pomoc dla niepełnosprawnych studentów”. Dostęp 21 lipiec 2023. https://www.c-and-a.com/pl/pl/shop/studiowanie-z-niepelnosprawnosciami.
Włodarczyk, Jacek. „Architektura a niepełnosprawność”. Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach Postawy wobec niepełnosprawności (2002): 161−75.
Article Details
Abstract views: 221
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
