Narzędzia GIS optymalizujące pracę studenta architektury

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

DOI

Małgorzata Kozak

m.kozak@pollub.pl

Michał Kuśmierczyk

s95877@pollub.edu.pl

Błażej Krakowski

s98218@pollub.edu.pl

Abstrakt

Każde rozpoczęcie prac projektowych na studiach architektonicznych poprzedzone jest wykonywaniem analiz danego terenu. Jest to niezbędny etap mający na celu określenie i zobrazowanie warunków kształtowania przyszłej zabudowy, selekcję najodpowiedniejszej funkcji projektowanego obiektu i określenia kontekstu miejsca. Dla studenta wyzwaniem jest jednoczesne zarządzanie kilkoma projektami, spełnienie wymagań planu nauczania oraz terminowe wykonanie zadanych zadań projektowych. Pomocne może okazać się użycie oprogramowań bazujących na systemie informacji geograficznej (GIS), które stają się coraz popularniejsze wśród studentów architektury. Celem niniejszego artykułu jest zbadanie w jaki sposób oprogramowania GIS mogą ułatwić wykonywanie analiz terenu w trakcie studiów. Na podstawie opracowań graficznych wykonanych w oprogramowaniu QGIS, zbadano wymagany nakład czasowy, sprzętowy oraz efekt końcowy. Porównano je z analizami wykonanymi w tradycyjnej formie, czyli w oprogramowaniu AutoCAD i Photoshop. Wyniki pokazały, że za pomocą oprogramowań takich jak QGIS wykonywanie współczesnych analiz pozwala zaoszczędzić czas oraz dostrzec aspekty trudne do zauważenia w terenie, a tym samym zoptymalizować pracę studenta architektury i zwiększyć jego świadomość na temat poszczególnych uwarunkowań.

Słowa kluczowe:

analizy terenu, student architektury, QGIS

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Kozak, M., Kuśmierczyk, M., & Krakowski, B. (2023). Narzędzia GIS optymalizujące pracę studenta architektury. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 19(1), 67–76. https://doi.org/10.35784/teka.3625

##plugins.generic.usageStats.downloads##

##plugins.generic.usageStats.noStats##