GIS tools to optimise the work of the architecture student

Małgorzata Kozak

m.kozak@pollub.pl
Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148

Michał Kuśmierczyk


Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0009-0009-1683-4265

Błażej Krakowski


Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska (Poland)
https://orcid.org/0009-0006-1375-978X

Abstract

Every commencement of design work in architectural studies is preceded by the making of analyses of the site in question. This is an indispensable and very important process aimed at determining and illustrating the conditions for shaping the future development, selecting the most appropriate function of the designed object and defining the context of the place. With several design subjects at the same time, it is a challenge for the student to meet the demands of the course and complete it on time. The use of geographic information system (GIS)-based software, which is becoming increasingly popular among architecture students, can help. The aim of this paper is to explore how GIS software can facilitate the student’s site analysis. Based on graphical studies performed in QGIS software, the required time, hardware and final output were examined. These were compared with analyses made in the traditional form, i.e. in AutoCAD and Photoshop software. The results showed that, with the help of software such as QGIS, performing contemporary analyses saves time and allows aspects that are difficult to see in the field to be seen, thus optimising the work of the architecture student and increasing their awareness of individual conditions.


Keywords:

site analysis, architecture student, QGIS

Gajewski J. et al., Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa – szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową – Gdańska Akademia Bankowa, 2016. Dostępne: https://depot.ceon.pl/handle/123456789/11162.
  Google Scholar

Gu Y. et al., „Geodesign Processes and Ecological Systems Thinking in a Coupled Human-Environment Context: An Integrated Framework for Landscape Architecture”, Sustainability, vol. 10, no. 9, (Sep. 2018), s. 3306. https://doi.org/10.3390/su10093306.
DOI: https://doi.org/10.3390/su10093306   Google Scholar

Poradnik „Zarządzanie ryzykiem katastrof w światowym dziedzictwie”, NID.
  Google Scholar

„Witaj w projekcie QGIS!”, Dostępne: https://www.qgis.org/pl/site/ [Dostęp: 11 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„GIS Support » Praca na warstwach wektorowych w QGIS”, Dostępne: https://gis-support.pl/baza-wiedzy-2/poradniki-qgis/praca-na-warstwach-wektorowych/ [Dostęp: 11 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

Dej M., „Zastosowanie programu QGIS w analizie dostępności komunikacyjnej Osiedla w Krakowie”, Politechnika Krakowska, Wydział Inżynierii Lądowej, Instytut Inżynierii Drogowej i Kolejowej, Zakład Systemów Komunikacyjnych, Praca dyplomowa inżynierska, (2016).
  Google Scholar

Ltd I.-I. B., „Aplikacja narzędzi GIS do tworzenia studialnych opracowań planistyczno-przestrzennych”, Prace i Studia Geograficzne, vol. 63, no. 2, (2018), str. 81−99.
  Google Scholar

Burrough P. P. A., Principles of Geographical Information Systems for Land Resources Assessment: 12. Oxford Oxfordshire: New York 1986.
DOI: https://doi.org/10.1080/10106048609354060   Google Scholar

Pokojska P. and Pokojski W., „Wolne oprogramowanie QGIS i jego możliwości wykorzystania w edukacji”, Edukacja-Technika-Informatyka, vol. 8, no. 4, (2017), str. 335−340. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.45.
DOI: https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.45   Google Scholar

Ładysz J., Technologia GIS w inżynierii bezpieczeństwa. Wrocław: Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych imienia generała Tadeusza Kościuszki, 2015.
  Google Scholar

Nowotarska M., „Wprowadzenie do Quantum GIS”, Szczecin – Wrocław 2019.
  Google Scholar

Kowalski P. and Czyżak M., „Stereoskopowy pomiar odległości”, Poznan University of Technology Academic Journals. Electrical Engineering, no. 89, (2017), str. 281−291. https://doi.org/10.21008/j.1897−0737.2017.89.0026.
DOI: https://doi.org/10.21008/j.1897-0737.2017.89.0026   Google Scholar

„Numeryczny model terenu (NMT) – Geoportal Krajowy”, Available: https://www.geoportal.gov.pl/dane/numeryczny-model-terenu [Dostęp: 13 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„Geoportal.gov.pl Modele 3D budynków”, https://www.geoportal.gov.pl/dane/budynki3d [Dostęp: 13 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„SCALGO Live Documentation – Country Specific – Poland – SCALGO”, Dostępne: https://scalgo.com/en-US/scalgo-live-documentation/country-specific/poland [Dostęp: 14 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„Portal Interesanta”, Dostępne: https://portalgeodety.lublin.eu/e-uslugi/portal-interesanta [Dostęp: 08 Kwietnia 2023].
  Google Scholar

„ePUAP – Strefa klienta”, Dostępne: https://epuap.gov.pl/wps/portal [Dostęp: 01 Kwietnia 2023].
  Google Scholar


Published
2023-07-17

Cited by

Kozak, M., Kuśmierczyk, M., & Krakowski, B. (2023). GIS tools to optimise the work of the architecture student. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 19(1), 67–76. https://doi.org/10.35784/teka.3625

Authors

Małgorzata Kozak 
m.kozak@pollub.pl
Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0003-4125-0148

Authors

Michał Kuśmierczyk 

Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0009-0009-1683-4265

Authors

Błażej Krakowski 

Koło Naukowe Architektury Współczesnej, Wydział Budownictwa i Architektury, Politechnika Lubelska Poland
https://orcid.org/0009-0006-1375-978X

Statistics

Abstract views: 86
PDF downloads: 70