Consumption and Sustainable Development: Ethical Aspects
Maria Miczyńska-Kowalska
Faculty of Agrobioengineering, Institute of Agricultural Sociology, University of Life Sciences in Lublin, Poland (Poland)
Abstract
Economic growth, excessive consumption and the consequent growing exploitation of natural resources pose the risk of a global ecological disaster. Therefore, it is vital to create a new consumer awareness concerned about the natural environment. This paper describes the issue of sustainable consumption in the context of sustainable development. It has been assumed that the increasing popularity of ecological awareness, plays the key role in the implementation of the objectives of sustainable consumption and sustainable development. The aim of this paper is to explain mechanisms responsible for the increasing role of consumption in the modern world and to draw attention to the need to raise the ecological awareness of consumers. The paper uses the analytic-synthetic method.
Keywords:
consumption, sustainable consumption, sustainable development, consumerism, ecological awareness, labour, Catholic social teachingReferences
BADINER A. H., 2002, Mindfulness in the Marketplace: Compassionate Responses to Consumerism, Parallax Press, Berkeley.
Google Scholar
BAUMAN Z., 2009, Konsumowanie życia, Wydawnictwo UJ, Cracow.
Google Scholar
BERBEKA J.,2002, Ocena konsumpcji w Polsce w świetle założeń zrównoważonej konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, ed. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
Google Scholar
BURGHARD A., 1974, Allgemeine Wirtschaftssoziologie, Verlag Dokumentation, Pullach bei Munchen.
Google Scholar
BYLOK F., 2013, Konsumpcja, konsument i społeczeństwo konsumpcyjne we współczesnym świecie, Śląsk Sp. z o.o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
Google Scholar
BYLOK F., SWADŹBA U., WALCZAK-DURAJ D., 2016, Praca i konsumpcja w perspektywie tworzenia ładu aksjonormatywnego, Sląsk Sp. z o. o. Wydawnictwo Naukowe, Katowice.
Google Scholar
CAPRA F., Patriarchalne korzenie nadmiernej konsumpcji, 2004, in: Uważność na targowisku. Globalny rynek i masowa konsumpcja a świadome życie, ed. Badiner A.H., Wydawnictwo Jacek Santorski & Co, Warsaw.
Google Scholar
DZIURA M., WOLANIN-JAROSZ E., 2014, Homo consumens. Kultura konsumpcji, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Google Scholar
FRANCIS THE POPE, 2015, Laudato Si;, Vatican.
Google Scholar
GAZDA Z., 2012, Konsumpcja a konsumpcjonizm. Odwołanie do historii myśli ekonomicznej, in: The peculiarity of man. Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu-konsumpcja życia, ed. Stefański R, Współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, 5.
Google Scholar
GILMORE D., 1990, Manhood in the Making, Yale University Press, New Haven.
Google Scholar
JANOŚ-KRESŁO M., MRÓZ B., 2006, Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce, Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza, Warsaw.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1981, Laborem Exercens, Vatican.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1991, Centesimus Annus, Vatican.
Google Scholar
JOHN PAUL II, 1990, Pokój z Bogiem Stwórcą – pokój z całym stworzeniem, in: Życie katolickie.
Google Scholar
JALINIK M., 2009, Uwarunkowania i czynniki rozwoju usług turystycznych na obszarach wiejskich, Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
Google Scholar
JASTRZĘBSKA-SMOLAGA H., 2000, W kierunku trwałej konsumpcji. Dylematy, zagrożenia, szanse, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw.
Google Scholar
KIEŁCZEWSKI D., 2008, Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Google Scholar
LEON XII, 1891, Rerum Novarum, Vatican.
Google Scholar
LESZCZAK O., 2012, Paradoksy konsumpcjonizmu. Typologia i lingwosemiotyka, in: The peculiarity of man. Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu-konsumpcja życia,ed. Stefański R, Współczesny człowiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, 5.
Google Scholar
MAŁYSA-KALETA A., 2002, Konsumpcja w kształtowaniu jakości życia Polaków, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, eds. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
Google Scholar
MODRZEJEWSKI A., 2009, Uniwersalistyczna wizja ładu światowego w personalistycznej optyce Karola Wojtyły – Jana Pawła II, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
MRÓZ B., 2009, Consumo ergo sum? Rola konsumpcjonizmu we współczesnych społeczeństwach, in: Oblicza konsumpcjonizmu, ed. Mróz B., Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warsaw.
Google Scholar
OSTAFICZUK S., 2015, Zrównoważony rozwój. Problemy bezpieczeństwa, trwania i rozwoju ludzkości; czas postępu i niszczenia, rozwoju myśli i technologii, komfortu egzystencji, marnotrawstwa i dewastacji, Cz. 1, Wydawnictwo IGSMiE PAN, Cracow.
Google Scholar
PAUL VI, 1987, Sollicitudo Rei Socialis, Vatican.
Google Scholar
PAUL VI, 1967, Populorum Progressio, Vatican.
Google Scholar
PAUL VI, 1999, Octogesima adveniens, List apostolski z okazji 80 rocznicy ogłoszenia encykliki ‘Rerum Novarum’, TUM, Wrocław.
Google Scholar
PEATTIE K., 2001, Towards Sustainability, The Third Age of Green Marketing, in: The Marketing Review, 2.
DOI: https://doi.org/10.1362/1469347012569869
Google Scholar
PEARCE D., TURNER R., 1990, Economics of Natural Resources and the Environment, Harvester Wheatsheaf, New York.
Google Scholar
PIUS XI, 1931, Quadragesimo Anno, Vatican.
Google Scholar
POSZWA A., 1938, Ku nowemu ustrojowi, Płock.
Google Scholar
RITZER G., 2004, Magiczny świat konsumpcji, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza, Warsaw.
Google Scholar
JOHANNESBURG Plan of Implementation, UN World Summit on Sustainable Development, 2002, Johannesburg.
Google Scholar
SADOWSKI Z., 1998, Ekorozwój a wzrost gospodarczy, in: Sterowanie ekorozwojem, t. 1, Teoretyczne aspekty ekorozwoju ed. Poskrobko B., Wyd. Politechniki Białostockiej, Białystok.
Google Scholar
SAVAGE M., 2012, Status, Lifestyle, and Taste, in: The Oxford History of Consumption, ed. Trentmann F., Oxford University Press, Oxford, New York.
DOI: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780199561216.013.0028
Google Scholar
SENYSZYN J., 2002, Etyka konsumpcji, in: Konsumpcja i rynek w warunkach zmian systemowych, eds. Kędzior Z., Kieżel E., Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw.
Google Scholar
STRZESZEWSKI C., 1981, Własność. Zagadnienie społeczno-moralne, Ośrodek Dokumentacji Studiów Społecznych, Warsaw.
Google Scholar
SZTOMPKA P., 2002, Socjologia, Wyd. Znak, Cracow.
Google Scholar
WCED (World Commission on Environment and Development), 1987, Our Common Future, Oxford University Press, New York.
Google Scholar
WEBER M., 1991, Class, Status, Party, in: From Max Weber. Essays in Sociology, eds. Gerth H., Milles W., Routledge, London.
Google Scholar
WIŚNIEWSKI A, 1995, Świadomość ekologiczna konsumentów polskich, Fundacja Friedricha Eberta w Polsce, Warsaw.
Google Scholar
Authors
Maria Miczyńska-KowalskaFaculty of Agrobioengineering, Institute of Agricultural Sociology, University of Life Sciences in Lublin, Poland Poland
Statistics
Abstract views: 81PDF downloads: 36
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.