Measuring the Impact of Higher Education in Promoting Sustainable Development Goals: Analysis of the Arab universities’ performance
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 19 Nr 1 (2024)
-
Analiza SWOT koncepcji rozwoju zrównoważonego
Magdaléna Drastichová6-30
-
Wpływ światowego rynku zbóż na występowanie niedożywienia ludzkości w czasie wojny na Ukrainie
Serhii Kozlovskyi, Allam Yousuf, Vira Butenko, Tetiana Kulinich, Olena Bohdaniuk, Liudmyla Nikolenko, Ruslan Lavrov31-42
-
Zrównoważoność środowiskowa w krajach rozwijających się: czy demokracja ma znaczenie?
Neslihan Ursavaş, Şükrü Apaydın43-52
-
Rola korupcji we wdrażaniu środowiskowych przepisów
Asli Özpolat, Ferda Nakipoglu Ozsoy53-66
-
Postawy wobec ochrony środowiska naturalnego w międzynarodowych badaniach porównawczych
Paweł Rydzewski67-77
-
Wykorzystanie złożonego indeksu zielonej gospodarki EEPSE do oceny postępu gospodarek rozwijających się w osiąganiu Celów zrównoważonego rozwoju
Sunčica Stanković, Biljana Ilić, Mihajlo Rabrenović78-88
-
Transformacja cyfrowa w kontekście zrównoważonego rozwoju krajów europejskich
Irina Kolupaieva, Iryna Sheiko, Tetiana Polozova89-102
-
Wpływ cyfryzacji na międzynarodowe bezpieczeństwo finansowe w warunkach zrównoważonego rozwoju
Oksana Desyatnyuk, Mariya Naumenko, Iryna Lytovchenko, Oleksandr Beketov104-114
-
Ocena i dekonstrukcja wpływu finansów cyfrowych na synergię rozwoju gospodarczego przedsiębiorstw i środowiska przyrodnicze-go
Shining Zhang115-121
-
Ocena strategii ochrony lasów pod kątem przywracania różnorodności biologicznej i zrównoważonego rozwoju: globalna analiza porównawcza
Rima H. Binsaeed, Abdelmohsen A. Nassani, Khalid Zaman, Zeeshan Arshad, Mohamed Haffar, Dadang Yunus Lutfiansyah, Kamalularifin Subari, Hailan Salamun122-147
-
Międzykulturowość jako paradygmat promowania zrównoważonego rozwoju społecznego i środowiskowego
Anthony Le Duc148-158
-
Rola etyki w relacji natura-człowiek: podejście pragmatyczne
Anita Jena159-166
-
Koncepcja gospodarki inkluzywnej jako składnik zrównoważonego rozwoju
Andriy Krysovatyy, Olena Ptashchenko, Oleksii Kurtsev, Arutyunyan Ovagim164-172
-
Ścieżka ewolucji i mechanizm zarządzania podatnościami wiejskich osiedli ludzkich w Chinach w kontekście globalizacji
Fulong Liu, Baogang Lin, Kun Meng173-179
-
Przestrzenny i czasowy rozkład wpływu czynników społeczno-ekonomicznych na zanieczyszczenie wody w Chinach
Bizhen Chen, Shanshan Xie, Dehong Sun180-192
-
Globalna klasyfikacja krajów w kategorii zrównoważonych start-upów
Barbara Bradač Hojnik193-200
-
Postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju w wyniku budowania potencjału spójności społecznej: kontekst regionalny
Daria Mykhailenko, Olena Havrylchenko, Lidiia Bezkorovaina, Nataliia Gliebova, Viktoriia Kovalova Kovalova201-212
-
Budowa chińskiego systemu rachunkowości węglowej z perspektywy zrównoważonego rozwoju
Shuwen Li213-220
-
Przedsiębiorczość i ślad węglowy w Afryce Subsaharyjskiej
Linjing Zhu, Yuefen Wang221-231
-
Osiąganie celów zrównoważonego rozwoju w warunkach racjonalnych oczekiwań poprzez osiągnięcie równowagi interesów edukacji i produkcji w zakresie przemysłu lekkiego w trudnych czasach pandemii i wojny
Galyna Ripka, Yaroslav Bielousov, Ievgen Maznev232-250
-
Kilka uwag o zrównoważonym rozwoju sfery edukacji. Postulowana i faktyczna poprawa edukacji
Wieslaw Sztumski251-260
-
Measuring the Impact of Higher Education in Promoting Sustainable Development Goals: Analysis of the Arab universities’ performance
Saleh A. K. Saleh, Heba M. Adly261-274
-
Spójność Unii Europejskiej i krajów Bałkanów Zachodnich w kontekście zrównoważonego rozwoju podróży i turystyki
Sonja Jovanović, Vesna Janković-Milić, Marija Petrović-Ranđelović275-284
-
Analiza czynników decydujących o przyciąganiu turystów przez rząd w zarządzaniu publicznym z perspektywy ochrony środowiska
Zhicheng Guo, Yan Li285-295
-
Ocena globalnego wpływu żywności i napojów z turystyki na środowisko
Josef Lochman, Jiří Vagner296-307
-
Ocena postrzeganych zagrożeń środowiskowych dla życia mieszkańców w perspektywie środowiskowej opinii publicznej w Chinach
Fengjiao Ye, Xueru Wang, Jun Lin308-324
-
Rozważając powiązanie pomiędzy wszystkożerstwem, hodowlą zwierząt i zrównoważonym rozwojem: spostrzeżenia wynikające z etyki opieki
Upamita Mukherjee, Prabhu Venkataraman325-329
Archiwum
-
Tom 20 Nr 2
2025-09-16 20
-
Tom 20 Nr 1
2025-01-10 22
-
Tom 19 Nr 2
2024-07-01 23
-
Tom 19 Nr 1
2024-01-08 27
-
Tom 18 Nr 2
2023-07-10 25
-
Tom 18 Nr 1
2023-01-01 25
-
Tom 17 Nr 2
2022-07-04 26
-
Tom 17 Nr 1
2022-01-03 28
-
Tom 15 Nr 2
2020-07-01 24
-
Tom 15 Nr 1
2020-01-02 24
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
Abstrakt
Globalne znaczenie zrównoważonego rozwoju spotęgowało rolę uniwersytetów w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) ONZ poprzez badania, edukację i zaangażowanie społeczności. Cel: Celem tego badania jest dostarczenie cennych spostrzeżeń dotyczących roli uniwersytetów arabskich w promowaniu zrównoważonego rozwoju w kontekście globalnego szkolnictwa wyższego. Podejście i metody: Badanie to analizuje wyniki 200 uniwersytetów z 15 krajów arabskich w rankingach THE IMPACT. Ich wyniki porównano z 135 uniwersytetami z trzech czołowych światowych systemów szkolnictwa wyższego: Kanady, Wielkiej Brytanii i USA. Wyniki: W obliczu globalnego zapotrzebowania na zrównoważony rozwój, uniwersytety arabskie napotykają wyzwania w poprawie swojego wkładu w SDG i rankingi zrównoważoności. Pomimo imponującego wzrostu udziału uniwersytetów arabskich w rankingach THE IMPACT, jest jeszcze wiele do zrobienia w zakresie jakości i wpływu ich wkładu w SDG. Wnioski: Implikacje polityczne podkreślają znaczenie zobowiązania instytucjonalnego do zrównoważonego rozwoju w uniwersytetach arabskich, nawołując do dostosowania polityk, finansowania i programów nauczania do Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) ONZ. Uniwersytety arabskie muszą zniwelować luki w wynikach, promować inicjatywy zielone i efektywnie przyczyniać się do osiągnięcia SDG, uwzględniając różnorodny kontekst społeczno-ekonomiczny i priorytety regionu arabskiego.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
AASHE, 2022, Sustainability Tracking, Assessment & Rating System (STARS), https://stars.aashe.org/.
ABERA H.G., 2022, The Role of Education in Achieving the Sustainable Development Goals (SDGs): A Global Evi-dence Based Research Article, International Journal of Social Science and Education Research Studies, 3(1), https://doi.org/10.55677/ijssers/V03I1Y2023-09. DOI: https://doi.org/10.55677/ijssers/V03I1Y2023-09
ABUBAKAR I.R., AINA Y.A., ALSHUWAITKHAT H.M., 2020, Sustainable Development at Saudi Arabian Universi-ties: An Overview of Institutional Frameworks, Sustainability, 12(19): 8008, https://doi.org/10.3390/su12198008. DOI: https://doi.org/10.3390/su12198008
ALTBACH P.G., de WIT H., 2018, The challenge to higher education internationalization, University World News, https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20180327095216637. DOI: https://doi.org/10.6017/ihe.0.93.10414
ANSD, 2015, Arab Network for Sustainable Development, https://www.ansd.e.org/.
ASREN, 2021, Arab States Research and Education Network, https://asrenorg.net/.
BYSTROV I., PANIGRAHI S.K., 2021, Commitment of Higher Education Institutions to Sustainability Agenda: Evi-dences from GCC Countries, Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 27(2), https://doi.org/ 10.47750/cibg.2021.27.02.438. DOI: https://doi.org/10.47750/cibg.2021.27.02.438
CHANKSELIANI M., McCOWAN T., 2021, Higher education and the Sustainable Development Goals, Higher Educa-tion, 81: 1-8, https://doi.org/10.1007/s10734-020-00652-w. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-020-00652-w
DEMAIDI M.N., AL-SAHILI K., 2021, Integrating SDGs in Higher Education – Case of Climate Change Awareness and Gender Equality in a Developing Country According to RMEI-TARGET Strategy, Sustainability, 13(6): 3101, https://doi.org/10.3390/su13063101. DOI: https://doi.org/10.3390/su13063101
DISTERHEFT A., CAEIRO S., AZEITEIRO U.M., LEAL FILHO W., 2015, Sustainable universities – a study of critical success factors for participatory approaches, Journal of Cleaner Production, 106: 11-21, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.01.030. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2014.01.030
EL-JARDALI F., ATAYA N., FADLALLAH R., 2018, Changing roles of universities in the era of SDGs: rising up to the global challenge through institutionalizing partnerships with governments and communities, Health Research Policy and Systems, 16(38), https://doi.org/10.1186/s12961-018-0318-9. DOI: https://doi.org/10.1186/s12961-018-0318-9
FINDLER F., SCHONHERR N., LOZANO R., REIDER D., MARTINUZZI A., 2019, The impacts of higher education institutions on sustainable development: A review and conceptualization, International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(1): 23-38, https://doi.org/10.1108/IJSHE-07-2017-0114. DOI: https://doi.org/10.1108/IJSHE-07-2017-0114
GUNi, 2018, Approaches to SDG 17 Partnerships for the Sustainable Development Goals (SDGs), https://www.academia.edu/40903245/Approaches_to_SDG_17_Partnerships_for_the_Sustainable_Development_Goals_SDGs.
GUNi, 2020, Higher Education in the World 7: Humanities and Higher Education: Synergies between Science, Technolo-gy and Humanities, http://www.guninetwork.org/report/higher-education-world-7.
HAMMER T., LEWIS A.L., 2023, Which competencies should be fostered in education for sustainable development at higher education institutions? Findings from the evaluation of the study programs at the University of Bern, Switzerland, Discover Sustainability, 4: 19, https://doi.org/10.1007/s43621-023-00134-w. DOI: https://doi.org/10.1007/s43621-023-00134-w
KHARAS H., McARTHUR J. W., OHNO I. (eds.), 2020, Leave No One Behind: Time for Specifics on the Sustainable Development Goals, Brookings Institution Press, http://www.jstor.org/stable/10.7864/j.ctvkjb38.
LAMBRECHTS W., GHIJSEN P.W., JACQUES A., WALRAVENS H., VAN LIEDEKERKE L., VAN PETEGEM P., 2019, Sustainability segmentation of business students: toward self-regulated development of critical and interpretational competences in a post-truth era, Journal of Cleaner Production, 228: 708-719, https://doi.org/10.1016/j.jclepro. 2018.07.303.
LEAL FILHO W., BRANDLI L.L., LANGE SALVIA, A., RAYMAN-BACCHUS L., PLATJE J., 2020, COVID-19 and the UN Sustainable Development Goals: Threat to Solidarity or an Opportunity?, Sustainability, 12(13): 5343, https://doi.org/10.3390/su12135343. DOI: https://doi.org/10.3390/su12135343
LEAL FILHO W., EMBLEN-PERRY K., MOLTHAN-HILL P., MIFSUD M., VERHOEF L., AZEITEIRO U.M., BACELAR-NICOLAU P., DE SOUSA L.O., CASTRO P., BEYNAGHI A., BODDY J., LANGE SALVIA A., FRANKENBERGER F., PRICE E., 2019, Implementing Innovation on Environmental Sustainability at Universities Around the World, Sustainability, 11(14): 3807, https://doi.org/10.3390/su11143807. DOI: https://doi.org/10.3390/su11143807
LEAL FILHO W., CORONADO-MARIN A., LANGE SALVIA A., FRANKENBERGER SILVA F., WOLF F., LE-VASSEUR T., KIRRANE M.J., DONI F., PACO A., BLICHARSKA M. et al., 2022, International Trends and Practices on Sustainability Reporting in Higher Education Institutions, Sustainability, 14(19): 12238, https://doi.org/ 10.3390/su141912238. DOI: https://doi.org/10.3390/su141912238
LOPEZ B., 2022, How Higher Education Promotes the Integration of Sustainable Development Goals – An Experience in the Postgraduate Curricula, Sustainability, 14(4): 2271, https://doi.org/10.3390/su14042271. DOI: https://doi.org/10.3390/su14042271
LOZANO R., MERRILL M.Y., SAMMALISTO K., CEULEMANS K., LOZANO F.J., 2023, Connecting Competences and Pedagogical Approaches for Sustainable Development in Higher Education: A Literature Review and Framework Pro-posal, Sustainability, 11(6): 1694, https://doi.org/10.3390/su9101889. DOI: https://doi.org/10.3390/su9101889
MARGINSON S., 2011, Higher education in East Asia and Singapore: Rise of the Confucian Model, Higher Education, 61: 587-611, https://doi.org/10.1007/s10734-010-9384-9. DOI: https://doi.org/10.1007/s10734-010-9384-9
NIEDLICH S., BAUER M., DONELIENE M., JAEGER L., RIECKMANN M., BORMANN I., 2020, Assessment of Sustainability Governance in Higher Education Institutions-A Systemic Tool Using a Governance Equalizer, Sustainabil-ity, 12(5): 1816, https://doi.org/10.3390/su12051816. DOI: https://doi.org/10.3390/su12051816
OMAR O., EL-BASTAWISSI I., 2023, Bringing the SDGs to Life by 2030: Best Practices in Higher Education Within the Middle East Region, https://doi.10.1007/978-3-030-91260-4_2-1. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-91260-4_2-1
QS, 2023, QS World University Rankings, https://www.topuniversities.com/qs-world-university-rankings.
ROMANI V., FELDMAN S., CHERNIAHIVSKY K., SOHRABI N., ALY A., SHIKAKI K., 2008, The Politics of Higher Education in the Middle East: Problems and Prospects, Middle East Brief, 36, https://www.researchgate.net/publication/239541661.
SALMI J., 2009, The challenge of establishing world-class universities, Directions in Development; human development, World Bank, http://hdl.handle.net/10986/2600, DOI: https://doi.org/10.1596/978-0-8213-7865-6
SCIMAGO (Scimago Institution Rankings), 2023, Atmospheric Science Research and Innovations, https://www.scimagoir.com/rankings.php?sector=Higher+educ.&country=ARAB+COUNTRIES&area=1902&ranking=.
SINGH A., BLESSINGER P., 2023, Examining the Role and Challenges of Sustainable Development Goals for the Uni-versities in the United Arab Emirates, Sustainability, 15(20): 15123, https://doi.org/10.3390/su152015123. DOI: https://doi.org/10.3390/su152015123
THE, 2023, Impact Rankings, https://www.timeshighereducation.com/impactrankings.
TRENCHER G., YARIME M., McCORMICK K.B., DOLL C.N.H., KRAINES S., 2014, Beyond the third mission: Exploring the emerging university function of co-creation for sustainability, Science and Public Policy, 41(2): 151-179, https://doi.org/10.1093/scipol/sct044. DOI: https://doi.org/10.1093/scipol/sct044
UI GREENMETRIC, 2022, World University Ranking, https://greenmetric.ui.ac.id/about/letter-from-rector.
UNDP, 2020, Arab Human Development Report 2020, United Nations Development Program, United Nations publica-tion, https://www.unescwa.org/.
UNESCO, 2020, Education for Sustainable Development: A roadmap, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, https://doi.org/10.54675/YFRE1448. DOI: https://doi.org/10.54675/YFRE1448
WAAS T., VEBRUGGEN A., WRIGHT T., 2010, University research for sustainable development: Definition and char-acteristics explored, Journal of Cleaner Production, 18(7): 629-636, https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2009.09.017
WORLD BANK, 2018, Poverty and Shared Prosperity 2018: Piecing Together the Poverty Puzzle, Washington, DC, https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1330-6. DOI: https://doi.org/10.1596/978-1-4648-1330-6
WORLD BANK 2023, Arab Region Economic Update 2023: Building a Resilient Recovery, https://www.worldbank.org/en/region/mena/publication/mena-economic-update.
ZAIDAN E., AL-SAIDI M., HAMMAD S., 2019, Sustainable development in the Arab world – is the Gulf Cooperation Council (GCC) region fit for the challenge?, Development in Practice, 29: 670-681, https://doi.org/10.1080/ 09614524.2019.1628922. DOI: https://doi.org/10.1080/09614524.2019.1628922
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 582

