Transformations of the transport system of the city of Lublin as a city-forming factor

Part 1

Natalia Przesmycka

n.przesmycka@pollub.pl
Department of Architecture and Urban Planning, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology (Poland)
https://orcid.org/0000-0002-1755-2448

Abstract

Lublin is an example of a medium-sized city, whose urban layout was shaped to a large extent by the conditions resulting from changes in the transport system. The very emergence of the city – initially as a settlement complex located on the neighbouring hills – was associated with the travel and trade routes of supra-regional importance crossing the Lublin region. The historical communication system is still visible in the urban structure of the city. The paper presents the most important transformations of the communication structure of the city of Lublin from the beginning of its existence to the 1920s. The next part will deal with issues from the years 1931-2016.

Supporting Agencies

Politechnika Lubelska

Keywords:

Lublin, urban planning in Lublin, historical communication network of Lublin, roads and streets of Lublin

Berdecka A., Lokacje i zagospodarowanie miast królewskich w Małopolsce za Kazmierza Wielkiego (1333-1370), W-wa, Kraków, Gdańsk, Łódź, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo PAN, 1982.
  Google Scholar

Ciołek G., Ogrody Lublina w XIX wieku, Ochrona Zabytków, rok 7, Warsaw 1954, nr 4.
  Google Scholar

Gawarecki H., Stanisław Krzesiński: Dwa wrażenia, czyli Lublin jak był w roku 1827 i jaki jest w roku 1877, [w:] Rocznik Lubelski, R. I, 1958, Lublin.
  Google Scholar

Gawdzik Cz., Rozwój urbanistyczny Starego Lublina, Ochrona Zabytków, 7 (3)/26, 1954.
  Google Scholar

Gazda L., Karaś S., Inż. Lutosławski i jego mosty w Lublinie, Drogownictwo, no. 2/2004, Warsaw.
  Google Scholar

Ilustrowany przewodnik po Lublinie ułożony przez Marię Antoninę hr. Ronikerową, Warszawa 1901, p. 214.
  Google Scholar

Kierek A., Rozwój gospodarczy Lublina w latach 1918-1939, [in:] Dzieje Lublina, Volume II, edited by S. Krzykała, Lublin 1975.
  Google Scholar

Kociuba D., Przyrodnicze, gospodarcze i polityczne uwarunkowania rozwoju struktury przestrzennej Lublina, doctoral thesis, mps., UMCS, Lublin 2005.
  Google Scholar

Kuprianowicz G., Roszczenko M., Cerkiew Prawosławna Przemienienia Pańskiego w Lublinie, Lublin 1993
  Google Scholar

Kurzątkowski M., Materiały do lubelskiej działalności M. Stompfa, [in:] Studia i materiały Lubelskie, T. VI, 1972.
  Google Scholar

Mikulec B., Aktywność gospodarcze ludności żydowskiej Lublina w latach 1815 - 1864, [in:] Żydzi w Lublinie, Lublin 1995.
  Google Scholar

Przesmycka N., Lublin przeobrażenia urbanistyczne 1815-1939, Lublin 2010.
  Google Scholar

Rozwałka A., Niedźwiadek R., Stasiak M., Lublin wczesnośredniowieczny, Wyd. Trio, Lublin 2006.
  Google Scholar

Studium Historyczno - Urbanistyczne do planu szczegółowego Śródmieście w Lublinie, mps WKZL, Lublin 1969.
  Google Scholar

Tołwiński T., Urbanistyka, T. 1, Warsaw 1939.
  Google Scholar

Żywicki J., Architektura neogotycka na Lubelszczyźnie, Lublin 1998.
  Google Scholar

Download


Published
2019-10-31

Cited by

Przesmycka, N. (2019). Transformations of the transport system of the city of Lublin as a city-forming factor: Part 1. Teka Komisji Architektury, Urbanistyki I Studiów Krajobrazowych, 15(3), 69–82. https://doi.org/10.35784/teka.1497

Authors

Natalia Przesmycka 
n.przesmycka@pollub.pl
Department of Architecture and Urban Planning, Faculty of Civil Engineering and Architecture, Lublin University of Technology Poland
https://orcid.org/0000-0002-1755-2448

Statistics

Abstract views: 173
PDF downloads: 135