House with sukkah – sign of Jewish heritage. Protection Issues
Małgorzata Michalska-Nakonieczna
(Poland)
Abstract
The varied cultural landscape of Polish cities and towns abounds in often unnoticed examples of former coexistence of cultures and religions. The Jewish sukkah, inside which the followers of Judaism would spend 7 days during the autumn holiday of Sukoth, is such a mark that still exists today near many residential buildings. In Poland, due to the climate and culture, the sukkah took the form of wooden or brick structures, walled-off balconies, loggias or verandas, which all featured an opening roof. The hatch was often operated with complex mechanical devices - products of folk engineering and ingenuity. Quite often the shed’s outside was richly decorated. The current state of surviving sukkah, which make a vital element of the cultural landscape of Polish towns, is usually very bad. The knowledge about the sukkah, as an element of Polish cultural heritage, should be promoted and currently existing interest should be exploited. It is vital to initiate the creation of academic and historical studies, strengthen legal protection and teach local authorities, owners and property managers.
Keywords:
Sukkah, jewish heritage, cultural landscape, Sukkot, Jews, vernacular architecture, protectionReferences
[2] Biblia Tysiąclecia, Poznań, Pallottinum, 2003.
[3] Burchard P. Za ostatnim przystankiem, Warszawa, Czytelnik, 1985 r.
[4] Lilientalowa R. Święta żydowskie w przeszłości i teraźniejszości, [w:] „Rozprawy Akademii Umiejętności. Wydział Filozoficzny”, seria II, tom 45, Kraków, Akademia Umiejętności, 1909 r.
[5] Lilientalowa R. Dziecko żydowskie, Kraków, Polska Akademia Umiejętności, 1927 r.
[6] „Mały Przegląd”, tygodniowy dodatek bezpłatny do „Naszego Przeglądu”, Warszawa,1929- 1939 r.
[7] Miasteczko prowincjonalne Europy Środkowej w Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie. Etap I, Album promocyjny projektu realizowanego przez Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie, Lublin, Muzeum Wsi Lubelskiej, 2012 r.
[8] Michalska G. i inni, Lublin. Przewodnik, Lublin, TEST, 2014 r.
[9] Przewłocka-Sionek R. Architektura Łodzi wczoraj i dziś – kuczki żydowskie, „Acta Scientarium Polonorum. Architektura”, 2014 r., nr 13 (3), Warszawa, SGGW, s. 79-88.
[10] Trzciński A. Będziecie mieszkać w szałasach przez siedem dni (III Mojż. 23, 42), “Polska sztuka Ludowa – Konteksty”, 1989 r., tom 43, z. 1-2, Warszawa, Instytut sztuki PAN, s. 89-90.
Źródła internetowe:
[1] http://bobemajse.blogspot.com/2010/07/otwarte-bramy-bedzina.html (ostatni dostęp/last accessed: 12.12.2002).
[2] „Brama Grodzka” teatr NN, 2012, archiwum on-line ośrodka, wywiad ze Stanisławem Zadurą przeprowadzony przez Tomasza Czajkowskiego dnia 12.12.2002 (ostatni odstęp/ last accessed: 05.11.2015).
[3] Wikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ze%E2%80%99ew_%C5%BBaboty%C5%84ski (ostatni dostęp/last accessed: 03.11.2015).
Authors
Małgorzata Michalska-NakoniecznaPoland
Statistics
Abstract views: 257PDF downloads: 291
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Budownictwo i Architektura supports the open science program. The journal enables Open Access to their publications. Everyone can view, download and forward articles, provided that the terms of the license are respected.
Publishing of articles is possible after submitting a signed statement on the transfer of a license to the Journal.