Sztuczna inteligencja w edukacji: symulacje oparte na ChatGPT w przygotowaniu nauczycieli

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

DOI

Marina Drushlyak

marydru@fizmatsspu.sumy.ua

https://orcid.org/0000-0002-9648-2248
Tetiana Lukashova

tanya.lukashova2015@gmail.com

https://orcid.org/0000-0002-1465-9530
Volodymyr Shamonia

shamonawg@gmail.com

https://orcid.org/0009-0004-1060-223X
Olena Semenikhina

e.semenikhina@fizmatsspu.sumy.ua

https://orcid.org/0000-0002-3896-8151

Abstrakt

Obecnie problem wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w edukacji jest niezwykle istotny. Ostatnie badania wykryły kilka wyzwań związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do prawidłowej oceny, uczciwości akademickiej itp. Tak więc problem znalezienia pozytywnych praktyk w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji wymaga dokładniejszego zbadania. Postrzegamy ChatGPT jako cyfrowe narzędzie do szkolenia nauczycieli, które umożliwia symulację procesu rozwiązywania problemów przez uczniów i jego krytyczną analizę. Wykazano, że ChatGPT popełnia błędy w rozwiązaniach, więc wygenerowane fałszywe odpowiedzi stają się niezbędnym narzędziem szkoleniowym w szkoleniu nauczycieli. Stało się to podstawą nauczania eksperymentalnego. Badanie ma na celu potwierdzenie skuteczności wykorzystania ChatGPT jako środowiska symulacyjnego do rozwijania krytycznego myślenia nauczycieli. Analiza statystyczna wyników eksperymentu dowiodła, że korzystanie z ChatGPT jest skutecznym narzędziem cyfrowym do rozwijania krytycznego myślenia nauczycieli matematyki i informatyki.

Słowa kluczowe:

sztuczna inteligencja, ChatGPT, krytyczne myślenie, edukacja

Bibliografia

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Drushlyak, M., Lukashova, T., Shamonia, V., & Semenikhina, O. (2025). Sztuczna inteligencja w edukacji: symulacje oparte na ChatGPT w przygotowaniu nauczycieli. Informatyka, Automatyka, Pomiary W Gospodarce I Ochronie Środowiska, 15(1), 144–152. https://doi.org/10.35784/iapgos.6180