Sztuczna inteligencja w edukacji: symulacje oparte na ChatGPT w przygotowaniu nauczycieli
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Open full text
Numer Tom 15 Nr 1 (2025)
-
Statystyczna wiarygodność decyzji o wadliwości kontrolowanego procesu
Yevhen Volodarskyi, Oleh Kozyr, Zygmunt Warsza5-9
-
Impulsowy generator chaotyczny oparty na klasycznym obwodzie Chuy
Volodymyr Rusyn, Andrii Samila, Bogdan Markovych, Aceng Sambas, Christos Skiadas, Milan Guzan10-14
-
Stabilność metaheurystycznych regulatorów PID w fotowoltaicznych mikrosieciach prądu stałego
Elvin Yusubov, Lala Bekirova15-21
-
Integracja symulacji numerycznej i danych eksperymentalnych dla ulepszonego monitorowania stanu konstrukcji mostów
Om Narayan Singh, Kaushik Dey22-26
-
Zastosowanie programowania wieloagentowego do modelowania zmian lepkości wsadu w produkcji alkoholu
Larysa Gumeniuk, Ludmyla Markina, Viktor Satsyk, Pavlo Humeniuk, Anton Lashch27-32
-
Stochastyczna algebra interwałowa opisująca procesy inteligentnej fabryki
Piotr Dziurzanski, Konrad Kabala, Agnieszka Konrad33-38
-
Rozwój w konserwacji paneli słonecznych: przegląd systemów automatycznego czyszczenia z kurzu opartych na Internecie rzeczy
Balamurugan Rangaswamy, Ramasamy Nithya39-44
-
Zmodyfikowany cosinus-kwadratowy model odbicia światła
Oleksandr Romanyuk, Volodymyr Lytvynenko, Yevhen Zavalniuk45-48
-
Analiza porównawcza urządzeń do magazynowania energii z użyciem akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych i sodowo-jonowych
Huthaifa A. Al_Issa, Mohamed Qawaqzeh, Lina Hani Hussienat, Ruslan Oksenych, Oleksandr Miroshnyk, Oleksandr Moroz, Iryna Trunova, Volodymyr Paziy, Serhii Halko, Taras Shchur49-54
-
Badania przetwornika DC-AC z mikrokontrolerem sterującym częstotliwością inwertera
Anatolii Tkachuk, Mykola Polishchuk, Liliia Polishchuk, Serhii Kostiuchko, Serhii Hryniuk, Liudmyla Konkevych55-61
-
Aparat matematyczny do znajdowania optymalnej konfiguracji bezpiecznej sieci komunikacyjnej z określoną liczbą abonentów
Wolodymyr Khoroshko, Yuliia Khokhlachova, Oleksandr Laptiev, Al-Dalvash Ablullah Fowad62-66
-
Krytyczne aspekty cyberbezpieczeństwa w celu poprawy ochrony infrastruktury cyfrowej przedsiębiorstwa
Roman Kvуetnyy, Volodymyr Kotsiubynskyi, Serhii Husak, Yaroslav Movchan, Nataliia Dobrovolska, Sholpan Zhumagulova, Assel Aitkazina67-72
-
Modyfikacja algebraicznego dekodera Petersonа
Dmytro Mogylevych, Iryna Kononova, Liudmyla Pogrebniak, Kostiantyn Lytvyn, Igor Gyrenko73-78
-
Opracowanie modelu obliczania rozmycia współczynników precyzji globalnego systemu nawigacji w danym punkcie przestrzeni
Oleksandr Turovsky, Nazarii Blazhennyi, Roman Vozniak, Yana Horbachova, Kostiantyn Horbachov, Nataliia Rudenko79-87
-
Ekspert agenta AI z opcją LLM do zarządzania operacjami misji
Sobhana Mummaneni, Syama Sameera Gudipati, Satwik Panda88-94
-
Przegląd systemów operacyjnych stosowanych w bezzałogowych statkach powietrznych
Viktor Ivashko, Oleh Krulikovskyi, Serhii Haliuk, Andrii Samila95-100
-
Optymalizacja metod uczenia maszynowego do deanonimizacji w sieciach społecznościowych
Nurzhigit Smailov, Fatima Uralova, Rashida Kadyrova, Raiymbek Magazov, Akezhan Sabibolda101-104
-
Skuteczne wykrywanie deepfake'ów przy użyciu sieci Long Short-Term Memory do autentykacji wideo
Ravi Kishan Surapaneni, Hameed Syed, Harshitha Kakarala, Venkata Sai Srikar Yaragudipati105-108
-
Wykrywanie trendów regionalnych na podstawie danych z Twittera w czasie rzeczywistym w celu analizy nastrojów, kontekstu, sieci i czasu
Mousumi Hasan, Mujiba Shaima, Quazi Saad ul Mosaher109-116
-
Opracowanie modelu poprawy niezawodności konserwacji zapobiegawczej urządzeń medycznych
Khalid Musallam Alahmadi, Essam Rabea Ibrahim Mahmoud, Fitrian Imaduddin117-124
-
Wyjaśnialna sztuczna inteligencja do wykrywania raka płuc
Vinod Kumar R S, Bushara A R, Abubeker K M, Smitha K M, Abini M A, Jubaira Mammoo, Bijesh Paul125-130
-
Projektowanie i wdrożenie systemu detekcji żył w celu zwiększenia dokładności pobierania krwi
Omar Boutalaka, Achraf Benba, Sara Sandabad131-134
-
Cechy metrologiczne do określania stężenia cholesterolu, trójglicerydów i fosfolipidów w celu wykrywania łuszczycy
Ivan Diskovskyi, Yurii Kachurak, Orysya Syzon, Marta Kolishetska, Bogdan Pinaiev, Oksana Stoliarenko135-138
-
Opracowanie aplikacji mobilnej do badania zaburzeń motoryki małej
Marko Andrushchenko, Karina Selivanova, Oleg Avrunin, Alla Kraievska, Orken Mamyrbayev, Kymbat Momynzhanova139-143
-
Sztuczna inteligencja w edukacji: symulacje oparte na ChatGPT w przygotowaniu nauczycieli
Marina Drushlyak, Tetiana Lukashova, Volodymyr Shamonia, Olena Semenikhina144-152
-
CKSD: kompleksowa baza danych kurdyjsko-sorani
Jihad Anwar Qadir, Samer Kais Jameel, Wshyar Omar Khudhur, Kamaran H. Manguri153-156
Archiwum
-
Tom 15 Nr 3
2025-09-30 24
-
Tom 15 Nr 2
2025-06-27 24
-
Tom 15 Nr 1
2025-03-31 26
-
Tom 14 Nr 4
2024-12-21 25
-
Tom 14 Nr 3
2024-09-30 24
-
Tom 14 Nr 2
2024-06-30 24
-
Tom 14 Nr 1
2024-03-31 23
-
Tom 13 Nr 4
2023-12-20 24
-
Tom 13 Nr 3
2023-09-30 25
-
Tom 13 Nr 2
2023-06-30 14
-
Tom 13 Nr 1
2023-03-31 12
-
Tom 12 Nr 4
2022-12-30 16
-
Tom 12 Nr 3
2022-09-30 15
-
Tom 12 Nr 2
2022-06-30 16
-
Tom 12 Nr 1
2022-03-31 9
-
Tom 11 Nr 4
2021-12-20 15
-
Tom 11 Nr 3
2021-09-30 10
-
Tom 11 Nr 2
2021-06-30 11
-
Tom 11 Nr 1
2021-03-31 14
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
DOI
Authors
e.semenikhina@fizmatsspu.sumy.ua
Abstrakt
Obecnie problem wykorzystania sztucznej inteligencji (AI) w edukacji jest niezwykle istotny. Ostatnie badania wykryły kilka wyzwań związanych z wykorzystaniem sztucznej inteligencji do prawidłowej oceny, uczciwości akademickiej itp. Tak więc problem znalezienia pozytywnych praktyk w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji w edukacji wymaga dokładniejszego zbadania. Postrzegamy ChatGPT jako cyfrowe narzędzie do szkolenia nauczycieli, które umożliwia symulację procesu rozwiązywania problemów przez uczniów i jego krytyczną analizę. Wykazano, że ChatGPT popełnia błędy w rozwiązaniach, więc wygenerowane fałszywe odpowiedzi stają się niezbędnym narzędziem szkoleniowym w szkoleniu nauczycieli. Stało się to podstawą nauczania eksperymentalnego. Badanie ma na celu potwierdzenie skuteczności wykorzystania ChatGPT jako środowiska symulacyjnego do rozwijania krytycznego myślenia nauczycieli. Analiza statystyczna wyników eksperymentu dowiodła, że korzystanie z ChatGPT jest skutecznym narzędziem cyfrowym do rozwijania krytycznego myślenia nauczycieli matematyki i informatyki.
Słowa kluczowe:
Bibliografia
[1] Adipat S.: An artificial intelligence-enhanced phenomenon-based learning approach for interdisciplinary understanding and speaking skills. International Journal of Instruction 16(3), 2023, 531–550 [https://doi.org/10.29333/iji.2023.16329a]. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2023.16329a
[2] AlKanaan H. M. N.: Awareness regarding the implication of artificial intelligence in science education among pre-service science teachers. International Journal of Instruction 15(3), 2022, 895–912 [https://doi.org/10.29333/iji.2022.15348a]. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2022.15348a
[3] Baibakova I. M., Hasko O. L.: Pros and cons of СhatGTP language model in the educational process. Innovative Pedagogy 64(1), 2020, 104–107 [https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.1.20]. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.1.20
[4] Banić B., Konecki M., Konecki M.: Pair Programming Education Aided by ChatGPT. Proceedings of MIPRO 2023: 46th ICT and Electronics Convention, Opatija, Croatia 2023, 981–985. DOI: https://doi.org/10.23919/MIPRO57284.2023.10159727
[5] Bogost I.: ChatGPT is dumber than you think. 2022 [https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/chatgpt-openai-artificial-intelligence-writing-ethics/672386/] (available: 01.05.2024).
[6] Chaffee J.: Thinking Critically. Belmont, CA: Cengage Learning, 2014.
[7] Chance P.: Thinking in the classroom: A survey of programs. Teachers College, Columbia University, New York 1986.
[8] Cook D. A.: How much evidence does it take? A cumulative meta-analysis of outcomes of simulation-based education. Medical Education 48(8), 2014, 750–760 [https://doi.org/10.1111/medu.12473]. DOI: https://doi.org/10.1111/medu.12473
[9] Cotton D. R., Cotton P. A., Shipway J. R.: Chatting and cheating: Ensuring academic integrity in the era of ChatGPT. Innovations
in Education and Teaching International, 2023, 1–12 [https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148]. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2190148
[10] Cruz B. C., Patterson J.: Cross-Cultural Simulations in Teacher Education: Developing Empathy and Understanding. Multicultural Perspectives 7(2), 2005, 40–47 [https://doi.org/10.1207/s15327892mcp0702_7]. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327892mcp0702_7
[11] Dibble M.: Schools ban ChatGPT amid fears of artificial intelligence-assisted cheating. VOA News, 2023 [https://www.voanews.com/a/schools-banchatgpt-amid-fears-of-artificial-intelligence-assisted-cheating/6949800.html] (available: 01.05.2024).
[12] Dwivedi Y. K.: So what if ChatGPT wrote it? Multidisciplinary perspectives on opportunities, challenges and implications of generative conversational AI for research, practice and policy. International Journal of Information Management 71, 102642, 2023, 1–63 [https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2023.102642
[13] Elgohary H. K. A., Al-Dossary H. K.: The effectiveness of an educational environment based on artificial intelligence techniques using virtual classrooms on training development. International Journal of Instruction 15(4), 2023, 1133–1150 [https://doi.org/10.29333/iji.2022.15460a]. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2022.15460a
[14] Facione P. A.: Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. The California Academic Press, Millbrae, CA 1990.
[15] Farrokhnia M., Banihashem S. K., Noroozi O., Wals A.: A SWOT analysis of ChatGPT: Implications for educational practice and research. Innovations in Education and Teaching International 2023 [https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846]. DOI: https://doi.org/10.1080/14703297.2023.2195846
[16] Gao J., Zhao H., Yu C., Xu R.: Exploring the feasibility of ChatGPT for event extraction. arXiv, 2023 [https://doi.org/10.48550/arXiv.2303.03836].
[17] Golub T. P. et al.: СhatGTP and its influence on modern higher education. Innovative Pedagogy 58(1), 2023, 201–204 [https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/58.1.40]. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/58.1.40
[18] Kozachenko N. P.: Critical thinking: marginal approaches and optimal ways. Actual problems of spirituality 18, 2017, 165–178. DOI: https://doi.org/10.31812/apd.v18i1.24
[19] Lecler A., Duron L., Soyer P.: Revolutionizing radiology with GPT-based models: Current applications, future possibilities, and limitations of ChatGPT. Diagnostic and Interventional Imaging 104(6), 2023, 269–274 [https://doi.org/10.1016/j.diii.2023.02.003]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.diii.2023.02.003
[20] Levin O., Flavian H.: Simulation-based learning in the context of peer learning from the perspective of pre-service teachers: a case study. European Journal of Teacher Education, 2020 [https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827391]. DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2020.1827391
[21] Lim W. M. et al: Generative AI and the future of education: Ragnar¨ok or reformation? A paradoxical perspective from management educators. The International Journal of Management Education 21, 2023, 100790 [https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100790]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2023.100790
[22] Lukpat A.: ChatGPT banned in New York City public schools over concerns about cheating, learning development. The Wall Street Journal, 2023 [https://www.wsj.com/articles/chatgpt-banned-in-new-york-city-public-schools-over-concerns-about-cheating-learning-development-11673024059] (available: 01.05.2024).
[23] Marche S.: The college essay is dead. Nobody is prepared for how AI will transform academia. The Atlantic, 2022 [https://www.theatlantic.com/technology/archive/2022/12/chatgpt-ai-writing-college-student-essays/672371] (available: 01.05.2024).
[24] Melnyk Yu. B.: Using of ChatGPT in Psychology Research and Practice. International Journal of Science Annals 6(2), 2023, 5–8 [https://doi.org/10.26697/ijsa.2023.2.0]. DOI: https://doi.org/10.26697/ijsa.2023.2.0
[25] Mertes L.: Thinking and writing. Middle School Journal 22, 1991, 24–25. DOI: https://doi.org/10.1080/00940771.1991.11496002
[26] Mhlanga D.: Open AI in education, the responsible and ethical use of ChatGPT towards lifelong learning. SSRN Electronic Journal, 2023 [https://doi.org/10.2139/SSRN.4354422]. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4354422
[27] Nanovska V.: What you need to know about ChatGPT so that it becomes an effective assistant and not a trap. Mediamaker, 2023
[https://mediamaker.me/chat-bot-chatgpt-shho-potribno-znaty-vydavczyam-569].
[28] Nurhasan Prahani B. K., Suprapto N., Al Ardha M. A.: Artificial intelligence research during covid-19 pandemic: contributed to future education. International Journal of Instruction 15(3), 2022, 229–248 [https://doi.org/10.29333/iji.2022.15313a]. DOI: https://doi.org/10.29333/iji.2022.15313a
[29] Podlasov С. О., Matviichuk О. V.: Application of СhatGPT in the teaching of physics to bachelor’s students at a technical university.
Information Technologies and Learning Tools 97(5), 2023, 149–166 [https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5374]. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5374
[30] Ruben B. D.: Simulations, Games, and Experience-based Learning: The Quest for a New Paradigm for Teaching and Learning. Simulation & Gaming 30(4), 1999, 498–505 [https://doi.org/10.1177/104687819903000409]. DOI: https://doi.org/10.1177/104687819903000409
[31] Rudolph J., Tan S., Tan Sh.: ChatGPT: Bullshit spewer or the end of traditional assessments in higher education? Journal of Applied Learning & Teaching 6(1), 2023, 1–22 [https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9].
[32] Rusandi M. et al.: No worries with ChatGPT: building bridges between artificial intelligence and education with critical thinking soft skills. Journal of Public Health, 2023, fdad049 [https://doi.org/10.1093/pubmed/fdad049]. DOI: https://doi.org/10.1093/pubmed/fdad049
[33] Shiri A.: ChatGPT and academic integrity. SSRN Electronic Journal, 2023 [https://doi.org/10.2139/ SSRN.4360052]. DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.4360052
[34] Shulzhenko Yu. M. et al.: СhatGTP in the philologists training: practical use scenarios analysis and development of a catalog of hint templates. Innovative Pedagogy 64, 2023, 35–43 [https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.7]. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.7
[35] Shyshkina M., Nosenko Yu.: Promising technologies with elements of AI for professional development of teaching. Physical and Mathematical Education 38(1), 2023, 66–71 [https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010]. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-010
[36] Sisilitsyn Yu. О., Osadchyi V. V.: Using СhatGPT in distance learning for beginners in programming. Information Technologies and Learning Tools 97(5), 2023, 167–180 [https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5277]. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v97i5.5277
[37] Stokel-Walker C., van Noorden R.: What ChatGPT and generative AI mean for science, 2023 [https://www.nature.com/articles/d41586-023-00340-6] (available: 01.05.2024).
[38] Stokel-Walker C.: AI bot ChatGPT writes smart essays – should professors worry? Nature, 2022 [https://doi.org/10.1038/d41586-022-04397-7]. DOI: https://doi.org/10.1038/d41586-022-04397-7
[39] Susnjak T.: ChatGPT: The end of online exam integrity? arXiv, 2022 [https://doi.org/10.48550/arXiv.2212.09292].
[40] Tama C.: Critical thinking has a place in every classroom. Journal of Reading 33, 1989, 64–65.
[41] The concept of artificial intelligence development in Ukraine, 2021 [https://ips.ligazakon.net/document/KR201556?an=61] (available: 01.05.2024).
[42] Theelen H., van den Beemt A., den Brok P. D.: Classroom Simulations in Teacher Education to Support Preservice Teachers’ Interpersonal Competence: A Systematic Literature Review. Computers & Education 129, 2019, 14–26 [https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.10.015]. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.10.015
[43] Thornhill-Miller B. et al.: Creativity, Critical Thinking, Communication, and Collaboration: Assessment, Certification, and Promotion of 21st Century Skills for the Future of Work and Education. Journal of Intelligence 11(3), 2023, 54 [https://doi.org/10.3390/jintelligence11030054]. DOI: https://doi.org/10.3390/jintelligence11030054
[44] World Economic Forum jobs report. 10 Top Job Skills for 2025, 2020 [https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf] (available: 01.05.2024).
[45] Yandola K. O.: Using СhatGTP in the educational process. Innovative Pedagogy 57 (2), 2023, 261–265 [https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/57.2.53]. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/57.2.53
[46] Zhai X.: ChatGPT user experience: Implications for education. Journal of Applied Learning and Teaching 6(1), 2023, 1–22 [https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9]. DOI: https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.9
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Abstract views: 435

