Post-truth of inscriptions - dilemma of wall painting conservation
Article Sidebar
Open full text
Issue No. 5 (2018)
-
Place of memory in the resource of cultural heritage of technology
Waldemar J. Affelt11-31
-
Memory places or areas of Memory
Marek Barański33-46
-
Sites of Memory - memory of the site, defining and rules of protection in Lodz planning documents
Maria Dankowska47-61
-
The First World War Monuments in East Prussia as a place of memory or a memorial areas
Joanna Jakutowicz63-74
-
Protection of places of memory as a theoretical and practical issue
Wojciech Kowalski75-89
-
Places of memory as a subject of theoretical reflection in heritage conservation
Janusz Krawczyk91-101
-
Polish Memorial Places - changes in interpretation and problems of protection in the 21st century
Jakub Lewicki103-113
-
Places of Memory in the Spanish Law
Anna Ławicka115-123
-
Artifacts in memorial places - the issue of restitution of museum ehxibits
Anna Mazur125-134
-
Ours or foreign? Cemeteries of the Great War in Lesser Poland. Threats and perspectives
Agnieszka Partridge135-144
-
The memory of a site. Role and Importance of Material Component in the Becoming of Sites of Memory
Grzegorz Rytel145-153
-
Memorial sites of the Ukrainian minority in the Podkarpacie Region vs. commemoration of the military conflict on the Poland-Ukraine borderland after World War II
Grażyna Stojak155-166
-
Sites of Memory - defining the concept with regard to heritage protection
Bogusław Szmygin167-175
-
Post-truth of inscriptions - dilemma of wall painting conservation
Ewa Święcka177-185
-
Memorial Plaque of Polish Senators
Jarosław Maciej Zawadzki187-190
Main Article Content
DOI
Authors
Abstract
Inscriptions are important element of many wall paintings. They are not only part of interior’ decoration but also written document of history of the building. After many years every work of art can be damaged or changed by overpainting and needs conservation and restoration. The fundamental question is if the rules of reintegration of lost parts are the same for all paintings or there is a system specific only for inscriptions?
Examples from conservator’s practice show, that there is no strict regulation for protection of “documents written on the wall”. Damaged historic inscriptions are often completed and even reconstructed.
Keywords:
References
Nowiński J., Siedemnastowieczna polichromia kaplicy nowicjatu karmelitanek bosych w dawnym pałacu Kazanowskich w Warszawie, „Biuletyn Historii Sztuki”, I, 2015.
Obiekty nieprawdziwe. Rola kopii, rekonstrukcji i makiet w popularyzacji zbiorów muzealnych, [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów. V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska, Szreniawa, 5–6 października 2012, Szreniawa 2013.
http://otwock.mnw.art.pl/index.php/historia_palacu/. (dostęp: 12.02.2018)
http://otwock.mnw.art.pl/index.php/sale_freskowe/2/. (dostęp: 12.02.2018)
http://www.pomeranica.pl/wiki/Drzewo_genealogiczne_ksi%C4%85%C5%BC%C4%85t_pomorskich. (dostęp: 12.02.2018)
Article Details
Ewa Święcka
konserwator dzieł sztuki, szczególnie malarstwa ściennego. Absolwentka UMK w Toruniu, Kursu Konserwacji Malowideł Ściennych ICCROM. Wieloletni pracownik PP PKZ i Muzeum Narodowego w Warszawie. Członek ICOM, ICOMOS, ZPAP i SHS. Uczestniczyła w misjach międzynarodowych ICCROMu. Liczne realizacje konserwatorskie w kraju i zagranicą, m in w Niemczech, Francji, Portugalii, Turcji, na Białorusi i Ukrainie. Rzeczoznawca ZPAP i MK i DN. Autorka publikacji na temat praktyki konserwatorskiej i konserwacji zapobiegawczej.
